TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Avgifter pÃ¥ import

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #321646  av Filhan

Hei, har tenkt å kanskje bytte motor i min 1991 mr2 mk2 fra 3sge til 3sgte.
Så lurer jeg litt på priser når hvis jeg importerer en... moms? (sendes som gave?) avgift pr hk eller noe?
Sett at det er mange som sier at det er litt knot å få ledningsnettet til å passe, er dette et problem hvis du f.eks kjøper en rearcut med komplett ledningsnett?
Fant en mk2 1998 rearcut til 3800dollar(motor kun gått 50K) + frakt 900dollar + avgifter blir vel fort 40 - 50000 kr? kanskje litt mye... noen i norge som driver med import eller salg av motorer til mr2?
Hva med å kjøpe en ny motor fra toyota? noen som vet pris?
 #321649  av mr2storbrua

Bildeler er tollfritt, altså betaler du kun 25% moms av oppgitt verdi. Dersom du har tenkt å godkjenne det må du betale tilleggsavgift dersom det er under 10 år siden bilen ble førstegangsregistrert i Norge. Denne avgiften ligger på rundt 80k tror jeg minus 10% for hvert år siden førstegangsregistrering. Men det å få den godkjent er heller ikke verdens enkleste sak selv om det ikke er store forskjellene på revisjonene og fra turbo til N/A. Toyota Norge er litt vrange når det gjelder dokumentasjon etter det jeg har hørt.

Pris på rearcut avhenger av hvilke generasjon. Det mest vanlige her på forumet har vært å kjøpe fra egon i danmark, http://www.motorimport.dk tror jeg adressa er. Der ligger vel 2.gen rearcut til rett under 20k, mens 3.gen ligger til rundt 25k (tror jeg).
 #321655  av hmsilset

Motorimport.dk fikser rearcut for rundt 40.000kr inkl jobben vil jeg tippe.Er å anbefale.Min motor var ihvertfall strøken :)
 #321661  av Filhan

Må du betale denne tillegsavgiften hvis du kun importerer motor og skal få bilen godkjent med denne motoren?

Hvis jeg får motorimport.dk til å gjøre det, får de den godkjent da?
 #321663  av Filhan

Noen som vet pris på helt ny motor fra toyota? 3sgte? eller hvor jeg kan finne den.
Fant ut at 3sge koster 60.000kr:S men finner ikke turbo motoren
 #321665  av mr2storbrua

Filhan skrev:Må du betale denne tillegsavgiften hvis du kun importerer motor og skal få bilen godkjent med denne motoren?

Hvis jeg får motorimport.dk til å gjøre det, får de den godkjent da?
Så lenge du øker effekten må du betale denne avgiften ja... Tror ikke du får noe som helst firma til å godkjenne motoren. Toyparts hadde planlagt å ta fullstendige ombygginger inkl godkjenning, men tror det ble lagt på is.
Filhan skrev:Noen som vet pris på helt ny motor fra toyota? 3sgte? eller hvor jeg kan finne den.
Fant ut at 3sge koster 60.000kr:S men finner ikke turbo motoren
Dersom du får den ny tror jeg nok ikke den er noe billigere enn 3sge. Men skjønner ikke at du vurderer det en gang, er jo toyota-motorer det er snakk om. Dersom du er redd for at den skal skjære seg med en gang, får du heller ta en motoroverhaling før du setter den inn i bilen. Er jo ikke noe problem så lenge motoren er ute. Blir nok mye billigere også.
 #321687  av lasse

Motorimprt har faktisk priser på hjemmesida nå :wink:

Han tok 10000 danske for montering av meg for ca et år siden, da inkl ny olje, oljefilter , reg reim og vannpumpe, anbefales!
 #321705  av pkgrette

jeg er superfornøyd med egon selv har handla motor flere ganger og altdig er det supert:D

bare kjøre på. med gen 3 med en gang
 #321723  av Filhan

Noen som vet nøyaktig hva som er prisene på avgiftene? eller hvor jeg kan finne de på nettet?
 #321733  av Filhan

Dato for førstegangsregistrering i Norge er det som står i vognkortet sant?
Skrev inn alle data på bilen med effektøkningen og da står det bare sum:0.00kr dette må jo være feil? (Bruksfradrag (100%) når bil er førstegangsregistrert i norge i 1991, eller skal jeg skrive når den skal bli registrert i 2009 med ny motor f.eks? da blir det 153.000?! :cry:
 #321737  av mr2storbrua

Der det står "Førstegangsregistrert i Norge:" står det en dato (med dag, måned og år). Det er denne du skal gå ut ifra. Ikke når du satte inn motoren eller årsmodellen til bilen. Dersom bilen ble importert før 09.04.99 betaler du ikke tillegssavgift for å øke effekten i motoren, uansett hvor mye effekt det er snakk om. Men du må allikevel få tak i papirer som dokumenter at understell, bremser osv. er dimensjonert for den effekten du har i motoren. Og disse er ikke så enkle å få tak i. Er bare et fåtall her inne på forumet som faktisk har godkjent turbomotor(kanskje 5 stk?). Fordelen med å få det godkjent er at du ikke trenger å bytte tilbake dersom du blir kalt inn til teknisk kontroll hos BT, du slipper regress dersom du er innblanda i en stygg ulykke der de går gjennom bilen din, og markedsprisen på bilen din stiger.