TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Justere Tenning?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #326625  av Foe

Hei!

Har litt småproblemer med høyt bensinforbruk og dårlig drag på lave turtall etc, og har funnet ut at jeg skal sjekke om Tenninga er justert riktig.
Leste meg til framgangsmåten på mr2oc.com.
Eneste problemet er at jeg ikke ser en dritt ned mellom chassiet og motoren! Ingen målemerker , bare litt av en eller annen reim.
http://mr2.noegruts.com/ignition/timing.htm denne sida forklarer alt kjempefint, eneste problemet er punkt 6. "Shine a flashlight down between the two intake pipes that lead to and from the intercooler. Below the alternator belt you should be able to make out the timing marks that you will use to set the ignition timing."

Ser ingenting der jeg, bare noe greier til AC og noen annet skrapjern!! blir nesten litt irritert:)

Noen forslag?
 #326629  av Master

Demonter høyre sidepanel over motoren.

Merkene du skal se etter er på motoren begge to! Det ene er på reimhjulet som dynamoreima sitter fast i, det andre er like over reimhjulet og er et plaststykke som stikker ut av registerreimdekselet og har noen streker og noen tall på (10 f.eks). Du skal da se ved tenningslampa (montert på pluggledning nr 1) om merket (hakket) i veivreimhjulet er på 10 graders merket på dekselet.

Husk å ha motoren skikkelig varm først samt plugge en binders/ledningsstump mellom E1 og TE1? kontaktene i diagnoseboksen før du justerer tenningen.

Vri så på fordeleren (sitter med to stk 14mm bolter en under og en på venstresiden) til merket er på 10 grader!

Voila. :P
 #326630  av Master

Ellers vil jeg anbefale deg å bytte plugger, fordelerlokk, rotor samt pluggledninger/coilledning. Det er mer sannsynlig at noe av dette er slitt enn at tenninga plutselig skal være feil.