TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Flytte batteri bak, st185

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #323275  av Haugrud

Har prøvd å søke litt om det her, men har ikke funnet så mye..skal flytte batteriet bak pga FMIC, men det jeg lurer på er hvordan dere har satt/festet batteriet bak der..å trekke kabler er jo greit, men plasseringa er det litt verre med..hadde vært gull med bilder :) Håper på svar..
 #323292  av sindrejl

Haugrud skrev:Har prøvd å søke litt om det her, men har ikke funnet så mye..skal flytte batteriet bak pga FMIC, men det jeg lurer på er hvordan dere har satt/festet batteriet bak der..å trekke kabler er jo greit, men plasseringa er det litt verre med..hadde vært gull med bilder :) Håper på svar..
en ting kan jeg svare deg på.. du må bytte til gelebatteri da vanlig batteri kan gi avdamping og gasser du helst ikke vil ha i kupeen :) samt at med gelebatteri kan du feste dem akkurat åssn du vil..
 #323342  av Insanity

samme hvor du setter det.. bare du fester det godt, har store nok kabler, sørger for at du har god jording. og ikke minst du bør ha en stor kortsluttning/overstrømssikring rett etter batteriet.
på bilen min er kabelen som kommer bakfra og det originale ledningsnettet skjøtet med en hovedstrømsbryter som da står skrudd fast i motor rommet. en helt grei løsning :)
 #323344  av Haugrud

Jeg har fått tak i sikring, kabler og alt er egentøig klart, men det skal liksom se litt bra ut også..lurte på om noen hadde en fin løsning på plasseringa :) takk for svar :)
 #323620  av Stian AB

Haugrud skrev:Jeg har fått tak i sikring, kabler og alt er egentøig klart, men det skal liksom se litt bra ut også..lurte på om noen hadde en fin løsning på plasseringa :) takk for svar :)
Jeg har flytta batteriet baki for ikke så lenge siden..sjekk prosjektlinken min, så finner du bilder av det..jeg brukte 35mm2 ledning fra motorrommet til baggasjen og 50mm2 jordingskabel som jeg jorda under teppet baki..brukte også en 100amper autosikring. husk store nok kabelsko!
store kabelsko som ledningen passer inni og som du får festa ledningen godt med, det er viktig!
selve batterikassa støpte jeg i glassfiber, sparkla, la et lag med teck7 innvendig i alle hjørner og sprekker i kassa og lakka den svart 8)
festa kassa ved å bruke gjengestag på hver side av kassa med et rett jern over selve batteriet..gjengestaga ble bøyd som en krok i den ene enden og tredd nedi to hull som jeg lagde under teppet..det rette jernet ble stramma til med mutter på hver av gjengestaga :D
det batteriet jeg har er sånn uten luftepropper på toppen som ikke skal avgi gass, men veit ikke om det er 100% sikkert..noen som veit noe om det?
 #323699  av Gt-4-Ever

Hvordan blir det med sikrigsboksene da? Å montere batteri bak, jordet det og strekke 35mm strøm til motorrommet er jo greit. Pluss plassere aut.sikring nært batteri.

Hva må gjøres i selve motorrommet? Hvor skal strømmen? Hvordan kobles dette der? Noen som har bilder? Det jeg har skrevet ovenfor burde være greit å få til.
 #323716  av Insanity

Gt-4-Ever skrev:Hvordan blir det med sikrigsboksene da? Å montere batteri bak, jordet det og strekke 35mm strøm til motorrommet er jo greit. Pluss plassere aut.sikring nært batteri.

Hva må gjøres i selve motorrommet? Hvor skal strømmen? Hvordan kobles dette der? Noen som har bilder? Det jeg har skrevet ovenfor burde være greit å få til.
kabelen som kommer bakfra må jo kobles inn på den kabelen som skulle stått på batteriet ditt når det var plassert forran. hvordan du skjøter denne er opp til deg. på min er det gjort ved å sette på en hovedstrømsbryter (type sånn som er på rallybiler) denne er bare festet i stabstaget og isolert godt slik at den ikke kan skje en kortsluttning der.
 #323721  av Haugrud

Har sett på prosjekttråden din Stian, og fått en viss ide om hvordan jeg skal gjøre det...takk til alle for svar og hjelp :)
 #323739  av Stian AB

Haugrud skrev:Har sett på prosjekttråden din Stian, og fått en viss ide om hvordan jeg skal gjøre det...takk til alle for svar og hjelp :)
okey..i motorromett skjøta jeg ledningene med et sånnt skjøtestykke man får kjøpt på torshov som er til bilsterio..ser bra ut + at den har flere innganger til ulike størrelser på kablene..
 #323808  av Insanity

Stian AB skrev:
Haugrud skrev:Har sett på prosjekttråden din Stian, og fått en viss ide om hvordan jeg skal gjøre det...takk til alle for svar og hjelp :)
okey..i motorromett skjøta jeg ledningene med et sånnt skjøtestykke man får kjøpt på torshov som er til bilsterio..ser bra ut + at den har flere innganger til ulike størrelser på kablene..
og de er jo nesten ikke utsatt for irr og korosjon...