TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bytte av oljefilter

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #40062  av hovik

Med stor optimisme tekte jeg å bytte oljefilter i dag. Fikk av bunnplugg, og tømt den rimelig greit. Så var bare problemet hvor det !"##¤#¤" filetret var plassert. Etter å ha skrudd løs og sammen diverse ting, fant jeg det.

Prøvde å løsne det med reim sak, men uten hell, var litt for trangt. Store spørsmålet er da hvordan/med hva får jeg løsna oljefilteret ? ( 91 mod gti btw )

Foreløpig håpløs mekaniker, men ønsker å lære.

#40063  av PÃ¥l

Hvor var filteret da? lurer på å skifte olje selv jeg og, men ble litt avskrekka nå :)

#40064  av hovik

Var like ved siden av peilepinna. Ikke bli avskrekket, er nok jeg som ikke burde tukle under pansere ... bare jeg får den igang til møtet 18. april blir det bra :)

#40071  av Master

hvis du kommer til under bilen er det rimelig greit å skifte. skru av det dekselet som sitter under motoren. så kommer du til og ved håndmakt fikk hvertfall jeg det av. Alternativet er jo å kjøre på en bensinstasjon og få dem til å hjelpe til.

#40072  av FalcoN

Master skrev: Alternativet er jo å kjøre på en bensinstasjon og få dem til å hjelpe til.
hehe :D U wish!! Der selger de bare pølser, burgere og leier ut filmer :wink: Lite hjelp å få gitt :?

#40073  av angrykid

Hvis du ikke har tenkt å beholde filteret, kjørt ett skrujern igjennom det fra toppen, tvers igjennom, og vri rundt.. veldig grei måte å få det av..

SÃ¥nn ble det gjort i gamle dager, da jeg var ung. ;)

#40079  av CelicaTurbo

fra bunnen? Kan ikke huske noe annet enn at jeg løsnet dette fra toppen jeg, det var litt trangt å få neven under den eksosmanifolden men det gikk ganske greit. Men, det er en fin ting å forsikre seg om at man får av filteret før man tapper ut oljen :) Ellers er tipset med skrujern godt, men da bør man også være rimelig sikker på at filteret løsner for hvis ikke så er bilen parkert for godt (har du allerede da tappet ut oljen så er jo bilen parkert allerede så da har man ingenting å tape på skrujerntrikset :) )

#40080  av PÃ¥l

Okey :) da prøver jeg først fra toppen uten å ta av dekslet under, og hvis ikke det går, tar jeg av dekslet og prøver igjen undenfra :) Best å tappe olje først eller skru av filteret først? noe annet som jeg bør huske på?

#40081  av Master

FalcoN skrev:
Master skrev: Alternativet er jo å kjøre på en bensinstasjon og få dem til å hjelpe til.
hehe :D U wish!! Der selger de bare pølser, burgere og leier ut filmer :wink: Lite hjelp å få gitt :?
Ja det stemmer nok i de aller fleste tilfeller :wink: men det fins da noen som gjør det. Hvertfall her i byen. tenkte mest på løftebukk jeg...

#40082  av Master

CelicaTurbo skrev:fra bunnen? Kan ikke huske noe annet enn at jeg løsnet dette fra toppen jeg, det var litt trangt å få neven under den eksosmanifolden men det gikk ganske greit. Men, det er en fin ting å forsikre seg om at man får av filteret før man tapper ut oljen :) Ellers er tipset med skrujern godt, men da bør man også være rimelig sikker på at filteret løsner for hvis ikke så er bilen parkert for godt (har du allerede da tappet ut oljen så er jo bilen parkert allerede så da har man ingenting å tape på skrujerntrikset :) )
Det som er så fint med å ha tilgang på ordentlig utstyr (som f.eks løftebukk) er at fra undersiden er det ikke trangt i det hele tatt! Har du skrudd av det plastdekslet som sitter fast med 5-6 skruer så har man fritt spillerom for å kjempe med oljefilteret. Har aldri prøvd ovenfra siden jeg knapt ser filteret derfra.. vanskeli å se om du får det rett skrudd fast.

Bare min mening :wink:

#40087  av kake

Prøv med håndmakt. Evnt. med noen gripvennlige hansker, av f.eks gummi. Kan hende du får et par vannblemmer, men med litt banning så går det greit! :)

edit: du får hånda inn fra oversiden, få noen til å holde oppe motordekselet, fordi den stanga kan være litt i veien, og ta ut peilepinnen så skal det gå greit.

#40095  av CelicaTurbo

som kake beskriver for GTi, du ser ganske ikke så godt, men du får både oljefiltertang og neve inn der uten noe særlig problem. Underfra har jeg aldri prøvd :) Hvordan det er for MR2 Turbo vet jeg ikke men jeg tror filteret skal stå samme sted og trolig er det lettere å komme til her siden eksosmanifolden ikke går over filteret på samme vis. Dra ut peilepinnen så blir det litt mindre knot for neven :)

Pål: prøv å løsne filteret før du tapper, og la det stå litt løst (men ikke nok til at det lekker) mens du tapper så tømmer du filteret for en del av oljen samtidig. Da slipper du en del søl idet du skrur ut filteret og løfter det opp for da renner det en del olje ut :? 3. gen motorene er noe enklere her: der står filteret på undersiden av motoren og det står oppned slik at ingenting renner ut når man skrur av filteret..

#40120  av chris

CelicaTurbo skrev:fra bunnen? Kan ikke huske noe annet enn at jeg løsnet dette fra toppen jeg, det var litt trangt å få neven under den eksosmanifolden men det gikk ganske greit. Men, det er en fin ting å forsikre seg om at man får av filteret før man tapper ut oljen :) Ellers er tipset med skrujern godt, men da bør man også være rimelig sikker på at filteret løsner for hvis ikke så er bilen parkert for godt (har du allerede da tappet ut oljen så er jo bilen parkert allerede så da har man ingenting å tape på skrujerntrikset :) )
Toyota gjorde alt sammen underfra når de bytta olje på min sist. Vurderer å kanskje prøve meg selv neste gang, siden jeg har tilgang på gratis bruk av grav :)

#40144  av CelicaTurbo

Ja, det er kanskje lurt å stå under og samle opp all oljen med øynene når mans skrur av filteret :lol: Neida, har man tilgang til en bukk er det gjerne lettest å komme til under, men jeg føler det ikke har samme hensikten om man må jekke opp hele bakparten for å komme under bilen på et skikkelig hvis, når det egentlig er ganske greit å komme til ovenfra :)

#40165  av The Doctor

Jeg bytta olje selv forrige helg.. Det ble en del banning for jeg hadde tappet bilen for olje for også skru av filteret.. Men det satt jo helt fast.. Det endte med at jeg tok en digger rørlegger tang og klemte til. Måtte ta av det stage for å komme til med tanga også.....! :twisted: