TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• sjekk detta

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #332756  av JK86

sinnsyke ola dunk land vi bor i. nå har politiet fått det for seg at nok er nok og morro er ikke lenger lov og ha. dersom de ser deg langs veien i en bil som ser trimma ut så tar de skiltnr ditt og har all rett nå til og kjøre hjem til deg og hente faktisk hele bilen din og bøtlegge deg og dynoteste den. sært
 #332758  av ke25-toyoglide

Detta blir helt feil.
Ingen kan bøtelegge deg for at bilen ser trimmet ut. Med unntak av montering av ikkje godkjente deler.
F.eks. sidepipes eller feil felger som stikker utforbi...............
At de har rett til å komme hjem til deg er vel ikkje sjokkerende.
Betaler du ikkje vegavgiften eller forsikringen eller lar være å PKK godkjenne så kommer de og hjem til deg.
Kan godt ta en diskusjon på det, men prøve å holde det litt seriøst.
 #332763  av JK86

nei nei. missforstå meg rett. var ikke sånn ment. men har en kompis som blei spotta av politi på vei hjem fra jobb. de tok skiltnr hans og møtte opp hjemme hos han ett par dager senere.etter en kjapp titt på bilen og bilens motor(som var greit trimma)så fikk han beskjed om at denne skulle dynotestes og derfor tok de skiltene hans. den blei testa og avskiltet for godt. bøter kommer vel seinere. om det stemmer med det jeg har hørt så er detta nå 1000grunkers pr hest som ikke er godkjent i vognkortet. i såfall kan han vente seg en bot på rundt 300.000. kan detta stemme? faen det er jo nesten ett huslån jo
 #332765  av ke25-toyoglide

Kjipt, må innrømme det, men tror ikkje det blir så gale.
Men har han trimma den med 300hk uten å godkjenne det så kan eg ikkje sei eg griner.
Men er litt usikker på fremgangsmåten deres, men tror han vil få en bot for forholdet, også må han betale avgiftene.
De varierer alt etter hvor mye han har fra før. Og bruksfradraget.
Viss bilen har vert 11 år i Norge så er det vel ingenting så vidt eg forsto, ihvertfall lite.
Viss du leser denne blir du kanskje litt klokere : viewtopic.php?f=32&t=32567
Viss bilen har vert 5 år i Norge og hadde 200hk fra før og 500hk nå, så kan du jo importere en 5 år gammel bil med 500hk (387.000) og trekke fra en bil med 200hk (65.000)og se hvor mye det blir. Desto eldre jo bedre.
http://www.dinside.no/104524/importkalkulator
 #332766  av Supramk3turbo

Har hørt om flere slike tilfeller. Tror neppe de helt ut av det blå kom hjem på døra hos kan. Ofte er det på grunn av mye anmeldelser og klager som fører til at de tar det skrittet.
 #332829  av KK-ma70

Men hvis de krever avgift på de ekstra hestene, så må de godkjenne bilen med så mange hk. Kan ikke kreve avgift på en bil som ikke kommer til å bli brukt på hvite/grønne skilt... Bot for manglende dokumentasjon/godkjenning går jeg med på, men hk avgift hvis du ikke bruker bilen... Skeptisk...
 #332840  av ke25-toyoglide

HK avgiften blir innkrevd, og tror at den biten er ok då, men det det stopper på hos de andre er papirer fra Toyota, også må jo resten av bilen bygges om slik som blir påkrevd.
Og viss du har montert noe som ingen vil gå god for er det ditt problem. F.eks. V8 i en Corolla får du ikke papirer på hos Toyota, ei heller hos TUV vil eg tro. Men det er isåfall ditt problem. Men du kan då hive ut V8, og hive inn noe som Toyota vil gå god for, og bygge om bilen slik de krever. Avgiften er betalt.
Slik tror eg det er.
 #332846  av IWSTi

Avgifta vert ikkje innkrevd om ikkje bilen vert godkjend med ny effekt. Men dei kan ta skilta og kreva att du viser bilen som orginal før du får dei ut igjen.

http://www.klikk.no/motor/bil/article480591.ece
Toll- og avgiftsdirektoratet legger også til at sannsynligheten for at noen blir nødt til å betale alt dette er forholdsvis liten, men at muligheten er tilstede. De presiserer også at disse avgiftene kun må betales dersom bilen blir godkjent med det nye antallet hestekrefter - noe det som regel er vanskelig å få til.
 #332864  av ke25-toyoglide

