TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Temperatur pÃ¥ downpipe, noen som vet?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #323383  av TrustNo1

Downpipen min er desverre sprukket igjen. Har en kar som skal sveise den for meg, men han lurer på hvilke temperaturer det må tåle.

Noen som vet hvor høye temperaturer det kan bli helt i toppen av downpipen i mot turboen?
 #323399  av Insanity

TrustNo1 skrev:Downpipen min er desverre sprukket igjen. Har en kar som skal sveise den for meg, men han lurer på hvilke temperaturer det må tåle.

Noen som vet hvor høye temperaturer det kan bli helt i toppen av downpipen i mot turboen?
har prøvd å måle den flere ganger men får litt rare temperaturer.... mellom 300 og 550.... men metallet blir hvertfall gooooodt og rødt på CS'n min. hadde masse problemer med at DP sprakk hele tiden.. men etter at jeg pakket den inn i eksosbandage og satte på no deksler under motoren så det ikke kommer vannsprut fra hjulet og rett på DP... det har hjulpet veldig. nå holder den jo evig (eller no)
 #323400  av jorniolsen

de er som regel ikkje temeraturen som ødelegger de er vibrasjoner og vekten av eksos anlegge..
vill råde deg til og feste dp !godt! til motoren..
temraturen kan komme opp i 8-900 grader på noen motorer..
rustfritt har forsatt mykje av styrken på opp til 1400-1500 grader..
 #323422  av TrustNo1

Ok, takker for svar.

Har nok meg selv å skylde at den har sprukket igjen. Festet ikke den festebraketten nederst når jeg satt den på sist.
 #323439  av Insanity

TrustNo1 skrev:Ok, takker for svar.

Har nok meg selv å skylde at den har sprukket igjen. Festet ikke den festebraketten nederst når jeg satt den på sist.
vannsprut vil gjøre stålet utrolig sprøtt og veldig utsatt for vibrasjonsbrudd :)
 #324429  av FireWalk

noen som vet hvor mye eksos tempen faller fra motor og 10 cm ned på downpipen? måleren min står der. er klar over at tempen her er lavere enn reell temp, men hvor mye ca?
 #324620  av Larsen

jorniolsen skrev:de er som regel ikkje temeraturen som ødelegger de er vibrasjoner og vekten av eksos anlegge..
vill råde deg til og feste dp !godt! til motoren..
temraturen kan komme opp i 8-900 grader på noen motorer..
rustfritt har forsatt mykje av styrken på opp til 1400-1500 grader..
1400-1500 grader er vel å ta i en god del... Kun Titan som er i nærheten av å tåle så høye temperaturer!
 #324622  av Supramk3turbo

Tror ikke tempfallet er så stort på den avstanden. Når motor og eksos er gjennomvarm, vil ikke eksos tempen falle så mye på den strekningen med tanke på hastigheten den har.