TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Billig trim

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #40737  av Shyggen

hehe, regner med at den topicen kommer til å få mange til å lese dette.

Orginal Supra MK3 1991modell.

Noen tips til justeringer osv som kan gjøres med denne for og få litt mer hk? noe alla å fjerne cattene osv?

Småbillige småting man kan gjøre for å få mer futt i gammern :D

Forestn grisevarmt idag så taket er plukket av på tur hjem fra jobb idag :D ca.25grader ute ;) sweet

#40743  av CelicaTurbo

turbo eller sugemotor det her? Er det sugemotor kan du hente litt ved å kjøre 98-oktan og avansere tenningen noen grader, men det bør du ikke gjøre om det er en turbo. På turboen kan du så klart øke trykket noe, men mener disse ikke tåler så mye ekstra trykk før dem får problemer med toppakningen? Å fjerne katalysatorene kan du nok hente noe på, spesiellt på turbobiler lønner det her seg :)

#40759  av Shyggen

Jepp Turbo Supra ja :)

Jepp, tenkte jeg skulle fære innom et Eksos verksted å høre om de kunne lage noe test rør :D så kan jeg fra bort en Catalysator eller 2.. men, vet ikke om det blir bra å fjerne begge? kan vell være fordel å ha 1på så det ser lovlig ut :D

har lyst på 3" hele veien men, det må vente litt..

Joda er kjent med topp pakningen ja.. skal hive på en 1.2mm stålpakning ettervært.. om ikke større.. kommer ann på hvor stor turbo jeg skal skaffe til den senere.. :)

Men, tenkte meg noe hurtig å billigt før jeg drar til Lillestrøm neste helg :D

#40775  av CelicaTurbo

få bort katalysatorene da, trykket går nok opp litt da så det vil nok gi en merkbar forskjell. Kanskje kjekt å beholde en slik at det ser standard ut, eller, du kan få en "replacement" som du bare bytter ut ved EU-kontrollen :) Katalysatorer som er så gamle som dette har meget liten virkningsgrad vistnok..
 #40783  av Dice

Shyggen skrev:hehe, regner med at den topicen kommer til å få mange til å lese dette.

Orginal Supra MK3 1991modell.

Noen tips til justeringer osv som kan gjøres med denne for og få litt mer hk? noe alla å fjerne cattene osv?

Småbillige småting man kan gjøre for å få mer futt i gammern :D

Forestn grisevarmt idag så taket er plukket av på tur hjem fra jobb idag :D ca.25grader ute ;) sweet
Shyggen, les dette

http://www.supraforums.com/forum/showth ... xhaust+low

Spesielt tipsene fra AWIDESUPIE, effektive upgrads.

Mange gode tips.

Så hvis Toyparts ikke har noen motforestillinger (mekanisk) så er det bare å sette igang :D

#40792  av Shyggen

Hoff, leste igjennom det ja.. fant den linken om hvordan å sjekke om turboen er på tur å gå... vet ikke om jeg tørr begynne :D

Trur jeg må kjøpe meg en Accord eller civic ellno anna shit til å ha ved sia.. så jeg kan putte bilen inn i garasjen å mekke en stund.. :D

fikk pluttselig lyst på 300+bhp... og bil budsjettet mitt har steget til det 3dobble inntill videre.. leste ikke igjennom alt.. så jeg regner med at det budsjettet blir sprengt mange ganger innen den tid :D

Takker og bukker, va FAEN til hjelpsom dere skulle være :D
må være snill :) blir blakk her :D hehe ;)

Just kiddn.. Knall info!

#40795  av Dice

Shyggen skrev:Takker og bukker, va FAEN til hjelpsom dere skulle være :D må være snill :) blir blakk her :D hehe ;)

Just kiddn.. Knall info!
He he, det er jo derfor vi er her :lol:

Regner med å begynne med toppakningen, og effektanlegget er allerede innkjøpt :D

#40816  av Turbotrille

Dette forklarer vel det meste. :D :D
Vedlegg
Supra 103.jpg
Supra 103.jpg (24.29 kiB) Vist 4032 ganger

#40834  av Shyggen

Regner med at jeg venter litt :)
Får jo penger igjenn på skatten osv :D må være
mulig å få putta de pengene neddi motorn på en måte..

