TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• HJELP! Knakk en bolt i blokka:-(

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #41195  av NISMO

Jeg skulle skifte elbow og downpipe på 200sxen min i går, og for å komme til elbowen måtte jeg ta ut xsosmanifoil, turbo & elbow i ett...

Ikke nok med at jeg måtte demontere hele jævla motorommet for å få det ut så knakk en bolt... :evil: Den sitter igjen i blokka og stikker ca 1-1.5cm ut.

Jeg har prøvd det meste for å få ut... Brukt rørtenger av alle størrelser og typer, banket, smørning, rustløser & varmet opp med propan, MEN JÆVELEN VIL FAEN IKKE UT! :evil:

Jeg skal teste 1 ting før jeg som siste løsning borrer og lager nye gjenger (mye pes som jeg helst vil slippe), og det er å sveise på en mutter for å bedre tak. Men (alltid et men) det kan bli vanskelig å få en sveis sterk nok til dette da bolten sitter som et hælvete...

Som dere ser på bildet er det det bolten som er nermest torpedoveggen og den er da knotete å komme til...

Noen som har tips til andre løsninger?
Er desperat :!:
Vedlegg
bolt i blokk2.jpg
bolt i blokk2.jpg (6.44 kiB) Vist 5208 ganger
bolt i blokk1.jpg
bolt i blokk1.jpg (10.21 kiB) Vist 5208 ganger

#41199  av Morten

Går utifra at gode gamle "to muttere"-trikset er prøvd?

#41202  av NISMO

Morten skrev:Går utifra at gode gamle "to muttere"-trikset er prøvd?
Jeg fikk ikke plass til 2 muttere fordi den inderste delen av bolten er uten gjenger... Hadde mest sansynlig fått den løs viss jeg kunne gjort det.

#41203  av Morten

Gjenge opp bolten og så sette på muttere?
Virker jo igrunnen enklere enn å begynne å sveise...? (kanskje fordi jeg aldri har sveiset men... :roll: )

#41204  av NISMO

Morten skrev:Gjenge opp bolten og så sette på muttere?
Virker jo igrunnen enklere enn å begynne å sveise...? (kanskje fordi jeg aldri har sveiset men... :roll: )
Jeg har prøvd å komme til med gjengeutstyr men det er alt for trangt.
Finnes sikkert bedre utstyr enn det jeg har. Som du ser på bildet så er det et stårør i underkant som gjør det vanskelig å få gjenget bolten.

#41213  av Ole C

"Grisepikk" er vel en mulighet før det å lage nye gjenger i blokka, eller så er vel det å sveise på en mutter den beste løsningen.
Liker aldri tanken på å sveise i nærheten av så mye fancy elektronikk men det er vel kanskje underbevistheten som er litt pysete...?

#41215  av NISMO

Ole C skrev:"Grisepikk" er vel en mulighet før det å lage nye gjenger i blokka, eller så er vel det å sveise på en mutter den beste løsningen.
Liker aldri tanken på å sveise i nærheten av så mye fancy elektronikk men det er vel kanskje underbevistheten som er litt pysete...?
Å borre ut bolten for å lage nye gjenger er siste løsning så jeg skal prøve litt flere ting først...

#41217  av Ole C

Fant denne linken når jeg søkte etter bilde av en "grisepikk" (begynner å se tvilsomt ut dette her, men for de som ikke måtte vite hva en grisepikk er så er det altså et verktøy for å få ut knekte bolter.)

http://www.otc-mc.org/pipermail/otc-tek ... 01246.html

Så det kan hende Wurth kan hjelpe deg, skader vel ikke å ringe de i hvert fall.

Edit: eller an variant av denne løsningen: http://www.otc-mc.org/pipermail/otc-tek ... 01258.html

#41221  av NISMO

Ole C skrev:Fant denne linken når jeg søkte etter bilde av en "grisepikk" (begynner å se tvilsomt ut dette her, men for de som ikke måtte vite hva en grisepikk er så er det altså et verktøy for å få ut knekte bolter.)

http://www.otc-mc.org/pipermail/otc-tek ... 01246.html

Så det kan hende Wurth kan hjelpe deg, skader vel ikke å ringe de i hvert fall.

Edit: eller an variant av denne løsningen: http://www.otc-mc.org/pipermail/otc-tek ... 01258.html
Jeg skal ringe til wurth å høre om d har noe bra utstyr til dette...

Takker for svar. :wink:

#41230  av erling

Prøv med griptang, den tar godt tak. Ihvertfall om du sliper et lite spor på hver side av bolten. Har fått løs mye rart med griptanga. :) Ellers er jo grisepikken fin som snus. :)

#41243  av Christian

Jeg knakk en bolt i eksosmanifoilen min når jeg hadde den forrige motoren... (mellom manifoild og turbo)
En rimelig motorkyndig kamerat av meg fikk den ut ved å sveise på en bolt og varme med skjærbrenner før han prøvde å skru noe mer på den. Da løsna den faktisk ganske lett :) Om du har plass til å komme til med en brenner er det nok verdt ett forsøk, for oppgjenging er helst siste utvei :?

#41248  av turboman

Grisepikk forutsetter vel, at du først borrer ett hull i bolten... Har prøvd dette før, men.. lurer på om ikke dette er en teori som sjelden fungerer i praksis...

Hadde jeg vært deg, hadd jeg tatt en mutter, som var for stor, og tredd denne innpå bolten. Deretter sveiser du igjen "hullet" i mutteren, og passer på å få sveiset godt i bolten samtidig.. Sveiser man på en ordentlig måte da, så er det bare å skru ut mutteren med bolten med en fastnøkkel...

Lykke til, da... :-)

#41253  av erling

turboman skrev:Grisepikk forutsetter vel, at du først borrer ett hull i bolten... Har prøvd dette før, men.. lurer på om ikke dette er en teori som sjelden fungerer i praksis...
Funker greit det om du har passe størrelse på pikken. :D

Ellers kan vel alle tipsene funke bra, men bare ta dem i rett rekkefølge. :)

#41733  av NISMO

Jeg fikk den løs etter mye "#¤%%&$£@...
Brukte en rørtang, men det måtte muskler til. :oops:
En kompis som fikk den løs. DA vart jeg gla da :D