TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bakhjulslager

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #2348  av CelicaTurbo

Noen som har peil på om bakhjulslageret til Celica er konisk slik at jeg bare kan stramme det inn eller må hele greien byttes? Er jo få folk med Celica her så er vel gjerne ingen som kan svare på det..

Merket en liten slark på ene bakhjulet når jeg byttet til vinterdekk i dag.. :?

#2354  av Qvakk

vinterdekk alt?

ugg.. jeg skal stoppe kjøringen til Mandag.. da blir henne ståendes i verkstedhallen på jobben :P ,

nå har jeg jaggu funnet mer grunnlag for at jeg skal bli ferdig med bilen ;)

håper jeg klarer det i løpet av vinteren , så kommer "Sophitia" ut igjen til våren ;) :twisted:

#2358  av CelicaTurbo

Det har vært litt frost her på nettene i det siste men ikke glatte veier enda. Har piggfrie dekk og det er lovlig å kjøre med det nå så jeg tenkte bare å bytte før det plutselig en dag er is overallt. Vi hadde snø her i fjor på samme tid (i Bergen!)..

#2367  av Christian

Her ligger snøen :(

Du har nok ikke koniske lager nei, så vidt jeg veit er det bare koniske lager der det ikke er drivakslinger.
Mr2 = kon fram og press bak.

#2368  av CelicaTurbo

jeg mente også at det ikke var normalt med koniske lagre på hjul med drift, men da mente fatten på at hans Rangerover har koniske lagre på alle hjul.. vel, om det ikke er koniske lagre så blir det vist Toyota som får pengene mine igjen da.. men utsetter det minst en måned tenker jeg :?

#2369  av Christian

Hvorfor fikser du det ikke selv?
Det eneste spesille verktøyet er ei presse, og det får du sikket låne et sted.
Det eneste du må være nøye med, er at lageret går rett i, ellers går både lageret og godset til ******* :)

#2376  av CelicaTurbo

fordi jeg ikke har peil på hvordan det der funker.. men kan sjekke om det står beskrevet i en av bøkene da.. og, har også hørt rykter om at å få av slike lagre kan være et absolutt helvete og man bør ha hydraulisk presse :?

eller den største skrekken: jeg får av lageret men får faen ikke på et nytt lager.. hva gjør man da? Bestiller kranbil for å få med seg bilen til verksted? :)

#2390  av Christian

Har bytta begge mine bak, men hadde tilgang til 30tonns verkstedspresse jeg da :)
Er du nøye/forsiktig skal ikke dette være noe problem.
Går det dårlig er ikke det så ille da, bare ta med "navhuset" til verkstedet.
Du må skru det av uansett...
Hva heter egentlig "navhuset"?

#2394  av CelicaTurbo

får se hva jeg finner ut.. så lenge jeg ikke har en reservebil så vil jeg aller nødigst risikere noe som kan føre til at bilen står parkert i mange dager :-/ for snakke litt med fatten også..

#2409  av PwRmAd

Kristian, kjøp verksteds hånd bøkene eller ring Jæger..de er veldig grei å ha når du skal skru på bilen...har ingen peiling på Celica selv, men dette kan ikke være vanskelig å få fikset. Hvis du har rullelagere, så er det et utal steder i Bergen hvor du kan få pressa inn et nytt lager for noen hundre lapper.

#2412  av CelicaTurbo

så dere forslår at jeg skrur av hele greien og tar med meg sakene til toyota eller annet verksted og får de til å trekke av gammelt lager og presse innpå nytt, og deretter tar jeg sakene med meg hjem og monterer det igjen? Tenker jeg forhører meg med toyota om hva de skal ha for jobben ihvertfall, om det ikke er så allt for ille tar jeg meg heller råd til det enn å slite i mange timer :) Kan eventuellt forhøre meg om snapdrive kan gjøre hele eller halve jobben og til hvilke priser :)

#2416  av Christian

Det er dine penger :)
Greia må i alle fall av, om du gjør det selv eller om du får det gjort på et verksted...

#2419  av CelicaTurbo

ok, først må lønningen til konto :)