TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Skifte av hjullager

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #323586  av Steinawarjar

Hei folkens. Jeg trur det ene hjullageret, eller begge hjullagerene foran er slitt. Skal få det sjekket for sikkerhets skyld, men lurer like vel på hvor stor jobb det er å fikse det. Er det noen mulighet for at jeg klarer det selv, jeg er så og si uten erfaring men har en kompis med verktøy og mye erfaring. Er det "safe" å gjøre det selv? Hva trenger jeg av verktøy?

Ellers har jeg funnet lager på fensport sine sider, (front wheel bearing kit) til noe over 500 kr (pr side går jeg ut ifra), som virker litt mer fristende enn at et lokalt verksted skal ha over 8000 for hele jobben inkludert lager. Noen som har erfaring med å kjøpe hjullager igjennom fensport?

Takk for alle svar.
 #323594  av Haugrud

Hei

ikke noe problem å gjøre det selv, men du trenger en presse..er viktig å vite hvilken ring du skal presse på..når du skal ha ut det gamle hjullageret, så presser du ut navet først, så presser du ut hjullager ved å presse på ytterringen, viktig å finne ut hvilken vei lageret skal ut og inn,når det er gjort så fjerner du den innerringen som sitter igjen på navet, gjør du enten ved å slipe den av, eller bruke en sånn "skilpadde". Når du skal ha inn igjen lageret, så presser du lageret inn igjen ved å presse på ytterringen, gjerne smøre lageret før du presser det i. Når lageret er i, setter du en hylse på innerringen, slik at du får presset inn igjen navet, gjør du ikke det, så presser du ut lageret, og det er ødelagt..viktig å huske å sette på simmering FØR du presser inn navet :P ingen verdensmester på forklaring, men håper det hjalp deg litt på vei..sjekk også om det er låsering på lageret..lykke til. Bestilling fra fensport er ikke noe problem.
 #323605  av Steinawarjar

Tusen takk, skal bestille fra Fensport. Jeg så det var en "pakke" med fett, og pakninger osv der også. Skal sjekke om det er det jeg trur, og om det er det så bestiller jeg den også. Takk igjen.
 #323612  av Steinawarjar

Hvor mange tonn på pressa?
 #323613  av Haugrud

litt vanskelig å si..hva slags presse har du tilgjengelig?
 #323616  av Steinawarjar

Mener han sa 20 tonn, jeg har også en mulighet til å låne en på 5 tonn, men det er vel lite?
 #323619  av Haugrud

Går hvertfall med 20 tonn :) vi har 100 tonn presse på jobben, så litt vanskelig for meg å si akkurat hvor mange tonn du trenger, men 20 holder.
 #323622  av Mr2Even

Jeg mener det skal holde med en på 5tonn..
 #323626  av Steinawarjar

Håpte på at 5 tonn holdt, den er nærmere, men vi får se.