TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 18" felger

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #39917  av eivstei

Har sett litt gjennom forumet, og det virker som det er nesten ingen som har 18" felger til sin mr2. Skal sjølv kjøpe nye felger til min Mr2 92mod, og lurer på 18" eller 17". Går det fint å sette på 18" uten at ein må tilpasse bilen til det? Når ein skifter til nye og større felger, i kva for grad påvirker det kjøreegenskapene på mr2en???

#39928  av jan-erik

Nå er jeg langt fra noen ekspert på MK2, men så vidt jeg vet så skulle det gå greit å putte på 18" på MK2. Christian har vel det på sin, samt at Markus (MR2turbo) har det i bestilling. Det som er viktig er vel at man får et innpress på felgen som passer nøyaktig, blir ikke så mye slingsringsmonn med så brede dekk og felger.

Når det gjelder kjøreegenskaper så tørr jeg nesten påstå de blir dårligere med 18" enn 17". Grunnen til dette er at felgen vil veie mer, med mindre du går for magnesium felger eller felger i annet lett materiale. Når felgen veier mer blir det større masse som er i bevegelse i hjulopphenget, når som vil påvirke kjøreegenskapene i negativ retning. Men 18" ser kult ut det :-).

#39934  av eivstei

Men blir det ikkje lett for å ødelegge felgene på dårlige veier og humper som kjem brått på???? Da kan det fort bli upraktisk å kjøre...

#39941  av jan-erik

eivstei skrev:Men blir det ikkje lett for å ødelegge felgene på dårlige veier og humper som kjem brått på???? Da kan det fort bli upraktisk å kjøre...
Jo . Jo større felg, jo lavere profil og mindre gummi som fjærer. Av erfaring er det viktig å ha dekk som bygger bredere enn felgen, samt å ikke gå for de rimeligste felgene man finner. Ofte litt sammenheng mellom pris og kvalitet, som så mye annet her i verden.

Ville holdt meg til 16" om du kjører veldig mye på dårlig vei. Selv har jeg testet ut stylingkitet jeg har montert før lakkering, og har skrapet med frontspoileren hver gang jeg har vært ute og kjørt. Enda jeg har kjørt veldig veldig forsiktig. Telehiv er noe drit, likeså fartsdempere.

Er det ikke noe som heter at man må lide for skjønnheten :-)

#39974  av eivstei

Lide for skjønnheten høyrer med det ja... :?

Er det noen her på forumet som har/hatt 18" på sin mr2 mk2 som kan anbefale/fraråde det?????? :?:

#40002  av saus

bare gi trial kit til meg hvis du er misfornøyd! :D

#40011  av MR2turbo

hvis du passer på å få rett offset på felgen og lav nok profil på dekka dine er det ikke noe problem med 18" på mr2.. rent "performance"-messig er det bedre med mindre felger.. men så var det dette med utseende da ;)

cluet er egentlig kun å ikke få for store dekk fremme.. hvis disse er for stor rulleomkrets på kan de ta bort i fjærskåla, men får du dekk som tilsvarer 215/40-17 i rulleomkrets bør det gå greit. Bak er det god plass så der må du bare ha noe som står i rett forhold til framdekket du velger...

#40016  av eivstei

Kor mykje har det egentlig å sei på performence at ein skifter frå 15 til 17/18"??? Det er vel ikkje slik at du merker forskjellen noko særlig... :?: Er ikkje sikker på kor stor tyngdeforskjell det er sånn ca fra 15" til 17/18..

#40018  av Speeder

eivstei skrev:Kor mykje har det egentlig å sei på performence at ein skifter frå 15 til 17/18"??? Det er vel ikkje slik at du merker forskjellen noko særlig... :?: Er ikkje sikker på kor stor tyngdeforskjell det er sånn ca fra 15" til 17/18..
Dette kommer veldig ann på hva slags felger du hadde fra før, og hva du kjøper... Jeg har 16" billig drit 'lettmetall' felger. som veier ett halvt tonn :lol: Skal man ha noe som tåler en støyt, og heller ikke er så fryktelig tungt, så har vel OZ endel snacksy felger :)

Jeg innbiller meg at jeg merker forskjell på mine 14 vinter, og opp til 16" sommer.... mulig det sitter i hodet men.. :? Uansett, jeg tar det igjen i svinger:D

#40051  av Christian

Er vel ikke akkurat noen racer eller erfaren banekjører ( :lol: ), men jeg merket ikke noen kjøremessig forskjell fra 16" til 18", annet enn at dumpene er MYE hardere og at dekka ikke gir seg i det hele tatt :wink:

Plass messig er det ikke noe problem som andre har nevnt ovenfor...

Mange som peker på at en større felg vil gjøre bilen tregere, men jeg vil påstå at jeg ikke har merket noe til det. Kan selfølgelig være pga turbomotoren, men tror ikke det er noe stort problem på en gti heller :)

#40065  av jan-erik

Christian skrev:Er vel ikke akkurat noen racer eller erfaren banekjører ( :lol: ), men jeg merket ikke noen kjøremessig forskjell fra 16" til 18", annet enn at dumpene er MYE hardere og at dekka ikke gir seg i det hele tatt :wink:

Plass messig er det ikke noe problem som andre har nevnt ovenfor...

Mange som peker på at en større felg vil gjøre bilen tregere, men jeg vil påstå at jeg ikke har merket noe til det. Kan selfølgelig være pga turbomotoren, men tror ikke det er noe stort problem på en gti heller :)
En større felg vil ikke gjøre bilen tregere, derimot vil større rullediameter på dekk enn orginalt gjøre den tregere.

At du ikke er noen erfaren banekjører kan det jo gjøres noe med Christian. F.eks tur til ACR i juni :wink:

#40076  av spkstrp

mener å ha lest at om dekket er tyngre vil ikke det påvirke akksen positivt heller akkurat.
 #40086  av proson

eivstei skrev:Har sett litt gjennom forumet, og det virker som det er nesten ingen som har 18" felger til sin mr2. Skal sjølv kjøpe nye felger til min Mr2 92mod, og lurer på 18" eller 17". Går det fint å sette på 18" uten at ein må tilpasse bilen til det? Når ein skifter til nye og større felger, i kva for grad påvirker det kjøreegenskapene på mr2en???
Synes det er bortkastet å bruke drøssvis med penger på å kjøpe 18" med dekk! da må du vel ha rundt 225/35/18 dekk, og det er sviiiindyrt! Ikke behagelig blir det å kjøre med, og ikke ser det spess fint ut! Ser ut som du kjører på felgen! Det er min mening, men det er vel noen som synes det er fint også... :roll: :wink:

Jeg ville gått for 16" eller maks 17"... Bruk pengene på motor, styling eller stereo heller...

#40088  av spkstrp

hadde nok gått for 17" til en mk2 16" passer bedre til mk1 8)
Men selv det ble for dyrt for meg så jeg kjører 195 50 15 jeg ;)

#40089  av proson

spkstrp skrev:hadde nok gått for 17" til en mk2 16" passer bedre til mk1 8)
Men selv det ble for dyrt for meg så jeg kjører 195 50 15 jeg ;)
Ja 16 er vel litt mer for mk1;) Skal selv ha et sett med 205/45/16" og et sett med 195/50/15" etter hvert... Tror det blir mest behagelig å kjøre med 15" hvis jeg skal på langtur. Og billigst hvis jeg skal svi litt gummi :wink: