TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Nye dekk x 2

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #39221  av mk1 black limited

Trenger nye dekk til MR2'n. Dimensjon er 205/50/15. Har tidligere hatt Bridgestone S-02 og har egentlig vært fornøyd med dem. Men så har det sikkert kommet noe bedre siden den gang - ser at Yokohama AVS Sport er ganske kurante i pris - er de brukbare? Videre har man Toyo Proxies - hva med dem? Andre jeg bør se på?

Så til det med 'x2' - har noen gamle 14"-felger jeg har lyst til å sette R-dekk på i forbindelse med banekjøring etc. Originaldim. på MR2 er 185/60-14. Bør jeg holde meg til den dimensjonen, eller kan jeg gå opp ett eller flere hakk? 205/50-14 er det vel ingen som har R-dekk i heller. Føler egenlig at min bil trives bedre på 205 bredde, på den annen side gir det mer rullemotstand og tyngre dekk. Hvis jeg går for 185 bredde veies vel dette opp av det faktum at det er R-dekk? Men vil jeg da ha to sett dekk som egentlig gir meg like rundetider?

Hilsen 'forvirret'
:-D

#39226  av jan-erik

Grepet R-dekk gir vil veie opp for ekstra tyngde og bredde. Senker vel rundetidene med rundt 2 sekunder på Rudskogen med bare å putte på R-dekk. Hadde gått for R dekk til de 15" du har jeg, du kjører vel bortimot 1/3 av alle km MR2-en din ruller om sommeren på bane alikevel gjør du ikke :-) Klart om du vil ta den helt ut så kan du jo kjøpe magnesium felger i 15" til R-dekkene da :-D

Prøvde selv å få tak i R-dekk i 16" i fjor, men var ikke å oppdrive i min dimensjon (205/45x16 og 225/40x16).

#39228  av mk1 black limited

Joda, det blir noen km. på bane, men er redd for å kast bort masse kroner ved å slite ut R-dekkene på 'turkjøring'...:-)

Hvis man f.eks. skal opp til ACR blir det 200 mil på R-dekk, neppe særlig lurt...?
 #39239  av @lpher

mk1 black limited skrev:Trenger nye dekk til MR2'n. Dimensjon er 205/50/15. Har tidligere hatt Bridgestone S-02 og har egentlig vært fornøyd med dem. Men så har det sikkert kommet noe bedre siden den gang - ser at Yokohama AVS Sport er ganske kurante i pris - er de brukbare? Videre har man Toyo Proxies - hva med dem? Andre jeg bør se på?
Just a quick question....hvor får du Yoko billig henne...og til hvilken pris? :)

Hadde yoko'ene på bilen noen måneder i fjor sommer...dritbra dekk!...men elendig slitestyrke ;) Tålte ikke mye sideways action de gitt! :D

Toyo Proxes'ene har jeg ikke prøvd på annet enn celican...greie nok 'rimelig-dekk' men jeg synes personlig at Falken dekkene du får i samma prisklasse er waaay better :D

@lpher
 #39284  av mk1 black limited

@lpher skrev:Just a quick question....hvor får du Yoko billig henne...og til hvilken pris? :)
Johs Bjerke selger i min dim. til drøye 900/stk.
 #39288  av Bjørn MK1

Jeg har Bridgestone RE540S i dim 185/55x14. Jeg stod helt fritt til å velge dim da jeg kjøpte og økonomisk var ikke forskjellene spesielt store, men måtte kjøpe Bridgestone.
I allefall her er argumentene jeg brukte for å kjøpe 185/55x14:

-Mindre rulleomkrets gir bedre aks, og bedre bremsing (mindre krefter virker på skivene, går ikke så fort varmt).

-Lavere vekt på kombinasjonen dekk og felg, gir mindre uavfjæret vekt, mindre rotasjonskrefter og mindre total vekt på bilen.

-Smalere dekk gir mindre rullemotstand.

Argumenter for 205x15, bla:

-Det ser litt kulere ut :wink:

-Gir nok noe mer sidegrep, men det er ikke sånn et 10% bredere gir 10% mer grep.

-Bedre grep ved oppbremsing.

Broren min har 205x15, hvis jeg ikke husker feil veier ett av hans dekk uten felg 1,5 kg mer ett av mine.

#39417  av mk1 black limited

Kjøper glatt argumentene dine...:-) Regner med jeg går for Yoko A-032R i dim. 185/60-14 (finnes ikke i 55-profil). A-048R finnes ikke i 14", og jeg tror ikke jeg vil ha Bridgestone, en kamerat har hatt både Bridgestone og Yokohama og synes sistnevnte var vesentlig bedre. Riktignok på en helt annen bil...:-)