TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Høyt turtall pÃ¥ 2004 1,8 Avensis

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #325686  av Zerpent

Hei,

Lenge siden jeg har vært her inne nå.
Har endelig skaffet meg Toyota igjen. Ikke så veldig spennende bil men. Det er en 2004 mod Avensis 1,8 Sol. Kun gått 29000 :)

Veldig godt fornøyd med bilen men har et lite spørsmål. Jeg syns turtallet på tomgang er ganske høyt når motoren er kald. Det ligger rett i underkant av 2000. Etter at jeg har kjørt litt med den og den har blitt varm så blir det bedre. Da ligger det rundt 1000, kanskje litt i underkant.

Er dette normalt eller noe jeg bør få sjekket?

Syns også lyden av motoren er litt rar på tomgang. Hørest nesten mer ut som en diesel enn bensin motor. Det var det samme på den forrige bilen jeg hadde, bmw 316 med 1,8l motor, men ble fortalt at det var ganske normalt på små bensin motorer. Den motorn røyk til slutt så derfor er jeg litt skeptisk...
 #326044  av STIRLING

Hørtes ikke merklig ut det der. Er det kaldt ute stopper min på ca 1800-1900rpm etter oppstart etter ca 2 min går den nedtil 1400rpm før driftstemp.
På tomgang ligger min på ca900 til 950rpm med AC inne når denne kobler ut ligger den på normal 850rpm. ved driftstemp.
Så Beklaglig vis er bilen din normal på dette området.

Når det gjeller lyder tikker det litt i dysene når den er kald. høres ikke normalt ut men det i de fleste tilfeller. fleste folk i gata legger ikke merke til dette.
NÃ¥r bilen er varm blir dette borte.
Hvis du har en veldig lyd som aldri blir borte og som ofte kommer ved svakt pådrag ved lave turtall er det mulig det er innsugsmanifolden din. Dette er ikke farlig men det som lager lyden er en løs ventil midt inne i insugsmanifolden. denne løsner i fra huset sitt. denne er presset fast. kommer ingen vei heldigvis.
Men lyden er veldig irriterende.

Når det gjeller tyskeren du hadde røyk nok den fordi det tikket i Toppen. dette er vanlig på disse og motor ras er ikke uvanlig.

så velkommet tilbake til rett verden . :D :D :D
 #326045  av STIRLING

Glemte og si at om motor er stor ell liten kan de gå like rolig og bråke like mye ell lite. Kommer ann på om den er justert riktig ell ikke.
Er motoren "FRISK" skal den ikke lage rare lyder for og si det sånn...

Så da har nok du blit fortalt en liten skrøner av en som ikke fulgte med i klassen.