TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Nye ByrÃ¥kratisk regler ang bil

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #320050  av tojo

Her snakker vi idioti på høyt nivå! :twisted:
Hvis dette fortsetter bør vi motorinterisserte finne oss en ny hobby.(eller gjemme oss rundt om på landsbygda)
Noe bør gjøres blandt di motorinterisserte rundt om(ikke bare i Norge)
Kan ikke bare sitte som "nikkedukker" å godta alt, eller kan vi?
Forbanna kvervulanter av noen byråkrater som finner på slikt. :twisted:

Referat fra Amcar:

§ 1-15 er i fare slik den er i dag! Et nytt EU-direktiv som trer i kraft 29. april 2009 vil få konsekvenser AMCAR.NO pr. i dag ikke vet omfanget av. Vegdirektoratet har sendt ut en høring på bakgrunn av direktivet og benytter selvsagt nå anledningen til å bruke direktivet for å prøve å sette en stopper for godkjenning av amerikanske biler etter nåværende § 1-15 som kom til etter påtrykk fra AMCAR.NO i 2004. Det nye direktivet omhandler primært typegodkjenning av ny bil, men det tar også for seg hvordan enkeltgodkjenning av bruktimport kan tillates ved at en har nasjonale krav og tillater alternative standarder. AMCAR.NO er i gang med å utrede konsekvensene rundt dette, og ettersom høringen reiser en rekke spørsmål og inneholder en del selvmotsigelser har AMCAR.NO stilt noen spørsmål til Vegdirektoratet for 3 uker siden som vi må ha svar på før vi kan behandle og svare ordentlig på høringen. Men så langt ser det ikke ut for at Vegdirektoratet selv vet konsekvensene av hva de har satt i gang i relasjon til det AMCAR.NO spør om.

Hvis det verste skjer og § 1-15 forsvinner 29. april 2009 må sannsynlig alle som har biler som skal teknisk godkjennes, gjøre dette før denne dato! I høringen er det snakk om en overgangsordning, men det sies ikke noe om hvordan Vegdirektoratet ser for seg dette og hvor lang denne overgangsperioden vil bli. Amcar.no reiser til Oslo i neste uke for å snakke med politikere, bilimportører, den amerikanske ambassade og Vegdirektoratet i sakens anledning.

Les vårt brev til VD her

Høringen finner du ved på: http://www.vegvesen.no/binary?id=41363
 #320052  av tojo

Var litt snar å legge denne ut, Gladnyhet fra Amcar:
http://www.amcar.no/page.asp?ParentID=3 ... 41&Order=2

Hadde vi enda bare hatt noen som jobbet like hardt som Amcar gutta gjør ang Japanske biler.
Da hadde det straks blitt en lettere verden å leve i :D
 #320053  av Supramk3turbo

Fy faen...
 #320055  av hmsilset

Før eller siden kommer det nye lover som er hårreisende, enda det er ganske så sykt i Norge fra før..Personlig vil jeg ikke ha fult av høyrestyrte japser med 500hk++++ på norske veier med vårkåte 20 åringer bak rattet, så der bør det fortsette som før.Ikke at jeg er så mye bedre selv, men har ei viss sperre som slår inn etter 150 :P
 #320073  av mralp

hmsilset skrev:Før eller siden kommer det nye lover som er hårreisende, enda det er ganske så sykt i Norge fra før..Personlig vil jeg ikke ha fult av høyrestyrte japser med 500hk++++ på norske veier med vårkåte 20 åringer bak rattet, så der bør det fortsette som før.Ikke at jeg er så mye bedre selv, men har ei viss sperre som slår inn etter 150 :P
Rar logikk.
For 17 år siden (når jeg var 16) skaffet jeg meg min første bil, en 1957 Amcar med 5,7l V8. Er det farligere enn om jeg hadde kjøpt meg en ~350hp japse, som jeg kjører nå?
Nei, heller omvendt om jeg skal snakke ut ifra personlige erfaringer.

Folk som er interessert i motorsport og motorbygging har 3-500 hp uansett om det er i en Amcar fra 60 tallet, en Volvo fra 70 tallet, en Ford fra 80 tallet, eller en JDM bil fra 90 tallet.

