TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Nye dekk og felger og avbalansering

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #41097  av jan-erik

Kjøpte meg nye dekk og felger til Octavian i dag. Rister litt bak syns jeg, og jeg ser at det er 110g lodd på den ene felgen, og 60g på den andre bak. Er ikke dette litt mye? Vurderer å klage på det og få nye dekk eller felger (det som det er noe galt med). I tillegg er de Good Year Ventura dekka jeg har fått ikke e-merket, enda jeg ba om det.

Noen som har vært i dekkbransjen her, eller kjenner noe til hva man kan kreve?

#41108  av gfc

110 gram på en felg? Det var mye!

Det spørs at de har hatt det travelt å glemt å sette hjulet ordentlig på plass i maskinen. Det hender seg det..

Men du bør få avbalansert de en gang til, det hender seg at det blir en del vekter, men ikke så mye som 110g på en felg. Det er kun Land Cruiser'n som kan ha det.

Hvis du ikke er fornøyd så har du en rett til å klage, å de skal rette opp det. Du har jo betalt for en vare som SKAL være i orden.

Få de til å avbalansere hjulene igjen, blir ikke det bra så krev nye!
 #41125  av kake

jan-erik skrev:Kjøpte meg nye dekk og felger til Octavian i dag. Rister litt bak syns jeg, og jeg ser at det er 110g lodd på den ene felgen, og 60g på den andre bak. Er ikke dette litt mye? Vurderer å klage på det og få nye dekk eller felger (det som det er noe galt med). I tillegg er de Good Year Ventura dekka jeg har fått ikke e-merket, enda jeg ba om det.

Noen som har vært i dekkbransjen her, eller kjenner noe til hva man kan kreve?
Var felgene billige? Billige felger er det ofte endel skjevheter i, som krever mye lodd. En annen ting er om de har valgt rett program da de avballanserte, det er mange typer, og er loddene på begge sider, eller bare i midten? Hvis det er en slik felg som bare kan ha i midten blir det masse lodd, og iallefall 2 avballanseringer for deg i løpet av 1 sesong :)

Har erfart at det er veldig forskjell på disse dekkfirmaene når det gjelder avballansering, noen kan det, og noen kan det rett og slett ikke, eller slurver. Hadde problem med risting i dekka på mr2'en forrige sesong, og fikk de avballansert et par ganger hos samme sted, men uten hell, det hadde sikkert noe med saken at de brukte 10 minutter på 4 dekk, og muligens var noe innleid ungdom fra mekken :). Dro til slutt til dekkmann, og fyren der var fagmann. Han brukte 45 minutter på alle 4, og ga seg ikke før alle var i 0, og bilen ble helt dønn rolig :)
 #41132  av jan-erik

kake skrev:
Var felgene billige? Billige felger er det ofte endel skjevheter i, som krever mye lodd. En annen ting er om de har valgt rett program da de avballanserte, det er mange typer, og er loddene på begge sider, eller bare i midten? Hvis det er en slik felg som bare kan ha i midten blir det masse lodd, og iallefall 2 avballanseringer for deg i løpet av 1 sesong :)

Har erfart at det er veldig forskjell på disse dekkfirmaene når det gjelder avballansering, noen kan det, og noen kan det rett og slett ikke, eller slurver. Hadde problem med risting i dekka på mr2'en forrige sesong, og fikk de avballansert et par ganger hos samme sted, men uten hell, det hadde sikkert noe med saken at de brukte 10 minutter på 4 dekk, og muligens var noe innleid ungdom fra mekken :). Dro til slutt til dekkmann, og fyren der var fagmann. Han brukte 45 minutter på alle 4, og ga seg ikke før alle var i 0, og bilen ble helt dønn rolig :)
Felgene var vel rimelige, 1250,- for 7x16". De var balansert rett bak eikene for å si det sånn, så blir vel ikke helt i midten. Får ta de med til ny avbalansering i morgen. I tillegg var de 2 dekka bak satt på med rotation den gale veien.
 #41138  av Speeder

jan-erik skrev: I tillegg var de 2 dekka bak satt på med rotation den gale veien.
Er ikke det bare å bytte sie på hjula bak da :?
 #41159  av jan-erik

Speeder skrev:
jan-erik skrev: I tillegg var de 2 dekka bak satt på med rotation den gale veien.
Er ikke det bare å bytte sie på hjula bak da :?
Joa, men viser litt hvor klønete de var der de satte de på, eller hvor lite kvalitetssikring av arbeidet de har.

#41166  av Speeder

ahh.. såpass ja.. så det var de som satte på hjula også ja... Fare for att de stresset litt da ja.

#41194  av jan-erik

Liten update:

Var og fikk ordnet det i dag. Balanserte alle 4 på nytt, og de fant ut at de var balansert feil (maskin feil innstilt). I tillegg måtte de snu dekket 180 grader i forhold til felgen. Så da er alt bra.

I tillegg skulle dekka være godkjente da de er DOT merket, og i følge dem så holdt det med enten DOT eller E-merking. Dekka er forøvrig produsert i Indonesia. De hadde helt like dekk der produsert i Slovenia, og de hadde E-merking.

#41209  av kennethx

bra det ble orden på det da. Hvor mange gram endte du opp med på felgene nå da? :)