TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• noen som har blitt tatt uten lappen? straff?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #317249  av avaasdf

Må man i buret, eller bler det bare en frlengelse på treningsabonomanget? sett at man ikke bryter noen andre lover...
 #317270  av hmsilset

Får utsettelse på lappen eller advarsel om du kjører bil og ikke har lappen.Kommer nok veldig an på hvor og hvordan du har kjørt.
 #317272  av Pgus

Største problemet er vel egentlig hva som skjer dersom en blir innblandet i en ulykke.

Enkel måte å bli gjeldsslave på.
 #317289  av ArildM

Vet av en som kjørte i 10år uten lappen, her om dagen kjørte han selv bortom biltilsynet og kjørte opp på nytt. Sa vel noe sånt som at han aldi hadde kjørt så forsiktig som da han var uten lappen, noe som også kanskje er grunnen til at han ikke ble tatt?

Personlig så er det en risk jeg ikke ville ha tatt.
 #317295  av FireWalk

Kjenner ei som kjørte uten lappen i 2 år. Ho ble stoppet i rutinekontroll 2 ganger av purken uten lappen. Ho bare oppga navnet til en veninne, sa ho ikke hadde med seg lommeboka. Ikke husket hun person nr heller. Begge gangene slapp hun unna med en advarsel om at ho måtte se å huske å ha med seg lappen og identifikasjon neste gang.

Men det kan jo være fordi hun var hot og blond. Er ikke sikkert det hadde gått like bra for oss gutta.

Men jeg har jo faktisk blitt stoppet en gang selv, uten å ha med lommebok og førerkort, (hadde lappen da) da surte han om jeg hade lappen. Ja sa jeg. Så sier han: er du HELT sikker på at du har lappen? JAAA sa jeg.. - Ok.. kjør forsiktig da. så gikk han. Heh... ble nesten litt fortumlet..

En annen gang fikk jeg 500 kr i bot for å ha kjørt uten å ha med meg førerkort, selv om det etterpå viste seg at førerkortet lå i bilen likevel.... Den var sur...
 #317770  av ke25-toyoglide

Bror min ble tatt for å ha kjørt uten lappen som 16.5 åring. Fikk 2 års utsettelse, og noen 1000.- i bot.
Det beste var at han oppga mitt navn når de stoppa han. Og eg var god kunde hos de for å si det sånn. :oops:
Når de spurte kor tid han var født svarte han: I august en gang :roll: :lol:
Fikk ikkje straff for det, men de kan faktisk straffe falsk personalia ganske hardt.
Selv blei eg stoppa uten lappen i rutinekontroll, (hadde mista den 2 år for fart) prøvde å kjøre fra de, uten hell, det blei skikkelig straff av.
Ikkje prøv å kjøre fra politiet (uten at dere er sikre på å klare det.)
 #317772  av Mr T

er enig på den.. selv klarte eg det med grei margin og særdeles lommekjent i området midt på natten her en vinter..
men men.. som sagt kjør pent og kjør gris på banen..
 #317800  av ke25-toyoglide

Veidig individuellt, som regel er du nødt til å bryte en bråte lover for å klare det, mao : spørrs hvordan de prøver å stoppe deg.
Som regel er det ikkje lett å kjøre fra de med å ligge i 60 i 60sonen.
Som regel blir det fengselstraff av det. Unntaket er som regel 2hjulinger som kan stikke av på sykkelstier og andre plasser de er for brede.
Kjenner en som klarte det, og gikk tom for bensin rett etter, de plukket han opp mens han leide mopeden, det fikk han nesten ikkje straff for.
Men det beste er å la vær å kjøre, som tidligere sagt så risikerer du å bli gjeldslave resten av livet viss du kjører ned noen.
En vanlig ulykke med bare materielle skader er det veldig lett å gi deg skylden+++
 #317905  av Gt4WRC

