TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hva slags Toyota motor som tÃ¥ler det meste ?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #332562  av ErlendE9

Hei jeg har lurt på dette lenge

Toyota sine motorer er jo slitesterke og holdbare men jeg vet at 4age er en racing motor som tåler mye men lurer på hvilken er det noe andre toyota motorer som tåler mye også ?

4age, 2EE 3S-GTE, 4A-FE osv

men hørte at 4age kan klare opptil nesten 14000 rpm :o er det sant ?
 #332565  av Supramk3turbo

2jz-gte. skudd sikker
 #332643  av chris

inzane2012 skrev:vet ikke om di andre motorene, men 3s motorene er det vel yamaha som står for vel? tenker da KUN på motoren, ikke noe av det andre rundt, KUN motor ;)
Stemmer det. Yamaha står for 3S motorene. Og det har de fått til bra :D
3S-GTE motorene brukes jo til racing også da.. står i Supraene i JGTC-serien.
 #332644  av inzane2012

chris skrev:
inzane2012 skrev:vet ikke om di andre motorene, men 3s motorene er det vel yamaha som står for vel? tenker da KUN på motoren, ikke noe av det andre rundt, KUN motor ;)
Stemmer det. Yamaha står for 3S motorene. Og det har de fått til bra :D
3S-GTE motorene brukes jo til racing også da.. står i Supraene i JGTC-serien.
mener og å ha lest en plass at 2gen GE motorene har en "produksjons" feil i toppen, noe med at den ikke treffer 100% på sylinderene, husker ikke helt detaljene, men las om det i en sånn tuning guide for 3s-g(t)e, stod noe om at før noen vurderte å trimme NA'en måtte toppen planes og portet skikkelig og noe styr, men bortsett fra det skulle vist 3s serien vere en liten råtass med store mulig heter, noe som har blitt bevist flere ganger her inne vertfall med markus sin kamelon mr2 som går opp til 10k rpm var det vel? og firewalk sin mr2 turbo, samt den celicaen med 600hk her inne ;)
 #332665  av apehest

12k er det høyeste jeg har sett video av at en 4age varver, og han stakkaren må jo overhale etter hver kjøretur..
EDIT: Såvidt jeg husker hadde den tomgang på 3500 rpm og måtte over 7000 og slure for å kjøre igang. Ikke akkurat kjørbart mao, men banebil er banebil.
 #332748  av Amund

Markus drav vel 9k tenker eg.
1UZ då? første gen drar dei lett 600hk ut av, kun med bolt on deler på utsiden av motor :twisted: (gjerne meir også) Momentet i den motoren er heilt sjukt!
 #332789  av sleeper

Tja, sterkeste motoren toyota har laget som prod motor må vel være 2jzgte,
Men sånn hk VS liter ( race motor) så er vel 503 motoren det sykeste toyota motoren som er laget.. ( eller F1 motorene de bruker nå da..)
 #332803  av apehest

Hvis du finner en 4T-GTE(brukt i rally av Toyota) så har du noe så og si ingen andre har. 600ish gamp er det i de. Ikke dårlig for noe som i utgangspunktet var en 1.8 liters motor på 160 hest(3T-GTE), utviklet på slutten av 70 tallet.
 #332889  av ErlendE9

apehest skrev:Hvis du finner en 4T-GTE(brukt i rally av Toyota) så har du noe så og si ingen andre har. 600ish gamp er det i de. Ikke dårlig for noe som i utgangspunktet var en 1.8 liters motor på 160 hest(3T-GTE), utviklet på slutten av 70 tallet.
4age ble også brukt i rally Corolla AE82 men var vel i klasse b rally eller var det snakk om på slutten av 80/90 tallet
 #332959  av Lørnings

Supramk3turbo skrev:2jz-gte. skudd sikker
Haha..den smalt fra rett mann! :P

Kommer ann på hva du er ute etter da..skal du ha sug eller blåse? Skal du ha motoren i en lett bil eller middels lett bil?

Harald huysmann kjørte vel 4age i noe formelgreier..da mener jeg å ha hørt 300hk sug..men er ikke sikkert jeg sitter inne med rett info=)

Men jeg ville vel også tro at 2jz eller mini-jz (4age black top eller silvertop :wink: ) er de beste utgangspunktene fordi det er mange av dem, det er evig med deler på ebay og de er ikke så sykt dyre i innkjøp :wink:

Eventuellt også 1 uz som nevnt..men da må du jo ha litt plass! :P Jeg må jo innrømme at jeg er ganske skeptisk til hel-alu toyota motorene..jeg syns vel egentlig ikke de har fått det til så bra.. Men det blir jo lett da! Og hvis det da funker, så er det jo ideelt..=)