TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Koni-problem mr2 mk1

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #324715  av mr2pondus

Koniene mine er for lange til bilen min.Dette er konklusjonen til verkstedet,som to ganger har prøvd å montere disse.
Bak smetter de rett inn,uten trøbbel.
Foran derimot er det ikke sjans. Jeg har originale dempere og fjørbein på bilen nå,og disse er ikke mer enn ett år gamle.
Ble montert av forrige eier.
koniene viser seg å være 5mm for lange,slik at de ikke får skrudd de fast.
Jeg har sjekket med forhandler/importør ang evt feilleveranse,men alle nummer og referanser stemmer.
Er det flere der ute som har hatt slike problemer?
 #324719  av Supramk3turbo

Jeg skjønner ikke helt problemet... Er det gjenge partiet i toppen som kommer for langt opp slik at du ikke får strammet til eller??
 #324721  av mr2pondus

Jepp! De kommer altså ikke langt nok ned i fjørbeinet. De bånner.
 #324722  av Supramk3turbo

Kan jo bruke en feit skive i mellom. Men det skal jeg ikke uttale meg om er lurt eller ikke. :)
 #324724  av mr2pondus

Den skal ikke opp,den må lengre ned,slik at jeg får skrudd til.Nå får jeg max en tørn,og det holder ikke mye under temperert kjøring. 8)
 #324736  av ArildM

Hadde koni foran på min 86modell, der passet det rett inn. Og dempere foran skal vel være like på alle årsmodellene av mr2, rart at det ikke stemmer hos deg.

Fulgte denne oppskrifta da jeg gjorde jobben selv: http://www.padandwheels.com/mr2/struts/ ... truts.html
 #324747  av Terjen

Mener jeg også stusset litt på dette, men det var med originalmutteren. Da jeg fisket fram mutteren som fulgte med koniene så mener jeg å huske det ordnet seg..
 #324748  av pkgrette

jeg ville tru man ikke skal skru den nedi der men i bånn altså at du borrer hull i bån mener jeg å huske etter jeg monterte det på min en gang i tiden. er det gjenger under selve dempern? vis det er det er det bare å borre hull i fjærbeint og sku i en skrue og vips saken fikset.
 #324767  av ArildM

Terjen skrev:Mener jeg også stusset litt på dette, men det var med originalmutteren. Da jeg fisket fram mutteren som fulgte med koniene så mener jeg å huske det ordnet seg..
Der tror jeg du er inne på noe, tror det var dette som var løsningen for meg også. Borret i alle fall ikke noe som helst for å få inn demperen.
 #324773  av villejan

JEg bestillte nettop et sett med Koni foran til min 85. modell.

Jeg opplyste om reg. nummeret, og da regner jeg med at det er rette sorten som kommer.

Fikk opplyst av fingerferdige menn, les: Amund, at det kunne være store forskjeller på demperene. Vil tro at når de får opplyst reg nummeret så skulle de finne rett demper?
 #324792  av Sven

ArildM skrev:
Terjen skrev:Mener jeg også stusset litt på dette, men det var med originalmutteren. Da jeg fisket fram mutteren som fulgte med koniene så mener jeg å huske det ordnet seg..
Der tror jeg du er inne på noe, tror det var dette som var løsningen for meg også. Borret i alle fall ikke noe som helst for å få inn demperen.
Hadde samme problemet på min MK2
 #324794  av mr2pondus

villejan skrev:JEg bestillte nettop et sett med Koni foran til min 85. modell.

Jeg opplyste om reg. nummeret, og da regner jeg med at det er rette sorten som kommer.

Fikk opplyst av fingerferdige menn, les: Amund, at det kunne være store forskjeller på demperene. Vil tro at når de får opplyst reg nummeret så skulle de finne rett demper?
Det håpet på det jeg og,men den gang ei.
Jeg oppgav regnr på begge bilen mine,og det viste seg og være samme.
 #324824  av villejan

Når en kjøper fra forhandler får man jo retur rett, så tar ikke sorgene på forhånd....

Og så om uhellet skulle være ute? Hvilke alternativer har sitter man igjen med som gjerne er justerbart, og med TUV?
 #324848  av ArildM

Trenger en TüV på dempere da? Er jo ikke noe en kan sjekke så lett på eu. Ellers så tror jeg alternativene er svært få om du skal ha noe som er justerbart.
 #324853  av mr2pondus

ArildM skrev:Trenger en TüV på dempere da? Er jo ikke noe en kan sjekke så lett på eu. Ellers så tror jeg alternativene er svært få om du skal ha noe som er justerbart.
Nei dempere har jeg aldri hørt at man må ha papirer på.
Mye uorg som futter langs veiene våre der i gården.