TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Clutch problemer med mkiv

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #332343  av chrrish00

Hei!

Har en mkiv tt manuel gira som jeg har fått problemer med clutchen. skulle til å gire over i 2gir, da den bare forsvant inn i bunnen. tenkte det kunne være luft i systemet, (noe det også var litt av) men clutchen fungerte heller ikke etter jeg hadde fått ut all luften.

så åpnet jeg det sidelokket under bilen å da så det slikt ut
05072009021.jpg
05072009021.jpg (348.07 kiB) Vist 2323 ganger
og denne lå bare løs
05072009022.jpg
05072009022.jpg (482.66 kiB) Vist 2323 ganger

Noen som har vært borti dette før? va kan årsaken være, og va som kan være ødelagt her ?
 #332349  av Supramk3turbo

Hmm, clutsj gaffelen har løsna. Spesielt :D Det er den du holder i hånda. Denne er ikke skrudd fast på noen måte, bare huka innpå. Så skal gå fint å bare sette den på plass igjen, har du hatt litt luft i systemet kan det være årsaken, da slave sylinder blir sluppet lengre tilbake en normalt, å gaffelen kan riste løs.
 #332355  av chrrish00

ja har huket den på plass igjen, men clutchen fungerer ikke, pedalen går ikke helt inn å den er har på slutten :(

noe annet som kan ha godt i stykker ?

Takk får svar :)
 #332377  av Supramk3turbo

det kan være en av sylinderne, enten slave eller master. Men jeg ville prøvd å lufte litt mere først. Hvordan lufter du?? Synlige lekasjer har du sjekket at det ikke er.
 #332380  av chrrish00

skal prøve på nytt i morgen, ingen synlige lekasjer nei, men skal se litt mer nøye etter.

trør et par ganger på pedalen, så holder jeg den inne mens en åpner, så synker pedalen helt i båten ( der jeg holder den inne til han har stengt av igjen ) dette gjør jeg ett par ganger. feil eller rett?
 #332381  av Supramk3turbo

Prøv heller å koble på en gummi slange..10-15 cm på lufte nippelen. Skru den opp, da kan du pumpe så lenge du orker, bare få en til å følge med nivået, å etterfylle imens du pumper. Når du føler deg fornøyd, stopper du med pedalen i bunn, å steng nippelen.
 #332382  av FS-Styling.no

Ja gjør det til du får hard pedal... få en kompis til og se inn i inspeksjonsluka når du trør pedal for å se hva som skjer... Sikkert sylinderen som er gåen hvis problemet ikke opphører..

Fredrik
 #332444  av chrrish00

Når jeg har åpnet opp får og lufte clutchen, forblir clutchen inne og spretter ikke ut igjen. skal det være sånn når du lufter?
 #332445  av Supramk3turbo

Hmm, kan være litt sånn i starten ja, men skal bli borte etter du har pumpet opp litt trykk.
 #332450  av chrrish00

okei, så jeg åpner opp under bilen, pomper til en ser at det ikke er mer luft, så holder jeg pedalen helt inne mens han stenger?
 #332453  av Supramk3turbo

Jepp, å husk på å fylle etter.
 #332465  av The white

Et effektivt alternativ er og lufte feil vei .
Dette fungerer godt forde man lufter med oppdriften luft boblene\lommende normalt har . Dette gjøres med fks en vanlig olje pumpe. (sånn de som har gått på mek drev og lekte og skøt etter hverandre med). og en gummislange som passer over nippelen og over tuppen av pumpe kannen . vask nøye ut pumpe kannen og fyll den med bremse veske. tre gummi slangen på spissen\tuppen av pumpe kannen , åpne lufte nippelen nede på slaven . tre gummi slangen på nippelen . åpne resarovaret og dytt masse papir rundt for og suge opp søl . pump bremse veske inn med pumpen . bruk evnt slange klemme på gummi slangen hvis det lekker . Videre varierer fremgangs måten med tanke på hvordan masteren er bygd opp. er usikker på hvem type det er på MKIV. I noen tilfeller holder det og bare pumpe veske opp i resaorvaret , andre ganger må man bruke cluth pedalen aktivt.
Funger ikke dette kan det være 3 ting . du har pumpet resaorvaret helt tomt tidligere og det har blitt en luft lås rundt stempelet i masteren. I tilfelle er det noen ganger en lufte nippel på selve masteren . kan også være tilfelle at denne må brukes i første omgang for og få veske opp via denne metoden , prøv uten først. de to andre alternativene er enkle . deffekt master eller slave.
Skyll vekk søl med vann da bremseveske er fin lakkfjerner. =)

The white .
Who might be green.
Sist redigert av The white den 08 jul 2009 13:39, redigert 1 gang totalt.
 #332498  av FS-Styling.no

Du må vel hjelpe pedalen opp fra gulvet med ei hand i begynnelsen...
 #332510  av chrrish00

Okei, fikk ikke tid idag til å se på det, mye å gjøre på jobb så ble overtid. skal prøve igjen i morgen!

Takk får mange svar, kommer tilbake om det funker eller ikke, har i allefall en go del alternativer her.

:)