Jeg mista jo lappen selv og kjører nå moped. Har fortsatt mopedførerbeviset fra ungdoms-skolen selv om dette ikke er gyldig. Noen som aner hva straffa er for å bli tatt for å kjøre uten gyldig bevis for moped... ?
 #317925  av FireWalk

vet at mange har kommet unna med sykkel iallefall. Da har man jo hjelm på seg så det er umulig å identifisere personen før vedkommende er tatt.. Er jo ikke lenge siden en mann i sverige ble frikjent for fyllekjøring fordi han sa at det var skybert som hadde kjørt, og ikke han. Han kjørte fra politiet, og kort tid senere fant de han igjen rett ved siden av bilen som da var parkert. Han var drita full, men mente på at det var en fremmed mann med navn skybert som hadde kjørt bilen hans. Retten kunne ikke bevise at det IKKE var skybert som hadde kjørt, og dermed ble han frikjent. Knallen gikk til og med til søksmål mot politiet etter at han vant saken og forlangte erstattning for tapt arbeids inntekt pga inndragelse av lappen i tiden rettsaken pågikk. Makan?!...

Så det kan jo se ut til at om man klarer å parkere bilen og komme seg unna, så er det jo opp til politiet å bevise om det faktisk var du som kjørte eller ikke? .. og er der rimelig tvil så skal du jo i prinsippet frikjennes? (Uskyldig intil bevist skyldig).

Men klart, for oss med skjeldene og spesielle og lett gjenkjennelige sportsbiler er det kanskje litt værre.
 #317940  av avaasdf

jeg vet det at politiet overhodet ikke har lov til og gå inn i et hus med mindre du har gjort noe alvorlig PLUSS at de MÅ ha sett deg gå inn.
Skal de bryte seg inn i et hus må de ha ransakelses ordere fra en politijurist som svert skjeldent er og oppdrive etter kl 16.00
kjører du til en kompis og går inn/gjemmer deg under senga er du trygg såfremt du ikke er alene i huset.
Uansett, du skal ikke lære far din og pule, de fleste politimenn har mest sannsynlig gjort dette fra før du ble født.

Uansett, har funnet ut hva jeg lurte på opprinnelig: Straff for kjøring uten lappen (såfremt at du "har den" men den er inndratt) er 6mnd forlengelse samt en liten bot 5/6000.
MEN Hvis du blir tatt uten lappen FØR du har vært i avhør og straffeutmåling/rettsak er ferdig viser du at du driter i det meste og du vil mest sannsynelig spikre paller

Også må vi ikke glemme at forsikkringer ikke virker. styggt og si det, men hvis du kjører på noen så er det mindre straff og drepe noen en og gjøre de invalide. "bil drap" straffes med rundt 1 år i buret +50/100.000 i oppreisning til familie. Haver en fyr i rullestol får du nesten samme fengselstraffen pluss opp mot 1 MILL i gjeld.
 #318019  av ke25-toyoglide

Vel,,,, det er vel egentlig ikkje mer enn rett og rimelig :?:
Kjører du bil uten å ha lappen, eller andre graverende ting, (fyllekjøring, 200 i 50sonen f.eks) er det vel rett at du må betale for deg :?: Og tror ikkje det er begrensa til 1 mill.
Og viss forsikringselskapet må utbetale 10-15mill. til en som er ødelagt for resten av livet, er det vel den som har gjort skaden som bør gjøre opp for seg :?:
Eg kaster stein i glasshus nå, siden eg har gjort alt som er mulig å gjøre galt unntatt promille.
 #318020  av Daniel HS

ke25-toyoglide skrev:Vel,,,, det er vel egentlig ikkje mer enn rett og rimelig :?:
Kjører du bil uten å ha lappen, eller andre graverende ting, (fyllekjøring, 200 i 50sonen f.eks) er det vel rett at du må betale for deg :?: Og tror ikkje det er begrensa til 1 mill.
Og viss forsikringselskapet må utbetale 10-15mill. til en som er ødelagt for resten av livet, er det vel den som har gjort skaden som bør gjøre opp for seg :?:
Eg kaster stein i glasshus nå, siden eg har gjort alt som er mulig å gjøre galt unntatt promille.
Høres nesten ut som du har lært noe da...