Hva anbefaler dere? ca.10000 igjenn.. stappe de i luftinntaket?
eller kjøpe noe stæsj? som jeg seinere kan putte nedi dær :D

#40847  av CelicaTurbo

Nå kan ikke jeg så mye om mk3 Supra og er litt usikker på hvor sårbar den egentlig er for høyt trykk.. men jeg ville ha brukt de pengene på eksosen; da går trykket litt opp og du frigjør mer moment tidligere på turtallet, og turboen får lettere for å puste på toppen. Om du bytter toppakning antar jeg at økt trykk er mye tryggere og da koster det ikke mye å øke dette ytterligere en liten bit med en relief valve.. tipper du fort kan hente 40-50 hester, om ikke mer på det viset.

Tror kanskje Toyparts eller Turbotrille kan gi noen mer spesifikke tips på det området her siden dem trossalt eier og har modifisert slike biler :)

#40852  av Dice

CelicaTurbo skrev:Nå kan ikke jeg så mye om mk3 Supra og er litt usikker på hvor sårbar den egentlig er for høyt trykk.. men jeg ville ha brukt de pengene på eksosen; da går trykket litt opp og du frigjør mer moment tidligere på turtallet, og turboen får lettere for å puste på toppen. Om du bytter toppakning antar jeg at økt trykk er mye tryggere og da koster det ikke mye å øke dette ytterligere en liten bit med en relief valve.. tipper du fort kan hente 40-50 hester, om ikke mer på det viset.

Tror kanskje Toyparts eller Turbotrille kan gi noen mer spesifikke tips på det området her siden dem trossalt eier og har modifisert slike biler :)
Første pri er ihvertfall toppakningen (foruten om å forsikre seg om at motor og indre deler samt slanger er ok). Deretter ville jeg brukt pengene på effektanlegg. Luftintak kan fikses på en enklere måte enn ved å kjøpe nytt. Så ville jeg installert "gauges" med turbotrykk for så og justere opp trykket til max 0,7 bar (eller var det 0,77??). Etter dette må det gjøres noe med fuelcut'en. Og vips, så kommer hestene.

:)

#40854  av TOYPARTS

Shyggen skrev:Regner med at jeg venter litt :)

Det første du må gjøre er å bytte toppakning, om du justerer opp trykket på en original motor så ryker pakningen ( det gjør den på en original og etter en stund) etter det så må du montere eksos, og så blir det fuelcut defenser, og etter det så er det en 1-1,4kg bensintrykksregulator, og da kan du kjøre ca 1,0-1,1kg på den, men husk turboen varer ikke evig på det trykket, men de selger jo nye turboer på butikken :D :D :D

MVH Erik

#40855  av TOYPARTS

Shyggen skrev:Regner med at jeg venter litt :)

Det første du må gjøre er å bytte toppakning, om du justerer opp trykket på en original motor så ryker pakningen ( det gjør den på en original og etter en stund) etter det så må du montere eksos, og så blir det fuelcut defenser, og etter det så er det en 1-1,4kg bensintrykksregulator, og da kan du kjøre ca 1,0-1,1kg på den, men husk turboen varer ikke evig på det trykket, men de selger jo nye turboer på butikken :D :D :D

MVH Erik

#40867  av Shyggen

Noen som har priser på det dær?

Ser ut som et helvette å bytte topp pakningen på denne motoren :)
Ã¥ viss jeg bytter topp pakningen kan jeg vell lige godt bytte reg.reima og..
må vell bort med hele sulamitten her så...

Hvor langt kommer jeg med 10000,-? ny topp pakning?
Spørs om ikke jeg må få noen til å gjøre dette for meg da
jeg ikke har noe garasje eller lignende å stå i..
Stål pakning koster vell mellom 1000-2000kr.. men, regner med endel i arbeids penger her :)

#40884  av Dice

Shyggen skrev:Noen som har priser på det dær?

Ser ut som et helvette å bytte topp pakningen på denne motoren :)
Ã¥ viss jeg bytter topp pakningen kan jeg vell lige godt bytte reg.reima og..
må vell bort med hele sulamitten her så...

Hvor langt kommer jeg med 10000,-? ny topp pakning?
Spørs om ikke jeg må få noen til å gjøre dette for meg da
jeg ikke har noe garasje eller lignende å stå i..
Stål pakning koster vell mellom 1000-2000kr.. men, regner med endel i arbeids penger her :)
Å skifte toppakning er dyrt, ihvertfall hvis den skal være av stål eller titan. Den billigste og beste på dette, regner jeg med er den som har gjort dette på denne type bil mange ganger (Les Toyparts :) ). Og jeg vet at det inkl toppakning er mer en 10.000. Men Erik på toyparts kan få svare for seg selv på dette temaet :D . Det kommer ihvertfall til å bli prioritert fra min side.

En fornuftig investering hvis du spør meg.