TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Girolje

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #325926  av johnnie_W75

Fant ikke noe om dette emnet, så da setter jeg igang et nytt..

Skal få kontrollert girolja og evnt bytte ut den, men hvor og hvordan får jeg gjort det? Trur jeg har funnet tappepluggen, ,men jeg finner ingen steder å sjekke den eller påfyllingsrør..

Noen som vet?
 #326025  av Helgeland

det er en skrue i bunnen av girkassa. det er tappeskruen.. så er det en helt lik skrue midt på girkassa i høyden. som er påfylling samt "peile hull" det skal være girolje opp til det hullet..

har ikke bilde..
 #326190  av johnnie_W75

Takker.
skal sjekke det så snart jeg får tid.
Trur det blir en møkkajobb.. hehe blir vel en smule trangt?

Men det må gjøres.
 #326200  av TrustNo1

Vet ikke om gti'n og turbo er forskjellig, men på min turbo så er iallefall skruen forholdsvis lett tilgjengelig om du får løftet opp bilen.

Siden oljenivået skal opp til pluggen er det vel kanskje også ett poeng at bilen bør stå vannrett når man fyller.

Tror du må ha en pumpe for å få ut den gamle oljen da det ikke er noen tappeplugg for dette i bunnen (ikke 100% sikker, noen som kan bekrefte?)

Tenkte å bytte girolje selv snart, noen som vet hvilken olje man skal bruke?
 #326251  av Helgeland

på min gti er det tappeskrue. og han skrev jo i første post at han også hadde. kan selfølgelig være forsjell på turbo og gti men jeg trodde turbokassene også hadde tappeplugg..
 #328086  av johnnie_W75

Fikk olje på kassa, men gjorde en liten bommert og skrudde ut FEIL Bolt...
Fikk litt problemer med å gire etterpå og da måtte jeg lirke litt før alt var i orden igjen..
Nooen som kan tenke seg hvilken bolt jeg skrudde ut? Dagens gjettekonk...
 #328126  av Haugrud

Noen girkasser har en skrue for reversdrevet som kan se ut som en tappeplugg..står som regel "Do not open" på den..kanskje er det en sånn du har skrudd på..alle girkasser har uansett tappeplugg
 #328193  av johnnie_W75

Helt riktig det var den hjeg skrudde ut, men det sto ikke noe som helst på den. Er vel slitt vekk i løpet av alle disse åra.
No dritt å få den på plass igjen så gira virker, men det gikk..
 #328206  av hmsilset

gjør det meste selv jeg, men akkurat å skifte girolje får jeg gjort på verksted.koster ikke mye det.