TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• HKS FCD, monterings problermer. 3.gen 3sgte

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #322586  av cypher2k

Holder på å montere HKS sin FCD på min ombygde mr2. Er en 3.gen 3sgte.
Der skal jeg splitte den ene ledninga som går til pressure sensor eller air flow meter.
Er jo map sensor på 3.gen og monteringsanvisningen er for en 2.gen der det er luftmengdemåler. Noen som eksakt vet hvilken ledning det er?
 #322587  av Morten

Tror ikke du kan bruke den der på 3.gen, da selve ECU funker forskjellig fra 2.gen...

Kort fortalt:

på 2.gen bruker ECU luftmengde måler signalet + turtall som hoved signalene til å regne ut/finne riktig punkt i tabellen for å beregne tenningstidspunkt og bensinmengde. MAP sensoren blir i hovedsak brukt til å beskytte motoren ved overtrykk, samt til finjustering av transient respons og litt småting som en nesten ikke merker i praksis.

på 3.gen bruker ECU MAP-signalet og turtall som hoved signalene til å regne ut/finne riktig punkt i tabellen for å beregne tenningstidspunkt og bensinmengde.

Selve MAP sensoren måler absolutt trykket i innsugsmanifolden, og leverer det til ECU som et analogt 0-5V signal der 0V tilsvarer totalt vaakum, og 5V tilsvarer max absolutt trykk sensoren er spec'et til.

Denne FCD'en er (med mindre de har lansert en ny og vesentlig mer avansert versjon i det siste) i praksis en veldig enkel liten krets som låser av dette signalet slik at det aldri vil bli levert ECU et MAP signal høyere enn en satt grenseverdi, altså reelt MAP trykk sendes ECU opp til den satte grenseverdien, mens derfra og opp er det selve grenseverdien som blir sendt til ECU. Et tenkt scenario der den låses til verdi som tilsvarer 0,9bar ladetrykk vil da i 2.gen ECU gjøre at du kan lade mer uten å få bensinkutt siden ECU ikke oppdager at du faktisk lader mer. Samtidig vil den fortsatt kunne beregne temmelig greit hva tenningstidspunkt og bensin siden den fortsatt har målinger på begge hovedparameterene sine luftmengde og turtall. I samme tenkte tilfelle vil 3.gen ECU derimot se at den skal hente ut tenning og bensin informasjon fra 0.9bar delen av tabellen sin, uansett om du skulle være så smart å skru opp trykket til 1.5bar, og vil dermed snillt nok hjelpe til med å smelte stemplene dine akkurat som du ber den om... :lol:

Dagens gode tips fra meg er at kjører du orginal ECU og turbo på 3.gen 3sgte så hold deg innenfor bensinkutt grensa på ca18psi og la motoren leve litt. Har du derimot byttet turbo og masse annet og vil ha mer trykk, så få deg sprut og gjør det skikkelig. Dette vil, uansett hvilket av de to scenarioene du tilhører, spare deg for fryktelig mye bannskap og penger på medium-lang sikt :wink: :mrgreen:
 #322589  av cypher2k

hørtes jo forsåvidt ganske fornuftig ut det du skrev der da, var TRS som brukte på montere den på 3.gen motorer, så jeg fikk de bare til å sende med en i samme slengen.
Fuelcut kommer på ca 1.1 kg, hadde en plan om å få den opp på 1.25 som baneoppsett...men er sikkert ikke det smarteste det da...
får vel bare ta meg tid til å få montert sprutet og tenningsanlegget nå først da sikkert.