TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 98 Blyfri pÃ¥ 7A-FE

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #313596  av karljent

Heihei!
Jeg ble rådet av BB-Racing til og fylle 98 blyfri på 7A-FE motoren min..
Og da lurer jeg på om det er skadelig for denne motoren, eller om det er positivt? :)
Han mente at jeg ville tjene motoreffekt, og at denne bensinen generelt ville være bedre, i og med at det er en bedre bensin.. :roll:
Men, jeg er litt bekymret for og kanskje få tenningsbank... :shock:
Noen som vet, eller kjører 98 blyfri på sin 7A-FE motor?

MVH :D
 #313691  av Larsen

Nei det er ikke skadlig med mindre motoren din er justert for enda høyere oktan. Det eneste negative det kan medføre er at den blir litt vanskligere å starte i kaldt vær, men det er isåfall så minimalt at du nok ikke vil merke det!
 #313758  av karljent

Hva skjer om den ikke er justert da? vil det fortsatt kunne være skadelig da?
Jeg snakker om og fylle 98 blyfri på en original/urørt motor...?
 #313760  av hmsilset

En på jobb skulle gjøre det på sin Paugeot 206gti i forrige uke.Har ikke hørt noe har gått galt enda :P
Regner med t det går bra.Kan fylle tanken med 50% 95 oktan og 50% 98 oktan først om du er i tvil.
 #313764  av Pgus

Dette blir som å blande en pijolter med Martell OX, og istedet for billig tre sjerner brandy.
Går fint, med ganske så bortkastet. :mrgreen:

Forskellen mellom 98 og 95 oktan, er at 98 okt. tåler mer trykk før den selvantenner...

Å fylle 98 på en bil som er beregnet for 95 vil derfor ikke være skadlig...
Du kan få litt mer effekt ut av en motor ved å bruke 98 enn 95, uten at det gir tenningsbank.
(nettopp fordi den har høyere bankefasthet, og ikke selvantenner)

For en 7a-fe tror jeg det vil være svært lite å hente på dette, spessielt hvis ikke tenningen er justert.

Men skadelig ... NEI! :)
Sist redigert av Pgus den 28 jan 2009 14:26, redigert 1 gang totalt.
 #313808  av karljent

Heh, bra! ;)
Vi får se hva som skjer videre med den motoren framover, eller om det blir 4A-GZE Blacktop.. Hvem vet? :)
Takk for svar!

BTW, hvordan juster tenningen på 7A-FE?
 #313809  av karljent

BTW, noen som vet om Corolla GT TwinCam, AE86, eller MR2 MKI til salgs? :)