TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Irriterende tennplugg problem!! Noen som kan hjelpe?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #322948  av FireWalk

Har bygd om motoren i vinter og det medfører jo at mapen, både bensin og tenning, men spesielt bensin blir ganske feil. Skal få mappet om om noen måneder, men er ganske blakk akkurat nå så det må vente litt til.

Uansett, problemet er at etter å ha satt inn nye tennplugger (ngk Bkr7e) så funker bilen som bare det. Går som ei klokke! Men etter en ukes tid så begynner den å feiltenne og rykker og kutter og er omtrent ikke kjørbar.

Drar ut pluggene og ser de er ganske nedsotet. Dette pga en rik bensinblanding. Har forøskt å magre ut blandingen men er ikke helt ekspert på å mappe selv enda så har ikke klart å få det helt 100% :\

Ligger vel på rundt 11-13:1 på cruising..

Uansett, setter inn nye plugger og den er helt fin igjen. Men når jeg drar ut pluggene så er det som regel minst en plugg som er våt av bensin. Har fått høre at NGK pluggene ikke tåler å bli våte. At de da slutter å funke. Noen som vet noe om dette?

Har forsøkt å rengjøre de, brenne de rene og hele pakka. Men får de aldri til å funke som ny igjen uansett hva jeg gjør. Ekstremt irriterende! Blir dyrt med nye plugger en gang i uka..

Vet den må mappes om, men vil bare komme til bunns i dette. Er det fordi pluggene blir våt ? F.eks pga feiltenning og at dysa spruter inn bensin som gjør den våt, også har vi det gående. Er det det som gjør det? eller er det rett og slett at de sotes ned så mye at de slutter å funke?

Noen som har vært borti lignende?
 #322954  av FireWalk

Noen som er flinke til å "lese" tennplugger her? Her er noen bilder. Tok dem ut nå. Personlig syntes jeg ikke det ser så forferdelig ille ut.?..

BKR6E, etter ca 2 dagers bruk.
Vedlegg
21042009477.jpg
21042009477.jpg (19.75 kiB) Vist 1198 ganger
21042009482.jpg
21042009482.jpg (17.66 kiB) Vist 1198 ganger
21042009483.jpg
21042009483.jpg (19.06 kiB) Vist 1199 ganger
21042009484.jpg
21042009484.jpg (17.44 kiB) Vist 1203 ganger
 #322970  av Master

Der er nok som du sier at du tar fort livet av pluggene med for rik blanding. Du skal ligge på 14.7 AFR ved cruising, så dette har ingenting med pluggene dine å gjøre, få bilen mappet!
 #322992  av FireWalk

Ja er det som er den beste teorien hittil, som jeg også selv heller mest til. Men se på pluggene da, kan ikke si de ser så forferdelig nedsotet ut egentlig? har jo sett langt værre, og på de bilene så gikk jo motoren fint også.. dog kanskje noe dauere, men ikke noe sånn voldsom feiltenning som jeg får.? Og dette etter bare noen få dager.

Har hørt at 11,5:1 på f.eks 1 bar er helt normalt, og noen mener til og med at dette er nærmest å kjøre magert under turbo trykk.. ? Er det riktig?
 #322993  av Morten

Har sett flere på mr2oc som ikke er fornøyd med de pluggene der og gått tilbake til "orginal" type plugger med hell.
 #322997  av FireWalk

Morten skrev:Har sett flere på mr2oc som ikke er fornøyd med de pluggene der og gått tilbake til "orginal" type plugger med hell.
Har lest noe om at platinum plugger ikke anbefales på trimmede motorer pga spissen har en tendens til å knekke og falle ned i motoren og gjøre skade.. ?

Også er de jo svindyre. Så er jo litt kjipt om jeg bruker 1200 kr på plugger, også er de gåen etter 3-4 dager.