Min interesse for bil og motor endres ikke om lovverket endres. Kun graden av offentlighet rundt det jeg gjør med bilene mine. Uten mulighet til å få bygg godkjent er dette en garasjebransje utenfor enhver kontroll.
 #320078  av mr2storbrua

Skjønner ikke helt hvorfor folk er så redde for at "vårkåte 20 åringer" skal kjøre jdm-supra. Dersom det hadde blitt mulig å registrere jdm-biler igjen, hadde det jo ikke blitt noe veldig mye billigere enn å kjøpe euro-spec eller us-spec, siden staten skal ha så mye i førstegangsregistrering. Det hadde derimot blitt flere biler å velge mellom, noe som kanskje kunne senket prisen også på euro- og us-biler. Selv om en jdm-supra idag koster kanskje 100k (kun en gjetning), så hadde den sikkert kosta 300k ferdig regga, altså litt billigere enn venstreratta biler som også ville sunket i pris, men som fortsatt er mye for en gammel bil, og som kun oss entusiaster hadde tatt oss råd til å kjøpe.
 #320081  av hmsilset

mr2storbrua skrev:Skjønner ikke helt hvorfor folk er så redde for at "vårkåte 20 åringer" skal kjøre jdm-supra. Dersom det hadde blitt mulig å registrere jdm-biler igjen, hadde det jo ikke blitt noe veldig mye billigere enn å kjøpe euro-spec eller us-spec, siden staten skal ha så mye i førstegangsregistrering. Det hadde derimot blitt flere biler å velge mellom, noe som kanskje kunne senket prisen også på euro- og us-biler. Selv om en jdm-supra idag koster kanskje 100k (kun en gjetning), så hadde den sikkert kosta 300k ferdig regga, altså litt billigere enn venstreratta biler som også ville sunket i pris, men som fortsatt er mye for en gammel bil, og som kun oss entusiaster hadde tatt oss råd til å kjøpe.

Jeg har vært 20, og skjønner godt hvorfor det ikke bør skje.Hadde ikke gått mange minuttene før jeg ville ha kjørt forbi trailere f.eks. Må jo midt uti veien før man ser hva som kommer i mot da..
 #320083  av sindrejl

hmsilset skrev:
mr2storbrua skrev:Skjønner ikke helt hvorfor folk er så redde for at "vårkåte 20 åringer" skal kjøre jdm-supra. Dersom det hadde blitt mulig å registrere jdm-biler igjen, hadde det jo ikke blitt noe veldig mye billigere enn å kjøpe euro-spec eller us-spec, siden staten skal ha så mye i førstegangsregistrering. Det hadde derimot blitt flere biler å velge mellom, noe som kanskje kunne senket prisen også på euro- og us-biler. Selv om en jdm-supra idag koster kanskje 100k (kun en gjetning), så hadde den sikkert kosta 300k ferdig regga, altså litt billigere enn venstreratta biler som også ville sunket i pris, men som fortsatt er mye for en gammel bil, og som kun oss entusiaster hadde tatt oss råd til å kjøpe.

Jeg har vært 20, og skjønner godt hvorfor det ikke bør skje.Hadde ikke gått mange minuttene før jeg ville ha kjørt forbi trailere f.eks. Må jo midt uti veien før man ser hva som kommer i mot da..
heldig du da som har vært 20.. hoppa over det året jeg.. men har du noen gang kjørt høyrestyrt bil egentlig? virker nemlig ikke slik :)
 #320084  av tojo

Ikke noe problem å kjøre JDM selv ved forbikjøringer.Man skal ikke kjøre forbi om forbikjørings strekningen ikke er "sikker".
Hehe er mange som kjører med engelske biler(flyttegods osv)

Ang vårkåte 20åringer,er ikke mange som har råd til 250000+ , så det begrenser seg naturlig dette.
 #320091  av hmsilset

sindrejl skrev:
hmsilset skrev:

heldig du da som har vært 20.. hoppa over det året jeg.. men har du noen gang kjørt høyrestyrt bil egentlig? virker nemlig ikke slik :)
Hehe,da gikk du glipp av noe :D Nei,har aldri kjørt høyrestyrt bil.Skal ikke svartmale alt og alle som kjører høyrestyrt bil da.Synes bare det virker farlig om det er tusenvis av dem.Sikler etter billige banebiler daglig selv, men det blir nok med drømmen..
 #320108  av ke25-toyoglide

Skulle nesten ønske at ungdom måtte gjennom en prøveordning først på minst 2 år.
Problemet er at en da straffer alle og ikkje bare de som råkjører. :(
Kanskje en belønning i andre enden :?: Lapen som 17åring, men med fartsperre på 110 frem til 20 :?:
Og viss en blir tatt for å kjøre for fort, så utvide det 2år, slik at en må ha kjørt 2år uten å ha blitt tatt før en får "profflappen" Litt som EPAtraktor i Sverige. Og Alkolås :!:
Men det er mange problemstillinger til dette : hvordan merke biler, hva med lån av biler, hvem skal betale osv.
Det er en frivillig prøveordning på Karmøy med en gpsdata i bilen som registrerer og informerer om fart+++.
Det gir billigere forsikring og noen andre fordeler.
Nå liker ikkje eg "storebror ser deg" men eg liker ennå mindre å stadig miste ungdom i dødsulykker, og de har me hatt altfor mange av.
Hadde sønnen min vært 18 nå, så hadde eg gitt han en sprek ungdomsbil, som han fikk velge ut, viss han var med på det prosjektet.
http://www.nettavisen.no/innenriks/iber ... 338951.ece
Det er ikkje et perfekt system, men det beste som er idag vil eg tro.
Eg kan ikkje tenke meg noe verre som forelder enn å gi barna mine en autofil oppvekst for å se de knust i en fjellvegg i 200. eller ennå verre knust i en annen bil i langt over 200, og ta med seg andre i dragsuget. :cry:
 #320140  av mr2storbrua

Nå er det jo faktisk slik at det er en prøveordning på 2 år i Norge i dag. Blir du tatt de første 2 åra etter du har tatt lappen for å kjøre så fort at du mister den, må du ta den om igjen uansett. Dersom du er ferdig med prøveordninga får du den igjen dersom du mister den for mindre enn 6 mnd.

Når det gjelder å få ned råkjøringa her i Norge, så tviler jeg på at det hjelper å innføre noe som helst som gjelder kun de 2 første åra. De som råkjører trenger som regel enda flere år før de begynner å roe seg, så etter min mening burde det heller blitt bygd flere baner, slik at de fikk kjørt fra seg der, og også slik at de kan skjønne hvor lett det er å miste kontrollen på en bil. Jeg syns at det å forby alt som kan være farlig er feil vei å gå, det er mye bedre å heller gjøre det som er farlig sikrere, slik at folk slipper å bryte loven og dermed gjøre det enda farligere igjen.

Men dette ble vel litt off-topic...
 #320149  av Stiansen

Ang. dette med råkjøring og ungdom.. Er selv 18 år og kjøpt meg Supra, men er sjelden jeg kjører mer enn 100-120. Man er ikke nødt til å kjøre så fort selv om han har xxx antall hk tilgjengelig. Men ja, det har vært mange ulykker med ungdom og JDM biler. Ungdom har råd til JDM bil uten skilt da disse er relativt billige, men kun et fåtall om har skilter.

Har sett eksempler på dette selv, unge gutter som oppfyller drømmen med å kjøpe seg rødskilt-racer.

Er jo som nevnt tidligere i tråden en 2-års prøveperiode etter man har tatt lappen.

Og til Hans Martin; Høyrestyrt er ikke farlig, og langt i fra ekkelt å kjøre. Kanskje litt uvant i begynnelsen, men man blir vant til det. Å kjøre forbi er bare å følge med i utgangen av svingen så ser du om det går eller ikke.

Just my opinions...
 #320158  av sindrejl

Stiansen skrev:Ang. dette med råkjøring og ungdom.. Er selv 18 år og kjøpt meg Supra, men er sjelden jeg kjører mer enn 100-120. Man er ikke nødt til å kjøre så fort selv om han har xxx antall hk tilgjengelig. Men ja, det har vært mange ulykker med ungdom og JDM biler. Ungdom har råd til JDM bil uten skilt da disse er relativt billige, men kun et fåtall om har skilter.

Har sett eksempler på dette selv, unge gutter som oppfyller drømmen med å kjøpe seg rødskilt-racer.

Er jo som nevnt tidligere i tråden en 2-års prøveperiode etter man har tatt lappen.

Og til Hans Martin; Høyrestyrt er ikke farlig, og langt i fra ekkelt å kjøre. Kanskje litt uvant i begynnelsen, men man blir vant til det. Å kjøre forbi er bare å følge med i utgangen av svingen så ser du om det går eller ikke.

Just my opinions...
Du har et veldig godt poeng mtp rødskiltracere.. hadde de vært litt smarte hadde de gjort det mye vanskeligere å fått ut et rødskilt og heller gjort det enklere å godkjenne biler. For det første er man bedre forsikra, for det andre er folk mye mer forsiktig når man har skilter på bilen og den koster 250-300k, enn når den "kun" koster 50-60k og man fiser rundt på røde skilter... samt at da hadde bilene vært for de som faktisk har råd til det.. noe som begrenser seg en del da det ikke er særlig mange 18åringer med så mye penger mellom henda

Til Hans Martin; Jeg eier ikke høyrestyrt bil selv, men har kjørt det en del og faktisk vil jeg påstå jeg kjørte mye tryggere med rattet på motsatt side da jeg lå klistra mot hvitstripa kontra idiotene som kjører på gulstripa ;) Og forbikjøringer går som en lek det, enten ser man forbi i utgangen av svingen, eller så ser man forbi på høyresiden.. man kjører også litt lengre bak store lastebiler, noe som i seg selv gjør ferden tryggere.