Eg er ikkje så sikker på at forfatteren der vett hva han snakker om.
Eg snakket med en kar som kjøpte en bil tollfritt i Sverige (200.000.-) som han skulle ta med seg til Østeuropa en plass. (Bosnia?)
Han skulle hente noe i Norge, og kjørte bilen hit og på veg ut igjen 3 dager etterpå blei han tatt i rutinekontroll.
Endte opp med å betale 300.000.- i avgifter og straffeavgifter (bot?) Han hadde ikkje råd til det så Staten solgte bilen på auksjon med Norske skilt for 1 år etterpå for nesten 300.000.- han måtte betale resten. Og de 200.000.- han hadde betalt for bilen var tapt.
Viss det er slik som forfatteren her sier, så er det nesten ikkje straff for å trimme bilen då. Eneste er at du må bygge bilen tilbake igjen. (for en dag)
Skeptisk......
 #332866  av inzane2012

ke25-toyoglide skrev:Eg er ikkje så sikker på at forfatteren der vett hva han snakker om.
Eg snakket med en kar som kjøpte en bil tollfritt i Sverige (200.000.-) som han skulle ta med seg til Østeuropa en plass. (Bosnia?)
Han skulle hente noe i Norge, og kjørte bilen hit og på veg ut igjen 3 dager etterpå blei han tatt i rutinekontroll.
Endte opp med å betale 300.000.- i avgifter og straffeavgifter (bot?) Han hadde ikkje råd til det så Staten solgte bilen på auksjon med Norske skilt for 1 år etterpå for nesten 300.000.- han måtte betale resten. Og de 200.000.- han hadde betalt for bilen var tapt.
Viss det er slik som forfatteren her sier, så er det nesten ikkje straff for å trimme bilen då. Eneste er at du må bygge bilen tilbake igjen. (for en dag)
Skeptisk......
da hadde eg bare ståkke fra staten med bilen før dei fikk sjangse å ta den...
 #332868  av IWSTi

ke25-toyoglide skrev:Eg er ikkje så sikker på at forfatteren der vett hva han snakker om.
Skeptisk......
Eg ser ingen sammanheng i da heilatatt her, da vert jo 2 vidt forskjellige ting som ikkje kan sammanlignast i da heila tatt. Du snakkar om ei sak som angår innførsel av kjøyretøy, ikkje trimming. Han du har snakka med er jo ein klovn som ikkje har sett seg inn i reglane som gjeld i detta tilfellet. Og i uansett hadde han ikkje måtta betalt ei krona meir enn mva summen i avgifter + eventuell bot for å ikkje betala mva når han kom inn til landet, om da ikkje hadde vore muleg å registrera bilen.
 #332888  av ke25-toyoglide

iwsti : Stemmer nok det at han ikkje kjente så godt til Norske regler.
Han var østeuropeer og hadde bare bodd her i Norge i 5-10 år, en kjekk kar og flink å jobbe.
Likheten med de 2 sakene er at begge hadde gjort noe som ikkje er lov, pga avgifter.
Og han var nødt til å betale avgiftene.
Selv om han forklarte situasjonen og prøvde å klage.
Det ble så dyrt for han at han ikkje hadde råd til det.
Totalpris for bil og avgifter ble faktisk mer enn viss han hadde bestillt bilen ny i Norge.
Og bilen tok de beslag i umiddelbart for å sikre seg.
Har lest samme historiene om seter i varebil i Norge.
Viss det var så lett å bare la være å betale avgift viss du blir stoppe med en 5 seter varebil, så hadde nok mange gjort det. Er vel minst 500.000.- å spare på å kjøpe en BMW M5 varebil i forhold til 5 seter. Setene er der, bare å fjerne gitteret og slå opp setene. 5.000.- i bot hver gang du blir tatt. lønnsomt det.
Skriver jo i artikkelen at det bare er viss en vil ha bilen godkjent at du må betale avgiftene.
 #332909  av ST182

ke25-toyoglide skrev:iwsti : Stemmer nok det at han ikkje kjente så godt til Norske regler.
Han var østeuropeer og hadde bare bodd her i Norge i 5-10 år, en kjekk kar og flink å jobbe.
Likheten med de 2 sakene er at begge hadde gjort noe som ikkje er lov, pga avgifter.
Og han var nødt til å betale avgiftene.
Selv om han forklarte situasjonen og prøvde å klage.
Det ble så dyrt for han at han ikkje hadde råd til det.
Totalpris for bil og avgifter ble faktisk mer enn viss han hadde bestillt bilen ny i Norge.
Og bilen tok de beslag i umiddelbart for å sikre seg.
Har lest samme historiene om seter i varebil i Norge.
Viss det var så lett å bare la være å betale avgift viss du blir stoppe med en 5 seter varebil, så hadde nok mange gjort det. Er vel minst 500.000.- å spare på å kjøpe en BMW M5 varebil i forhold til 5 seter. Setene er der, bare å fjerne gitteret og slå opp setene. 5.000.- i bot hver gang du blir tatt. lønnsomt det.
Skriver jo i artikkelen at det bare er viss en vil ha bilen godkjent at du må betale avgiftene.

Er fortsatt en vesentlig forskjell her da.... Når det gjelder seter, så ER denne godkjent som både varebil med 2-seter og som personbil med 5 seter; derfor MÅ avgiftene betales. Men når det gjelder trimmede biler så er det få biler som faktisk kan bli, eller er, godkjent med 100, 200, 300, 400 hk ekstra, utover det som er godkjent fra fabrikk... Så det er jo ganske opplagt hvorfor det ene fører til obligatorisk betaling av avgift og det andre fører til en vurdering om betaling av avgift. :wink: