TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjøleproblem pÃ¥ MR2 GTI 91

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #323798  av ReWrite

Plutselig en dag når MR2en stod på tomgang så la jeg merke til at tempen sakte men sikkert krøp oppover, hoppet ut av bilen og sjekket hva det var og fant da kjøleveske under bilen. Rett under motoren ca ved registeret. Fikk litt noia og slo av motoren, sjekket kjøleveske nivået og det hadde sunket en hel del. Fyllte opp mer kjøleveske og tok bilen på en god tur, tempraturen holdt seg helt fin under turen.

Tenkte dermed at det sikkert var en litt løen pakning et sted, men ikke noen big deal så lenge jeg holdt øye med kjøleveske nivået, men på vei hjem fra jobben idag så gikk tempen rett til værs med påfølgene uling fra ekspansjonstanken, og måtte bare kjøre inn til siden og slå av motoren. Sjekket bak og der hadde det rent ut en hel del fra tanken. Da hadde jeg nettopp etterfyllt på med kjøleveske så nivået skulle være mer enn fint, kan luft i systemet forårsake at den koker slik? For det kommer ingen stygge lyder fra vannpumpen, så kan vel anta at denne fortsatt går uten problemer?

De andre bilene mine der vannpumpa har vært dårlig så har det hørtes ut som en døende katt, her har jeg ikke hørt noe? Men igjen, litt luft skal vel heller ikke forårsake at bilen koker over? Blir vel heller litt tempratursvigninger?

Håper på litt synsing fra dere også, men liker som sagt ikke at den lekkasjen kommer fra høyre siden av motoren ved registeret, det tyder vel på vannpumpe... :S
 #323844  av Helgeland

bilen kan plutselig koke ved bare luft også.. men, jeg tror det er verre enn luft i og me at det lekker kjøleveske ut.. men aner ikke hva som lekker.. men du kunne jo jekkt opp bilen og sett.. lurer på om termostathuset også er på den siden.. eller verfall..
 #323939  av -magnus-

Er nok vannpumpen som lekker. Trenger ikke å høre noen ulyd av den grunn. Riv av registerdekselet å se hvor vannet kommer fra.

Bytter du vannpumpe, bør du skifte registerreim, løpehjul og strammehjul i samme slengen. ;)
 #324352  av ReWrite

Takker for hjelpen :)

Tror jeg tar den på Toyota og ser hva de tar for dette.. Litt over min know-how og få fikset dette. Har lest et par guider hvordan man gjør det, og har fortsatt litt vondt i hodet :P

Får håpe at ikke Toyota Fakturerer altfor ille..