TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• boost controller pÃ¥ mk4 tt

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #330955  av chrrish00

Hei, har en Supra mk4 tt som er så og si orginal.

det som er på bilen fra før er større eksos, åpen luftfilter og ettermontert intercooler.
Har tenkt og montere boost controller får og få mer ladetrykk, men lurer på en del ting.

Hva er best, mekanisk eller elektriks boost kontroller?

og viss jeg skal montere en boost kontroller, er det noe annet jeg må gjøre / passe på ?
 #330960  av Supramk3turbo

Er det en j-spec, kan det være at du får problemer med å holde trykket jevnt, da aktuatorne på j-spec'n er noe svake. Dette blir bedre ved å montere en restriktor i eksosen. Fuel cut mener jeg du får på 1.1 bar, veldig plagsomt å treffe den hele tiden, så en fuel cut defender er å foretrekke. Enkel sak å koble opp. Ellers er det bare tut å kjør. Mere en 1.3/1.4 bør du ikke lade med j-spec twin og dyser. Turboene er keramiske, å liker ikke så mye trykk, å dysene er heller ikke av de største. Kan være greit å montere en AFR måler også, så du er sikker på at du ikke kjører for magert.

Ellers er det jo greiest med elektronisk bc, men funker jo for all del greit med en mekanisk også.
 #330963  av Supramk3turbo

Å en annen liten ting. 2jz'n har et lite problem med simringen i fremkant av veiva når man øker trykket...Trykket i veivhuset øker, å resulterer noen ganger i at simringen spretter ut i fremkant. Dette skjedde meg meg etter en uke ca. Så kan være greit å åpne for litt bedre ventilasjon. Jeg har åpen ventilasjon med lite filter på hver side av topp dekselet, funker fint så lenge motoren er i god stand, å ikke spytter mye olje...
 #331001  av chrrish00

jepp, det er en j-spec.

har fuel cut defender liggene, men har blitt frarådet å bruke den fordi dem mener den kan ødelegge motoren, ikke vet jeg.

så får og montere boost controller burde jeg sette inn en fuel cut defender. da skal det gå bra uten noen problemer? :)

Takk får svar!
 #331005  av Supramk3turbo

Du kan montere BC uten fuel cut defender. Eneste er at når du treffer fuel cut'n, noe du mest sansynlig vil gjøre innimellom, er det nesten så du smeller trynet i rattet. Man ødelegger ikke motoren med en FCD så lenge du vet hva du gjør, Den fjerner/flytter jo fuel cut'n, så muligheten for å kjøre motoren for magert er jo til stede. Men klarer du å ikke lade mere en 1.3 bar er det ikke noe problem.

Er det Greddy FCD du har liggende??
 #331021  av chrrish00

jepp! er en Greddy FCD jeg har.

ser ikke noe vits å sette på en boost controller om det skal drive å nøkke sånn, så fcd blir det mest sannsynlig.
 #331030  av Supramk3turbo

Ja, det er jo en bra ting det :D Men om du tenker å kjøre med orginale j-spec turboer og dyser fremover, så er det vel strengt talt ikke nødvendig. Klarer ikke å ta ut så mye med de turboene uansett. Jeg ladet 1,3 bar, å bremset i overkant av 400 hester i motor med boost controller og fcd. Funker helt fint det... Prøvde jeg å lade mere mistet jeg effekt, så jeg klarte ihvertfall ikke å dra mere ut av de.
 #331033  av chrrish00

blir vel mest sannsynlig singelturbo til vinteren osv :)

men vilken datasprut er best egnet til supra? har en kompis som er helt rå på apexi fc, men han har skyline r33 da..
 #331034  av Supramk3turbo

Det enkleste er AEM plug and play, er det jeg kjører med. Hva som er best er en evig diskusjon. Men det er mye som funker bra. Kjenner du en som er rå på apexi, så er kanskje det den beste løsningen for deg. Finn et sprut som du vet noen i nærheten kan mappe, er vel en god tanke. Fordelen med AEM er at man slipper å lage nytt ledninsnett til motor, den benytter det orginale, å de fleste orginale følere...Optimalt er det kanskje ikke, men det funker mere en bra nok for den vanlige mannen i gata :D
 #331036  av chrrish00

hehe, ja det kan jeg tenke meg at det blir diskutert.

grunnen til jeg har lyst på apexi er for at jeg har en kompis som er ganske dyktig på mapping med apexi, men skal selvfølgelig vurdere AEM :)