TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Et par spm. ang en CS

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #326957  av Bauf2k

Heisann.

har også et par problemer.. jeg får bare 0.5bar uansett gir, har prøvd å stille på den som er på bildet,men uten hell. jeg gikk ut ifra at det var en Bc. (har så lite peiling på bil :P )
men når det er sagt, jeg satte på en dumpventil her en dag og kjørte litt med den og da kom det litt oljedråper ut av den, så tok den bare av igjen og plugga igjen T-stykket.
fikk høre at da var det mulighet for at turboen er gåen eller muligens noen pakninger / skadet stempel?

bilen er da en 93.mod carlos sainz
Sist redigert av Bauf2k den 09 jun 2009 15:04, redigert 2 ganger totalt.
 #326974  av Daniel HS

Første bildet er vel bilde av ekspansjonstanken til ICen...
 #327007  av Bauf2k

oida..kanskje derfor jeg har feilkode 54 da :o ser det mangler en slange ifra den, den var borte da jeg kjøpte bilen.
 #327027  av Bauf2k

ok,såpass.. ser ut som den ene enden går til turboen,men ser ikke helt hvor den andre går til.. veldig trang plass.
noen som har peiling på hvorfor det kommer olje ut av dumpventilen? søkte litt rundt og så at det kun være at turboen er gåen?
 #327029  av Haugrud

den andre går til actuatoren..er normalt med litt olje inn i intercooler fra turbo, men an det tyter ut av dumpen din er vel litt uvanlig..lager turboen din noen ulyder da, og lader den som den skal? du kan ta av luftslangen inn på turbo og kjenne på akslingen til turboen om det er noe inn og ut slark på den...sidelengs slark vil det være, men den blir borte når det kommer oljetrykk på lagrene.,
 #327035  av Bauf2k

ok, ja jeg får ikke mer enn 0,5bar uansett hvordan gir. vet ikke om forrige eier blendet t-vsv, har ikke fått sjekket det. ulyder i turbo hmm.. min første bil med turbo,men vil ikke si det er noe ulyd ifra den. skal prøve å få sjekket om det er slark i turboen. jeg tok av den vakuum slangen som står på dumpventilen og det så ut som det var litt oljegris inni den også..
 #327038  av Bauf2k

men jeg kom på en ting.. om det ikke er en mekanisk bc jeg har og den t-vsv greia er blendet, da mener jeg å ha lest at da blir ladetrykket "sperret" i alle gir og at uten BC er det ikke vits i å blende den.
er jeg på jordet nå,eller stemmer det? da kan det jo isåfall være at den er blendet og det er grunnen til at den ladder bare 0,4-0,5
 #327041  av Stian AB

Bauf2k skrev:men jeg kom på en ting.. om det ikke er en mekanisk bc jeg har og den t-vsv greia er blendet, da mener jeg å ha lest at da blir ladetrykket "sperret" i alle gir og at uten BC er det ikke vits i å blende den.
er jeg på jordet nå,eller stemmer det? da kan det jo isåfall være at den er blendet og det er grunnen til at den ladder bare 0,4-0,5
Den slangen du mangler på den hvite tanken er ikke noe farlig, for den skal bare gå ut i friluft..
 #327047  av Bauf2k

Stian AB skrev:
Bauf2k skrev:men jeg kom på en ting.. om det ikke er en mekanisk bc jeg har og den t-vsv greia er blendet, da mener jeg å ha lest at da blir ladetrykket "sperret" i alle gir og at uten BC er det ikke vits i å blende den.
Den slangen du mangler på den hvite tanken er ikke noe farlig, for den skal bare gå ut i friluft..

jepp,fant det ut etter å ha lest en av dine tråder,tror jeg det var ;)
 #327048  av Stian AB

Bauf2k skrev:
Stian AB skrev:

jepp,fant det ut etter å ha lest en av dine tråder,tror jeg det var ;)
Hehe bra..
 #327078  av Gt-4-Ever

Om tvsv er blokkert og du ikke har bc så vil den kun lade 0,5 bar. Blendingen gjør at det blir likt trykk i alle gir altså 0,5 som du sier. Derfor man skal ha bc så man kan justere til 0,5+ i alle gir. :) Skal gjøre dette jeg nå ihvertfall. Hadde gjort det på forrige bil. Sabla arti med 1 bars ladetrykk. :)
 #327081  av sleeper

Den vintilen der er nok brukt som en boost controller.. Har selv brukt en sånn en for en studn siden og den funket utmerket.. :wink:

Men du må sjekke at den andre slangen som går fra WG acturatoren er blendet, er den ikke det så greier du ikke justere trykket noe..
WG klokka vil få trykk uansett..
 #327103  av Bauf2k

ok,da fikk jeg sjekket litt.. kunne ikke kjenne noe slark på turboen, var litt sidelengs,men var vel sånn det skulle være? var såvidt det var noe.
og tvsv var blendet,men den ventilen som var brukt som BC funket ikke,så jeg fjernet den og fjernet blendingen av tvsv. men bilen lader fortsatt ikke mer enn 0,5.
nå lader den ca 0,4 i 1. og 2gir og 0,5 i resten. men når jeg gir gass,så er det som om bilen blir holdt igjen.. så rykker den liksom litt og det slutter når turtallet kommer på rundt 4500-5000.
så fjernet jeg dumpventilen igjen, for det kommer altfor mye oljegris ut av den som blir blåst utover viften fremfor... :(
skal prøve å få tatt kompresjonstest og/eller lekkasjetest eller hva det heter. er vel en eller annen pakning ellerno som er ødelagt? huff..
 #327107  av celica_st185

Du må sjekke actuatoren (klokka som står skrudd i turboen) hvordan sangene er koblet. Hvis du har en slange fra sneglehuset (kompressorhus) på turboen og inn på actuator, og en fra acturator og inn på t-vsv skal den lade 0.5 i 1. og 2. og ca 0.7 i resten. Hvis du skal bruke BC, må du blende den ene slangen ut fra actuatoren og koble BC mellom sneglehus og actuator :)