TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvor er politiet nÃ¥r man trenger dem?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #317294  av FireWalk

Jeg er så mektig lei av at politiet bare skal være ute etter vanlige mann i gata. De kan bruke store ressuser på å ta oss vanlige folk, som går på jobb hver dag og betaler sin skatt. Ja oss skal de ta, om vi bryter et høyre sving forbudt skilt, eller kjører på rødt lys midt på natta når det aldri blir grønt og der ikke er verken biler, folk eller fe i mils omkrets.. Ja da skal du tas! Og de kan bruke alle sine ressusser på å få deg dømt. De går gjerne rettens vei.

Men hva om du blir slått ned på gata? Hva om du blir ranet? Hva om noen stjeler fra deg? eller gjør hærverk på bilen din? Hvor er de da? Nei da gidder de ikke hjelpe deg.

Er det rart kriminelle bander kommer hit fra hele verden for å drive kriminalitet? Norge er jo et ELDORADO for kriminelle!

Jeg har blitt usatt for de fleste av disse tingenel. I alle tilefller gidder ikke purken å løfte en finger for å hjelpe. Siste historien er så utrolig at jeg må bare fortelle den:

Jeg mistet lommeboka mi på Esso i Ålesund for en måned siden. Jeg hadde over 2000 i kontanter i den, og alle kort. 3 timer senere har noen funnet den, gått inn på chess.no (mobiloperatøren) og fylt på kontant kortet sitt med ringetid for flerfoldige tusen kroner fra MIN konto. Ble rundt 10.000 kr totalt med kontantene jeg hadde i lommeboka. Samtidig må jeg jo betale for å få nytt førerkort.

Følgelig reiste jeg jo til politiet for å anmelde dette. Men fikk beskjed på forhånd om at dette ble sansynligvis bare henlagt, fordi politiet måtte bruke resussene sine på å etterforske større og mer alvorlige saker. ?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!? Som hva da? Ta de som kjører litt for fort? .....

Jeg hadde på forhånd ringt chess.no og forklart situasjonen. De hadde funnet ut hvem som har tappet kontoen min. De hadde navn og adresse på vedkommende, men de nektet å gi dette til meg, De kunne kun gi dette til politiet. Så om politiet ringte dem eller sendte mail så skulle de få informasjonen, eventuelt fakse den over. Ingen problem. Men tror dere purkeng gidder å ringe dem? neh... Det er helt utrolig at det går an! Dette er en sak som de hadde brukt 3 minutter på å løse! Ring chess, få infoen, kall inn vedkommende til avhør. Gi han en bot. Case closed. Men neida, selv dette er visst for mye forlangt!

Men selv ble jeg truet med rettsak og titusenvis av kroner i saksomkostninger fordi jeg nekta å vedta et forelegg pga jeg brøt et høyresving forbudt skilt for en tid siden. ja DA skulle jeg tas! Og da var det ikke snakk om noe ressusj mangel for å få meg dømt!?.... Hvor er rettsikkerheten i dette landet her? Jeg syntes det er Uhørt! Jeg har mistet all respekt og tiltro til politiet når de oppfører seg på den måten der!
Det er nesten så det er fristende å ta loven i egene hender når en blir utsatt for kriminalitet. Men det viser seg jo at alle som gjør dette blir jo tatt av politiet.

En kompis av meg har brukt hundretuwsenvis av kroner på å bygge en bil. Denne ble stjelt. Ribbet og dumpet. Han fant ut hvem det var. De reiste hjem til vedkommende og banka han opp og forlangte å få igjen pengene. Resultatet var jo at politiet kom å pågrep han som fikk frastjelt bilen og satte han i fengsel for å ha tatt loven i egene hender. Hva skjedde med den kriminelle som hadde stjelt bilen han hadde brukt tusenvis av timer på å bygge opp samt flere årslønner? Joda, Han fikk en klapp på skulderen av politiet, og penger til å komme seg hjem fra politistasjonen.........

Mollboland sier jeg bare. Helt utrolig at det er mulig. Ikke rart norge oversvømmes av kriminelle bander fra alle verdens hjørner. Det er jo et latterlig land å bo i! De kriminelle får gå fri mens de lovlydige straffes for den minste ting, som å pisse offentlig eller spytte tyggis på gata.

Politiet: Nå må dere pinameg begynne å bruke ressusene på en bedre måte! Ikke rart dere klager over lite ressuser når dere bruker dem på å ta de 4 millioner lovlydige mennesker her i landet og driter i de hundretusenvis av kriminelle som får drive fritt.....
 #317301  av hmsilset

Det verste med hele greia er at halve Norges befolkning helt sikkert føler det samme som deg.Innlegget ditt her skulle stått i avisa, så folk faktisk skjønner at dette er virkeligheten nå.Om jeg noen gang blir truet så hardt økonomisk som deg eller kammeraten din fordi bilen forsvinner eller kontoen blir tappet, vil jeg bruke vold hele veien til den som begikk ranet/tyveriet er tatt.Jeg håper inderlig noen i denne situasjonen går amok og tar tyvene selv en dag, og at de tar dem så jævelig hardt at stortinget ikke kan annet enn å gi mere penger til politiarbeid. Jeg er ingen ond person, men jeg skjønner godt om en som er frastjålet en årslønn og kanskje mer blir frustrert og tar hele saken selv, og skader tyven.
 #317302  av ArildM

Det finnes desverre utallige slike historier, og du er ikke den eneste som føler det slik. Jævlig bra innlegg, og et viktig samfunnstema om en skal si det så fint som det heter. Motoriserte kjøretøyer er vel det jeg synes blir dømt aller mest feil (for kraftig) om en ser på reaksjonene for andre lovbrudd i samfunnet. Her er det så totalt skjevt straffemessig at ingen kan påstå at dette er fornuftig lengre... Hadde straffen for andre lovbrudd vært 10 ganger høyere så hadde jeg kunne gå med på at bil skulle straffes slik som det gjør i dag, men den gang ei. Like idiotisk er det jo når en ser på hvilken kriminalitet det tydeligvis settes flest ressurser på i norge, altså igjen motoriserte kjøretøyer.

Problemet er desverre ikke slik at en kan peke på en enkelt instans(selvfølgelig), for her er det feil mange steder.
Sist redigert av ArildM den 03 mar 2009 11:22, redigert 1 gang totalt.
 #317304  av lexusmann

Helt enig i mye av det du sier,det har begynt å ta overhånd den senere tid.... :? Om det var rett å banke opp vedkommende vil jeg ikke ta stilling til her, da...Hadde vel vært bedre å legge frem et krav om erstatning ETTER å ha anmeldt det hele...
 #317309  av inzane2012

er som jeg sier, straffesystemet i dette landet er helt bak mål! det samme som du forteller firewalk om han kompisen din skjedde jo en annen kar, der tyver hadde brutt seg inn i garasjen hans og rundstjelt han, fikk beskjed av politiet at saken kom til å bli henlagt så han spora opp tyvene selv, banka på døra demmers og ba om å få igjen tinga sine, endte opp med at tyvene prøvde å banke han opp, men det hele endte i fyren banka tyvene i steden for, og havna sjøl i fengsel for å prøve å få tak i tinga sine... denne saken var jo oppe i nyhetene på tv og i alle aviser, men allikavel gjorde ikke purken noe for å rette opp feilen...

jeg husker en sommer for ett par år siden jeg hadde vert ute å kjørt, ble oppringt av ei jeg har gått i klasse med hele grunnskolen som nå ville bli purk om å komme ned på kontoret for en prat fordi noen hadde anmeldt kjøringa mi, så jeg sitter der i avhør hos ei kjerring som ikke er utdanna purk eller noe(kom ikke inn på politiskulen enda ho har søkt to ganger)... så sitter vi der, bare meg og ho, og jeg forteller at aktuelle kvelden da jeg var blitt observert, det var sent på kvelden, mørkt, det regna og at jeg hadde kjørt gjennom ett boligfelt på vei hjem pga kommunen dreiv på meg vegarbeid på hovedveien... ho fortalte da at det var to gamle kvinnfolk godt oppi åra som hadde sett at jeg hadde kjørt i næremere 80 gjennom boligfeltet, ho fortsatte med å fortelle hvor dem hadde stått, noe som gjorde at jeg fort skjønte at dem for det første ikke kunne ha observert bilen min så mye som dem hadde påstått, dem kunne aldri klart å sett hvem som faktisk kjørte bilen min osv osv...
enden på det avhøret var at politisjefen kom inn for å sjekke at ho hadde gjort rett, før han snudde seg til meg og sa: Du lever på tynn is nå, vi kommer til å bruke alle våre resursser på å ta fra deg lappen innen sommeren er over... og dette var da i 2007...
fikk ett brev i posten noen måner senere der det stod dem hadde henlagt saken grunnet bevisets stilling...

og der jeg kommer med er det nå en tidligere ambulanse sjåfør og 2 andre som jobber som politi der bare den ene faktisk går/har gått på politiskolen, ho kjerringa står i fare for å miste jobben pga ho la ut en film som var bevis på nettet...
 #317315  av Supramk3turbo

Huff, jeg blir helt satt ut av all denne dritten som skjer.

For ca. 9 månender siden fikk min fetter besøk av to narko påvirkede idiot tyver som prøvde å stjele traktoren hans på natta. Han hørte det var noen som bråka ute, så tok meg seg hagla ut å fyrte av et skudd. Dette er på vidda nordpå. De stakk av gårde på sekundet. Han gikk så å la seg igjen, å jaggu kommer visst tyvene tilbake. Da ringer han faren sin som bor rett ved, å ber han komme over for å hjelpe, da han kommer stikker tyvene av igjen. De legger seg på hjul etter, får stoppa de,faren går ut for å snakke til de. Sekunder etter blir han slått rett i bakken, begge narkisene står å hamrer løs på faren til onkelen min. Så, hva gjør man. Onkelen min hadde med seg hagla, fyrer av et skudd i lufta, men de bare fortsetter, så ender med at han skyter en av de i beinet, hva skal man gjøre liksom. To syke folk prøver å ta livet av far din liksom. Så onkelen min holder begge i sjakk mens han også ringer politiet. Politiet kommer å tar meg seg hele gjengen. Det hele ender med at fetteren min som reddet faren sin, får 9 måneder i fengsel, å 200 000 kr i erstatningskrav til det forbanna narko huet han skjøt. Grunnen til dette er at i en slik sak blir våpen hendelsen sett på som en egen sak, å resten en annen sak. Blir liksom ikke sett på som en helhet. Narko vraka går antagelig løs, med mere penger en de hadde tidligere. Helvettes dritt folk.
 #317324  av mralp

Har jo vært biltyveri hvor man har bilde av både tyv og bil fra overvåkningskamera (i god kvalitet), hvor man kjenner tyvens navn, men dette blir også henlagt. Nå er ikke jeg politi, men hvor lang tid tar det egentlig å følge opp en slik sak? Man får altså beviset i hendene og fult navn på tyven. Da er det vel bare å fylle ut noe papirer og overlate det til rettsystemet. Ved å ikke ta tak i så enkle saker føles det som de pisser deg i trynet.

