TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Toyota Avensis 2.2 D-Cat

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #325943  av HanTommy

Hei!

I går hadde jeg en litt kjip opplevelse på vei til jobben. Cirka en kilometer fra jobben begynte det å ryke heftig av eksosen. Hvit/grå røyk, og ganske mye. Kjørte inn på bensinstasjon og peilet olje, og sjekket bilen. Ingen feilkoder i displayet. Røyken ble borte etter hver, og motoren fortsatte å gå som ei klokke/pent. Kjørte forsiktig videre til jobben, og ikke noe virket galt. Hverken med turtall, lyder eller eksos.

Har sjekket litt med flere forum, og etter hva jeg skjønner så samles noen avgasser i katalysatoren, for senere å bli kastet ut som en relativt heftig røyksky. Kan dette stemme? Ikke var det kaldt i går, 10 pluss vil jeg tro.

Ringte Toyota, og de hadde ikke noen svar, bortsett fra at jeg burde ta bilen på service.

Noen som kan gi litt info?
 #326016  av lexusmann

Sett den inn så de får sjekke d ja...ville jeg også gjort... :wink:
 #326055  av STIRLING

Er ikke uvanlig at det ryker litt fra Disel når den er kald da. spes ved litt pådrag. (Før cat og partikkelfilter blir varmt) Men på D-Caten er det en 5 dyse som kun sprøyter disel inn i partikkelfilteret for og få de høye tempraturene som trengs for og forbrenne avfalsstoffene. mulig denne slo inn. Og da kan det bli litt Vanndamp som kommer.
"Friskluftfilteret" Ell D-CATen skal jo være renslig så det skal jo ikke være falig det som kommer ut.
 #326151  av HanTommy

Hei Stirling!
Yepp, tror nok hendelsen skyldes noe i den gata. Ble litt skremt når jeg tittet i speilet! Skal ta den inn på service, og er litt spent hva de finner ut.

Takk for innleggget! :-)
 #327192  av STIRLING

Men ikke forvent deg alt for mye svar. Er vansklig og finne noe som "Ikke er der". Ryker det ikke lenger vil jeg ikke tro at de finner noe heller. Hvis ikke det er en feil som er lett og se.
Hvis ikke det ligger noen Historie koder i Motor styringa.
 #327193  av ErikG

Du kan evnt be dem oppdatere ECUn din sånn at du får den siste oppdateringen. Så er det ihvertfall utelukket at det er det som er problemet om det skulle skje igjen.