Syntes virkelig ikke de så så nedsotet ut at det burde ha noe å si. Har som sagt sett langt værre.
 #323002  av Morten

Både meg og Markus har kjørt med "orginal" type plugger, bare i 1-2 grader kaldere siden motorene ble bygget uten at noe slikt har skjedd for oss ihvertfall. Virker jo litt rart om Toyota bruker det patentet på orginale turbomotorer med 75000km bytte intervall eller hva det nå er dersom det skulle være noe kjent problem og syns jeg. :)
 #323008  av Master

FireWalk skrev:Har hørt at 11,5:1 på f.eks 1 bar er helt normalt, og noen mener til og med at dette er nærmest å kjøre magert under turbo trykk.. ? Er det riktig?
11.5 under trykk er en gylden regel for hvor man bør ligge under fullgass. Men du må skille mellom tomgang-cruise og fullgass. Alt under 14.7 på tomgang er for rikt og pluggene vil ødelegges fort! På fullgass har du trykk/temp nok til å forbrenne all bensinen. Er det ikke bare å skru ned bensintrykket litt til du får den mappet skikkelig?
 #323011  av Insanity

Morten skrev:Både meg og Markus har kjørt med "orginal" type plugger, bare i 1-2 grader kaldere siden motorene ble bygget uten at noe slikt har skjedd for oss ihvertfall. Virker jo litt rart om Toyota bruker det patentet på orginale turbomotorer med 75000km bytte intervall eller hva det nå er dersom det skulle være noe kjent problem og syns jeg. :)
når du snakker om 1 -2 grader kaldere.. så er det 8 eller 9'er plugger ?
 #323068  av FireWalk

Har tenkt tanken, men er vel best å magre ut blandingen via mail fuel table istedet. Bensintrykket går jo mye på dette med at man skal ha en viss tåke av bensinen som sprutes inn. For lavt trykk så får man dårlig fordunsting av bensinen og det er heller ikke bra.

Rengjorde pluggene og satte de inn igjen og nå funker den fint. Enn så lenge. Har fått magret ut en del på cruising nå, men sliter med tomgangen. Tror det er pga enrichment settings slår inn både på innsugstemp og vanntemp siden. Vanskelig å justere dette når den driver og legger til bensin i % av main fuel table basert på ambient temps osv. Er vanskelig å vite om den faktisk gjør dette eller ikke. Så om jeg da justerer på hoved bensintabellen for å få det perfekt, også viser det seg at den da går magert ved senere anledning pga den hadde tilsetning fra en av de andre tabellene akkurat når jeg justerte det. Har sendt mail til bjørnstad bil nå med forespørsel om time for mapping. Så får se hva de sier :)
 #323082  av celica_st185

Kan du ikke bare skru av di der enrichment tabellene mens du justerer, så vet du hvertfall at utgangspunktet er riktig?
 #323091  av FireWalk

Tenkte faktisk på det, men fant ikke noen måte å skru dem av på. Da må jeg i så fall lagre oppsettet og vente til bilen er varm og sette alt i 0. Fikk mail fra bjørnstad nå. De mente på det skulle være en grei jobb å få mappet om, så får bare avtale nærmere tidspunkt for mapping. :)
 #323232  av Morten

Insanity skrev:
Morten skrev:Både meg og Markus har kjørt med "orginal" type plugger, bare i 1-2 grader kaldere siden motorene ble bygget uten at noe slikt har skjedd for oss ihvertfall. Virker jo litt rart om Toyota bruker det patentet på orginale turbomotorer med 75000km bytte intervall eller hva det nå er dersom det skulle være noe kjent problem og syns jeg. :)
når du snakker om 1 -2 grader kaldere.. så er det 8 eller 9'er plugger ?
Husker ikke overgangstabellen i hode, og ND kjører sin egen skala (20, 22, 24, 27 osv).

Dobbeltsjekka så ikke gullfiskhukommelsen spiller meg noe puss. De jeg har kjørt med og er fornøyd med er IK24, da Iridium plugger og ikke platinum som de orginale.
 #323233  av FireWalk

Morten: hva slags plugger er det du og markus kjører med som er tilnærmet orginale men en grad kaldere da? merke osv.. og hvor får jeg kjøpt? kan vel være like greit å bare teste dem og se om det blir noen forbedring.

Har knotet litt med bensintabellen nå og fått den til å gå på rundt 14,7 på tomgang, dog, noen ganger ender den opp på 20:1.. er noe herk å få det stilt ordentlig slik at det klaffer med kaldstarten osv. Funker greit når motoren er varm dog.
På cruising ligger jeg vel på rundt 13 nå.. men merker bilen er en hel del mer rykkete og mindre kjørbar. Er nok pga jeg har stilt kun på bensin og ikke gjort noe med tenningen. Det får bjørnstad ta seg av..