TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Oljeforbruk og div spørsmÃ¥l.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #327965  av Sjuren

Har et relativt høyt oljeforbruk på maskinen min. Er 3S-GE kjent for å bruke olje? Har sett 3 biler av samme sort, og blårøyken står ut baki der, hehe.
Skal overhale toppen og div nå snart når delene kommer, men er det kjent at det er trøbbel med veivhusventilasjonen?

Og forresten, ser ut til at det står grenrør på den, finnes det originale grenrør uten noe merkbar effekt?
Hører forresten også rykter om at det er 40 hest og hente bare utifra Effektanlegg og åpent luftfilter, noe som høres passe grovt ut:P
 #327986  av FastN

Siden bilen er såpass gammel skal man vel være heldig og ha det som er oppgitt i vognkortet med effekt anlegg og filter :P
 #327988  av Haugrud

Og når du allikavel skal av med toppen, så kan du smokke ut stemplene også i samme slengen, så du hvertfall får byttet stempelringer..er nok en av grunnene til at bilen din ryker.
 #328015  av Sjuren

FastN skrev:Siden bilen er såpass gammel skal man vel være heldig og ha det som er oppgitt i vognkortet med effekt anlegg og filter :P
Hm ja, viss bilen ikke er god for 156 hest en gang så er faenmeg Hestekrefter oppskrytt... Har kjørt i fra biler med mer enn 150 hest og vell så det:p
 #328017  av hmsilset

Sjuren skrev:Har et relativt høyt oljeforbruk på maskinen min. Er 3S-GE kjent for å bruke olje? Har sett 3 biler av samme sort, og blårøyken står ut baki der, hehe.
Skal overhale toppen og div nå snart når delene kommer, men er det kjent at det er trøbbel med veivhusventilasjonen?

Og forresten, ser ut til at det står grenrør på den, finnes det originale grenrør uten noe merkbar effekt?
Hører forresten også rykter om at det er 40 hest og hente bare utifra Effektanlegg og åpent luftfilter, noe som høres passe grovt ut:P
ja 3sge bruke litt olje oftest, men det går bra i mange år har jeg erfart.

med turbomotor 3gen kan du øke 20-40 hk kanskje med åpent filter,effektanlegg og en bra ic.
 #328083  av hmsilset

Sjuren skrev:Er det noen som vet hva dette oljeforbruket kommer av?
Aner ikke selv om jeg har hatt 3 sånne motorer :D Ved normal kjøring(altså hard kjøring og 50 bånngass og fullt turtall daglig året rundt)har oljeforbruket ike blitt merkbart større på de bilene jeg har hatt.
 #328168  av Sjuren

Hehe, det burde jo være noe grunn for det :P Noen som vet hvor mye de er godkjent for? Altså hvor mye oljeforbruk de har fra fabrikk specs?
 #328183  av hmsilset

Sjuren skrev:Hehe, det burde jo være noe grunn for det :P Noen som vet hvor mye de er godkjent for? Altså hvor mye oljeforbruk de har fra fabrikk specs?
De bruke ikke olje når de er nye da :P kommer etterhvert.På en eu kontroll sjekker de ikke hvor mye olje en bil bruker på 1000km.
 #328213  av Sjuren

Alle motorer er godkjent for en viss mengde oljelekasje før det tyder på at noe er galt.. har de ikke? Det hadde vertfall peugeoten min...
 #328222  av FireWalk

Jeg totaloverhalte toppen min nå når jeg hadde den av sist. Etter det begynte den faktisk å bruke MER olje syntes jeg.. Ventil tetninger, alt av oljepakninger osv. Kan det være at tetningene må få satt seg før det blir bedre? misstenkte det kunne være noe der. Men kan vel være at det er en eller flere pakninger som leker litt olje. Fant ut at simringene til kamakslene lekte også, så måtte ta de ut og sette inn nye, og da lekte det ikke mer der. Men kan jo være flere ting.. :-)
Irriterende er det iallefall..
 #328224  av tettwatt

Sånn i utgangspunktet er vel ca 1 liter pr 1000-1500 km innenfor hva man kan kalle noe høyt men akseptabelt. Kan også være avhengig av oljetype, jeg innbiller meg i hvert fall at rolla'n bruker mer når jeg fyller biltema olje en annen type, men kan også være rent mindtrick :P Rolla'n ligger på ca 1 liter pr 1500 nå og går fortsatt som en klokke :D