TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• mr2 som ikke starter lenger?!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #313974  av Stryder

Har en Mr2 90`mod Mk2 som plutselig døde for meg.
Har fått lest ut blink kodene på den og den eneste som dukker opp, er feilkode 14. Mangler tenningssignal, eller signal fra tenningsbryter.
Er det noen som har anelse om hva som kan være galt?!
Jeg har til nå sjekket at jeg har gnist på pluggene. Og det var det før jeg slettet feilkoden. Men etterpå forsvant gnisten der også.
Coilen er kontrollert og der ligger det ikkeno galt. Alle målene ligger innenfor det som er korrekt.
Alle pluggkabler er intakte, også kabelen fra coilen.
Mistanken min er foreløpig at det kan være noe galt med enten fordeleren eller tenningsmodulen som sitter over coilen.
Har målt motsanden i fordeleren, som skal ligge mellom 140-180 ohm. På stikkerne gn1 og gn2 har jeg 250 ohm, men jeg er ikke sikker på om det er nok til at den slutter og virke.
Har enda ikke sjekket kabelen mellom coilen og fordeleren for strøm, da jeg er usikker på om voltmeteret klarer så store spenninger.
Er det noen måte og feilsøke på tenningsmodulen på, for å kontrollere evt motstand og spenning i de respektive kabler?
Har også kontrollert bensinpumpa, om noen skulle tenke på det. Den går, men jeg har ikke sjekket trykket den gir.
Håper det er noen der ute som kan komme med gode tips og forhåpntlig en løsning så snart som mulig, da jeg er veldig avhengig av at bilen fungerer, litt fordi den er tilsalgs. (Noen som er interessert i å kjøpe etter at feilen er fikset?)
 #313975  av Sven

Husk å sjekk at alle sikringer er hele :wink:
 #314071  av BT-GTI

sjekk jordingsledninger, sjekk ecu, ignitorn-den kan ta kvelden etter eks anntall år. sjekk at startsperre ikke har klikka, er noe å lete etter så bare å leite.
 #314083  av Stryder

Har sjekket og målt alle sikringer. Og de er hele.
Hvor sitter startsperra, og hvordan går jeg fram for å enklest mulig få målt den?
Ecu`en tror jeg er hel. Har ikke kommet så langt inn i feilsøkingen at jeg tror det er noe galt med den.
Har fått tak i en del koblingskjemaer fra Asker elektrodiesel som jeg skal måle meg gjennom til uka.
Skal som neste steg se om jeg har strøm fra coilen og over til fordeleren. Er det det kan jeg hvertfall utlukke at tenningsmodulen er gåen.
Begynner og bli rimelig fortvilt og lei av å hele tida måtte fikse ett eller annet på disse bilene.......
 #314139  av BT-GTI

nja kommer til en punkt alle biler som blir eldre, jeg har måtte feilsøke i en hel vinter før jeg fant ut min feil. men husk ignitorn og hustet den sitter i (sammen med coilen) må være jordet for at den skal funke. ergo jording ledningen til ignitor må være i ok stand og huset den befinner seg i. etter jeg bytta ignito coil ecu og fordeler og pluggledninger så har jeg ikke hatt el feil på bilen. er jo ikke så mye annet det kan være...