TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Coilovers til AT/ST200?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #318668  av AnaXyd

Heisann!

Jeg har researchet litt på nettet ang coilovers som ikke ødelegger komforten totalt, så jeg har hørt mye godt om Megan Racing sine sett. Sjekket litt rundt på Ebay, og fant dette settet til 899 dollar.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 2761.l1259

Men, så står det:

- GT/GTS FWD ONLY!!!

Så derfor lurer jeg på om disse passer til mitt understell? Noen som har peiling på dette? Jeg har McPherson, mener jeg.
 #318675  av ludde

De som er avbildet på annonsen er Macpherson, det du mest sannsynlig har. MEN for sikkerhetsskyld jekk opp bilen og ta en titt under.
Er det superstrut ser det slik ut:
Bilde

Er det Macpherson ser det slik ut:
Bilde

Jeg bestilte mine coilovers på http://www.radiopower.se/
 #318681  av Thomas S

Megan sitt coiloversett er ganske likt mine K-Sport men har hørt mangen har problemer med Megan sine i statene. D2 og K-Sport har ihvertfall samme kvaliteten men hadde eg hatt bedre råd hadde eg gått for Tein eller noe slikt.
Og du kjøper ikke coilovers når man vil ha litt kjørekomfort også :P Men kan love deg at du glemmer slik luksus fort når du tyner bilen gjennom svingene :mrgreen:
 #319029  av AnaXyd

Takk for svar! Mener jeg hadde McPherson sist gang jeg var under der, men kan jo ta en ekstra titt for sikkerhetsskyld! :)

Ang dette med K-sport, så har jeg hørt noe helt annet. At K-sport og D2 er et helt elendig merke med ekstremt dårlig kjørekomfort i forhold til Megan Racing som er litt mer kvalitetsprodukt. Kan godt hende mine kilder er feilopplyst, dog.. :)

Er ikke TEIN vanskelig å få godkjent inn i vognkortet, da det ikke følger med TUV papirer på det?
 #319556  av Thomas S

Teknisk er D2/K-Sport/Megan samme greiene. Problemet med Megan var rustdannelse. K-Sport og D2 hadde skikkelig beskyttelse mens den fancye lakken til Megan var ganske så dårlig og holdt ikke fukten ute ;) Bunn igrunn så er stivheten i alle 3 100% lik :) D2/K-Sport/Megan er uansett ikke noe spesielt god i forhold til de store merkene som Tein osv... Skal bytte mine ut med Tein neste gang eg har råd til det :)
Men så gjelder dette settene til Galant riktignok, godt mulig de er forskjellige på andre bilmerker ;)
Er få coilovers produsenter som selger med tüv papirer til japanske biler desverre :( Flere i Mitsu Klubben har jobbet lenge med dette inkludert meg :?
 #319942  av AnaXyd

Er du helt sikker på at Megan er likt D2 og K-sport? For da kan jeg like greit kjøpe K-sport, for de er lettere å få tak i.

Det beste alternativet er TEIN, men desverre er det ikke TUV på dette, right?

Men om jeg skal gå for det nest beste alternativet, hva gjør jeg da? K-sport?
 #319945  av Thomas S

Er ikke så voldsomt mye å velge mellom nei :( Har du litt cash så ville eg kjøpt Tein, de koster vell rundt 10.000 ca. K-Sportene har holdt fint hittil, ingen problemer eller noe :)
 #319954  av Thomas S

Tein har vel bedre justeringsmuligheter. Mens K-Sport merker eg såvidt forskjellen mellom hard og myk instilling.
 #320097  av AnaXyd

Ah, frister med TEIN åss, men er så kjedelig om purken skal ta en sjekk, og jeg må av med demperne, vise bilen og ta dem på igjen etterpå! :P Også koster de jo en god del...
 #320131  av Thomas S

Onkl Blå har konrollert bilen et par ganger men de har ikke nevnt noe angående senken. Kun sotede grøftlys bak (fått kun advarsler på de)
De har heller ikke nevnt det ulovlige skiltet foran :p
 #320225  av AnaXyd

Men om det blir EU godkjenning da? Er jo et helvette om man må bytte om demperne for å få bilen godkjent, og da må man vel kanskje ty til med en firhjulskontroll når man setter på de "ulovlige" demperne igjen?

Men, nå bekymrer jeg meg mye her. Jeg er veldig lysten på justerbart senkesett, men har ikke lyst til å oppleve hver eneste sprekk i asfalten som et digert høl. Hvordan er det å kjøre med K-sport vs originalt?
 #320230  av Thomas S

Kan ikke huske hva ordet komfort er for å si det sånn :lol: Men var klar over at slikt forsvant ;) Byttet ut komfort med kjøreegenskaper :mrgreen:
Kjenner du en som kjenner en som kjenner en som kansje kan ta EU godkjenningen og bare overse coiloversene så funker det ;)
Etter du har justert hjulstillingen når riktig høyde er valgt kan du slenge på original demperene igjen til EU godkjenning.
Vist hjulene har synlig negativ camber blir det værre men tror ikke det kan bli såpass gale :)
 #320258  av AnaXyd

Haha, det er såppas ja.. :D Komfort er noe som blir borte skjønner jeg.. :P Jeg er jo keen på skikkelig kjøreegenskaper jeg også, det å kunne dra en skikkelig sving og føle at bilen sitter som limt er jo bare en utrolig digg følelse.. :D

Kanskje jeg ikke kommer til å merke noe forskjell? Er jo en uerfaren sjåfør i grunn, da jeg kun har hatt lappen i 1/2 år..
 #320269  av Thomas S

Har faktisk enda ikke presset bilen til grensen :P Kjørt en del på Eikås i Bergen men har ikke hatt så voldsom høy fart i svingene der.
Grevling tendenser forsvinner også normalt sett ;) Ha god fart inn i svingen og vent med å gi gass til svingen nær,er seg slutten ;)
Du slipper forresten subbing å slikt når du har litt vekt i bilen :) Siden Coiloversen har lite bevegelige deler så holder den seg konstant på den høyden du har valgt :D
Minuset med det er når du kjører opp en bakke og kjører rundt en sving der så kan en av hjulene dine miste bakkekontakten, vanlige dempere følger veiene når den løfter seg.
Hver gang eg jekker opp min foran så går bakhjulene opp samtidig :mrgreen: