TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Boltsirkel til KE25

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #315959  av ArildM

Noen som vet hvilken boltsirkel KE25 har? Har prøvd å søke opp men blir liksom ikke helt klok på dette.

http://www.blocket.se/vi/20158981.htm?ca=23_1_s
Bakhjulene i denne annonsen var nesten litt stilig 12" dekk med 255 bredde. Var 4x110 i boltsirkel på disse, men er vel "far shot" at noe slikt passer. Vet ikke helt holdbarhet siden det er til ATV.

Anyone?
 #315963  av ArildM

Fant det ut selv, er 4x110 i fall posten skulle komme til nytte ved søk senere :)

Får lete litt på ebay etter overgang fra 4x110 til 4x100.
 #315991  av harared

Er rimelig ukurant boltsirkel ja. Har selv 13" mazda felger på ke26`n med slingremuttre og spacere for og få d til og passe.

Framme skal d gå og bytte til nyere KE corolla fjærbein. Innfesting i topp må antagelig byttes om da det er en annen diameter.
Da får du 4x114,3 samt bedre bremser.
Ser også ut som bakakslingen kan byttes til nyere og da får du også 4x11,3 der.
Skal forske mere på saken ettervært da d er seriøst behov for oppgradering på min bil :)
 #316002  av ArildM

Såvidt jeg fant ut skal fjærbein fra AE86 være høvelig kurrant å bytte til, få med skivebremser og alt (er jo trommelbrems på alle 4! Og skoene i tromlene var vist ute av produksjon som så mye annet på denne bilen). I det hele så mangler jeg egentlig en komplett AE86 Delebil å plukke over fant jeg ut (4age og understell hadde vært tingen! Men må seriøst bredde bake for å få dekke hjulene). Men det blir liksom 2 skjeldenheter på en gang så tar ting litt på sikt. Dama har ymtet om at hun vil bruke bilen når jeg får Mr2n på veien igjen så tar ikke sjangsen på full overhaling før hun har kjørt et år uten større smell :roll:
 #316009  av tojo2

Bakaksel fra ke30 har 4x114.3 men er litt bredere. Litt bredere mellom fjærfester også, men går nok å få på plass ved å flytte de.

Ke2x kom med både B og U serie diff. De med u serie skal vist gå å skifte til ke30 stikkaksler men tipper det er b serie i deres.
Rart det var trommler fremme på den 25n.

Behold fjærbeina men bytt til ke30 nav / skiver / calippere m/fester så har du 114.3 og litt større bremser fremme å.
 #316053  av ArildM

Takk for tipset :) FÃ¥r "source" litt deler etter hvert.
 #316297  av Levin GT

Hei Arild M.
Du kan spørre meg om det meste når det gjelder KE25'en din, da jeg har en KE20 som jeg har hatt i mangen år,og moddet endel.

Boltsirkel er 4*110 ja, og om du skal bytte til AE86 fjærbein så må du bytte styrearmen,og da vil du nok få feil Camber siden AE86 styrearmene er noe lengre...
Lettere å bruke deler fra KE70 egentlig, de har ikke ventilerte skiver slik som AE86,men de er hvertfall større en KE2X skivene...

Skal finne frem panser og fanger i dag jeg for å sjekke tilsatand,så gir eg deg en lyd..

Mvh
Levin GT
Roy
 #316301  av ArildM

Takk så masse, er noe så sjeldent som trommelbrems på alle 4 hjul såvidt jeg kunne finne ut når jeg kikket etter så en eller annen form for skivebrems tipper jeg ville ha gjort godt for bilen å få på :) Kjekt å ha noen å kunne spørre, så slipper jeg å lage ny topic for hver gang jeg lurer på noe. Har funnet 10-12 sider med lesestoff de siste dagene så har begynt å forstå litt mer.

Såvidt jeg har funnet ut er det vanskeligste å få tak i KE20 wheel hubs X2 i følge denne guiden:
http://www.toymods.net/forums/showthrea ... 178&t=4684

Vet du noe om det? Skulle nesten ha fått ordnet skivebremser så fort som mulig, var helt jævl** med trommelbrems på alle fire selv om det sikkert blir bedre når jeg får smurt opp rundtom.
 #316322  av tojo2

ArildM skrev:
Såvidt jeg har funnet ut er det vanskeligste å få tak i KE20 wheel hubs X2 i følge denne guiden:
http://www.toymods.net/forums/showthrea ... 178&t=4684

.
Forsto det slik at du ville ha 114.3 boltsirkel. Da er du IKKE ute etter ke20 hubs som har 110x4 men ke30 hubs. Disse kan du bruke
på orginal fjærbenet ditt og beholder da rette vinkelen på akselen.

Han som skrev den artikkelen ville beholde 4x110.

Ke 70 bremser er ikke mye bedre enn ke30. Samme dia. men 2mm tykkere skive. Er heller ikke ren bolt on mod. som ke30.
 #316344  av ArildM

Hmm, vel får se hva en finner tak i etter hvert da. Nå blir det vel slik at jeg bestiller meg 4x110 felger og da er det vel likegreit å beholde boltsirkelen ;)
FÃ¥r rope i fra om noen har deler liggende eller vet av andre steder en trenger til KE30 bremser :)
 #316886  av ArildM

*PUH* Begynt demontering i dag, og det er skivebrems foran! HURRA!

Bilen begynner å se bra ut nå ja :) Vurderer å renske den for rust å få den lakket først som sist, får se om pengene strekker til :) Gasswire var sendt fra Bangkok i går ser jeg, 119,- inkludert frakta :!: Ca 4 uker til 13x8 felgene kommer, blir rått.
 #316888  av ArildM

Inspirasjon:
toyotafest2007045aw4.jpg
toyotafest2007045aw4.jpg (44.6 kiB) Vist 311 ganger
:)
 #316896  av lexusmann

Tøff den der :D
Skal du prøve deg på samme fargene?ser det er samme felgene også... :wink:
 #317088  av ArildM

Satser på noe av samme looken, fangerne må pusses ned og da er det enklere å lakke dem sorte enn å kromme opp på nytt. Ellers så får vi se, tenker egentlig på en fin rødfarte jevnt over hele bilen, med innslag av sort rundt lykter og på fangerene evt bredderene :) Rent og enkelt, ikke noe fancy :)