Resurser sier Politiet. Ok.
Jeg har jobbet i både offentlig og privat sektor. Min erfaring er at alle som ikke er konkurranseutsatt syter og har lav produktivitet. Hvem kontrollerer politiet? Fører de timesedler, så de kan synliggjøre hva de får gjort på en dag / hvor lang tid de bruker pr sak/rapport/oppgave? Hva er ledigtiden? Hvor stor andel av dagen er uproduktiv tid? Hva gjøres for å redusere dødtid?
Min produktivitet i offentlig sektor var lik 30% av hva jeg yter nå. Men det var ikke noe problem å få dagene til å gå: Selv om man begynner 7 så orker ingen gjøre noe før nesten kl 8. Man skal drikke kaffe og prate dritt. Så spiser man både kl 9:30 og 12, og med jabbing og somling blir ikke dette noen "røykepauser" akkurat. Etter lunch rekker man stort sett ingen ting, for når det er igjen bare 1-1,5time av dagen, så "roer" man ned, da "det er ikke noe vits i å begynne med noe så seint på dagen". Så da er det jabbing og somling igjen.
Mye av dagen går med til å prate om tøys og litt faglig, men den faglige praten har ingen relevans for hvor effektivt du kan utføre din jobb. Informasjonen er irrelevant for både dine arbeidsoppgaver og motpartens arbeidsoppdrag.
Men vi var alle enige om at vi hadde helvetes mye å gjøre. Ikke så rart kanskje.
 #317330  av mr2storbrua

Er helt enig i det som blir sagt her. Måtte selv hente mopeden min når den ble stjelt, selv om vi oppga navn og adresse til politiet. Var jo også en situasjon ikke så langt herfra, i froland, som dere kanskje har hørt om, der en biltyv ble skutt og drept.

Men når det gjelder din sak firewalk, er det ikke mulig å si ifra til visa? De har vel erstattningsansvar når kortet blir stjelt?
 #317333  av JK86

vel. detta landet er skakk kjørt desverre og det er værken vår eller de kriminelle sin skyld men folket på stortinget og politiet sin skyld. vi som er her inne på forumet har jo en liten fordel og det er at vi står samla og kan holde løpende kontakt med andre om noe dritt skulle skje. om noen blir ranet, frastjålet noe eller en bil blir borte så har vi faktisk sjansen til og oppklare dette sjøl. og det må vi. nettopp oppklare det sjøl for gudene vet at politiet ikke har tid, de må jo passe på og fylle opp dagens førekortbeslags kvote så de får bonusen sin.(virker sånn). nei la balltre justisen regjere og grusom vold mot folk som begir seg løs på biler som de ikke har noe med og legge de fleskete og sleske finga sine på.som vi utpå landet sier. wars may come and go but my soldiers will stand for eternity. :D
 #317336  av angrykid

JK86 skrev:vel. detta landet er skakk kjørt desverre og det er værken vår eller de kriminelle sin skyld men folket på stortinget og politiet sin skyld.
Edit: jeg sletta det som var irrelevant for mitt innlegg
Det som er så utrolig, er at vi ER stortinget.. Vi som går på gata, jobber ræva av oss, VI ER FOLKET PÅ STORTINGET.. Si hva man vil, men hadde norge hatt 4 partier som folket kunne stemme på, med veldig klare mål og meninger, i stedet for det utall med alt for små partier pr i dag, så ville vi fått en regjering som hadde en utøvende makt, også ovenfor politiet. Dette er roten til alt som skjer i norge. Det finnes ingen flertallsregjeringer pr i dag, en sak som vanligvis ville gått inn og ut av stortinget i løpet av maks en uke og vært vedtatt etterpå, bruker nå ca 1-3 måneder på samme prosessen..

Politiet i Trondheim og omegn har i allefall de siste dagene hatt veldig lite å gjøre. Jeg har sett ikke mindre enn 8 FORSKJELLIGE biler med forskjellige førere og passasjerer KUN I DAG, den 03.03 ute på veiene.. EN patrulje gjorde noe relativt fornuftig, det var bilbelte kontroll.. Jeg kaller det relatvit fornuftig, dog det har fint lite å si for samfunnet generellt om jeg skulle finne på å kjøre uten setebeltet mitt mens jeg var inne i en 30 sone å kjørte.. :)

