TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Flow prep... Nåvell!!

• Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #323297  av ælen2

Leverte min ct26 til Norsk turboservice, i utgangspungtet for overhaling. Men falt for fristelsen til å la de utføre en flowprep med det samme turboen var dem i hende.
Ble fortalt at dette ville gi en effektøkning og raskere oppspinningstid!
Bilen er benket i Dyno før og etter deres inngrep på turboen. Ingenting er endret på motoren bortsett fra den såkalte turbo oppgraderingen.
Meeen på effektkurven er det på ingen måte noen form for posetiv effektøkning!
Turboen spinner opp ca 200 rpm senere en den gjorde tidligere og effekten er ca den samme på hk og nm.
Effekten kan påvirkes av mange faktorer som temp fuktighet etc, så er ikke så opphengt i det. Men det faktum at turboen spinner opp senere vitner til at deres "flowprep" ikke holder mål.

Er det flere som har erfaring med N Turboservice eller flowprep?
 #323305  av mralp

Flowprep påvirker virkningsgraden til turboen, hvilket kan slå litt begge veier. Du vil ikke få noe mer effekt om du kjører med samme trykk etc, det er som forventet.
Bedre flow = påvirker trykk i eksos og lufttemp => mindre varme = et skritt i riktig rettning, men dette merker du ikke mye til når alt er ”stock”.
 #323367  av sleeper

Du hadde nok merket MYE mer forskjell ved og heller montert en ct20b turbo.. billigre og en god del mer effekt.. ( eller en ct27 fra ats.. )
 #323543  av Larsen

Det har noe med at begrensningen til ct26 turboen ikke ligger i kompressoren, men heller i eksos turbinen. Det er derfor man ikke kan oppgradere denne turboen uten å gå drastisk til verks og vite hva man gjør. ATS er vistnok en av de få som har fått til dette.
 #323743  av ælen2

Det du sier (larsen) er det jeg mener Turboservice bør vite siden de påståelig har gjort slike inngrep i flere 3sgte tidligere, med posetivt resultat.
Synes pga resultatet og konversonen med de at N T C virker litt jalla.
Når de regelrett nekter for at deres inngrep ikke kunne ha vært posetivt for ytelsen på min motor.