Dog, jeg føler med deg, Firewalk. Det er HELT utrolig at politiet ikke engang orker å gjøre såpass som å ringe chess, for å få tak i navn og nummer til vedkommede. Anmeld saken, ring og møt opp til de faktisk tar tak i saken din. Gjerne hver dag, hver time.. Når det er såpass mye penger som det er snakk om for deg som privatperson, så hadde i allefall ikke jeg gitt opp så lett..
 #317346  av inzane2012

du får anmelde politiet for tjeneste forsømmelse når du til og med har fått beskjed fra chess at det eneste politiet trenger å gjøre er å ta kontakt så skal dem få navn og adresse på synderen...
 #317412  av FireWalk

Går jo an å klage på en henleggelse. Men det fører som regel ikke frem det heller.

En annen sak jeg har vært involvert i er følgende:

En lokal bomstasjon driver og filmer og tar bilder av biler som kjører utenfor området, for å ta "snikere". I samme slengen filmer de og tar bilde av folk som står og venter på bussen på et buss stopp like ved. Dette er jo overvåking av offentlig sted, og det er det kun staten som har lov til. Dette er et privat bomselskap.
Overvåking av vei er det også kun staten som har lov til.

Det heter på lovdata at all form for overvåking der ansikter kan kjennes igjen er et inngrep i personvernet og er derfor lovregulert. Skal man overvåke må man ha tilatelse fra datatilsynet og omrrådet må være tydelig merket. Dette er ikke gjort, her har firmaet bare tatt seg til rette.....

Jeg og et par andre gikk sammen og leverte en velskrevet 3 siders anmeldelse på dem for å få slutt på dette da mange føler det ubehagelig å bli overvåket når de venter på bussen blant annet.

Fikk svar 4 uker senere om at saken var henlagt pga "ikke tilstrekkelig grunn til å misstenke at noe ulovlig har tatt sted" !?!? Og da har de faktisk sendt inn bilder til politiet tidligere tatt av biler de mener har sneket, og man ser tydelig folk i bakgrunnen...

Snakket med en Evensen hos politiet som har med vei og trafikk og gjøre, og han kunne bekrefte dette. Dette ble nevnt i anmeldelsen, at politiet selv er i besittelse av bevis på at den ulovlige aktiviteten har funnet sted da bomselskapet selv har sendt inn dette til politiet.

Igjen: en sak som burde være såre enkel å oppklare. Men blir henlagt likevel...

Eneste konklusjonen jeg kan dra er at det ikke arbeider noen scherlock holmes i politiet, ei heller noen derrek. Bare en gjeng amatører som ikke evner å dømme andre enn de som er tatt på fersken i trafikken. For det er nemlig der alt politiet befinner seg... Der de kan slippe å forlate komforten av de nyinnkjøpte politibilene sine.
 #317416  av Greven

Hvordan man får politiet til å komme når man trenger dem.

"Bjørn fra Hosle i Bærum var på vei for å legge seg da hans kone sa han hadde glemt å slå av lyset i garasjen.

Garasjen lå i tilknytning til huset og Bjørn åpnet bakdøren for å gå og slukke, men oppdaget plutselig at det var folk der inne som holdt på å forsyne seg av noen av hans ting.

Han ringte politiet, som spurte om noen hadde kommet seg inn i huset.

Han sa nei. Politiet svarte at alle politibilene var opptatt og rådet ham derfor til å låse alle dører, så skulle de sende en bil når det ble noen ledig.

OK, sa Bjørn, la på røret og telte til tretti. Da ringte han politiet igjen. "Hei, jeg ringte nettopp om at det var noen som stjeler fra min garasje. Nå behøver dere ikke komme, for jeg har skutt dem"

Så la han på.

I løpet av få minutter var 6 politibiler, et helikopter, en brannbil og to ambulanser på plass. De tok tyvene på fersk gjerning.

En av politimennene gikk bort til Bjørn og sa, "Jeg synes du sa at du hadde skutt dem.?"

Bjørn svarte: "- og jeg synes du sa at dere ikke hadde noen ledige biler."