TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Iden's 1983 Corolla KE70 - 4AGE 20v Silvertop

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #333984  av iden

Tenkte jeg måtte få registrert meg her også, slik at jeg fikk lagt ut prosjektet mitt.

For de som vil følge fullversjonen av prosjektet fra dag 1. kan sjekke dette ut her.
Og her er da kortversjonen:

Bilen er originalt en 1983 Corolla KE70 med 4K motor og hadde gått 148000km når jeg kjøpte den.
Og den var oppspist av rust. (noe som førte til 9 dager rustsveising)
Ellers var den teknisk strøken og trengte bare et par justeringer for å komme seg igjennom PKK.
Dette er nå et budsjettbygg, som stadig rykker oppover mot å bli et mer og mer påkostet prosjekt.

Slik bilen står nå er følgende montert/utført:

* 4AGE 1.6l Silvertop 20v fra AE101 med midlertidige ebay-trakter og et KK600/100 Pipercross-filter
* T50 girkasse fra AE86
* Blacktop 20v ledningsnett og hjerne (midlertidig løsning før Megasquirt monteres)
* Custom motorfester tilpasset KE70 travers
* Omdirigering av kjøling
* Ombygging til hydraulisk clutch
* Modifisering av torpedovegg / bremserør
* Mellomaksel og bakaksel fra AE86 med TRD LSD
* Bensintank fra AE86 tilpasset KE70
* Custom eksos i 2.5" med modifisert ebay-grenrør
* Ronal Turbo 7x15 med 195/50-15 Yokohomo's
* Magnum glassfiberstoler
* Kappa originalfjører
* Røde polyforinger i forstilling (skal også på i bakstilling når bakakselen blir montert innen kort tid)
* Ribbet for interiør og asfaltplater

Ting som skal utføres innen kort tid for å få bilen baneklar:

* AE86 fjørbein komplett med bremser (mangler calipere og klosser)
* AE86 bakaksel med TRD LSD (venter på nye lager)
* Nye dempere, foran og bak (blir sannsynligvis noe fra Tokico midlertidig)
* Skiver og klosser bak
* Lengre bolter til bakaksel og 20mm spacere (har noen driftefelger med litt teit innpress)

Langsiktige/vinter-planer:

* Bur
* Lakkering innvendig og utvendig
* Greddy Coilovers
* Bygge om til hydraulisk brekk
* Fuelcell
* Torpedovegg til bagasjen
* Porte topp og sette inn noen kvassere kammer
* Montere Megasquirt (har alt liggende, nesten klart)
* Glassfiber panser, skjermer og bakluke (skal bygge om til den gamle fronten)

Dukker garantert opp noe mer etterhvert tenker jeg.
Og vi jobber med å sette sammen en komplett How-to på motor-konverteringen.

Med ny motor så går bilen relativt godt, sliter for øyeblikket litt med for mye suppe og så går den alt for tidlig på turtallssperra. (stopper rett før 7k når den egentlig skal stoppe på rundt 8.5k)

SÃ¥ skal jeg spamme litt bilder her da :)

Utgangspunktet:
Bilde

Bilde

Litt rust-/karosseri-jobb:
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

NÃ…-bilder:
Bilde

Bilde

Og så til slutt motor:
Bilde

Bilde

Bilde

Flere bilder finner man her.

Tråden blir nok oppdatert med noen litt bedre bilder osv når ting faller litt mer på plass.
Har planer om å lage en liten videosnutt etterhvert også.
 #333991  av lexusmann

Så jo greit ut det der... :wink: Men er meninga å shine den opp utvendig også?Så passelig håpløs ut til å begynne med, hehe... :lol: så ut som myye arbeid...stilig motordeksel... :D
 #333992  av iden

Det blir nok noe lakk osv utvendig med tiden, selv om jeg er ganske fan av ratlook'en.
Men først og fremst er prioriteringen motor, drivverk og understell :)
 #333997  av lexusmann

Sier ikkeno' på det, hehe...mange som tar det omvendt... :wink:
 #334017  av ArildM

RÃ¥kult prosjekt :D

Hvordan er det å bruke megasquirt på Silvertop motoren?
Enn ledningsnett? Har en 20v silvertop swap på gang i min bil, men er jævla mye styr med ledningsnettet samt at da må en bruke luftmengdemåleren og fandens oldemor...

Gleder meg til å se videre fremgang :mrgreen:
 #334035  av David

ArildM skrev:RÃ¥kult prosjekt :D

Hvordan er det å bruke megasquirt på Silvertop motoren?
Enn ledningsnett? Har en 20v silvertop swap på gang i min bil, men er jævla mye styr med ledningsnettet samt at da må en bruke luftmengdemåleren og fandens oldemor...

Gleder meg til å se videre fremgang :mrgreen:
har du AUTO eller M/T ECU og ledningsnett til silvertop?

du kan enten bruke blacktop ECU og ledningsnett, får litt feitere blanding men skal visstnok gå bedre
eller du kan bruke blacktop ECU på AUTO silvertop ledningsnett, bytte ut kontakter fra luftmengdemåler med map sensor flytte om på kontakten til ECU

hvis du skal kjøpe blacktop ECU på ebay f.eks så kjøp 5speed ECU'en

megasquirt er ikke noe problem, vi kommer til å bruke originale sensorer på fordeler men mest sannsynlig til å kjøre wasted fire tenning
men du må modde megasquirten, bl.a for å kunne bruke begge 2 sensorne i fordelern
du kan bruke megasquirt med kun 1 sensor også men da må du fjerne en tann fra 24 tenners hjulet ellers vet ikke megasquirt hvor tdc er

å bruke ett 36-1 hjul på veiva er mye enklere men det syns jeg ikke noe særlig om..
 #334036  av iden

Takk for det! :)

David kom meg akkurat i forkjøpet på å svare på ledningsnett/megasquirt, hehe.

Da jeg kjøpte motoren så fant vi ut at det var like billig å kjøpe megasquirt istedet for det originale ledningsnettet, men pga noe forsinkelser hos han som
loddet dette sammen, så brukte vi ledningsnettet og ECU til en blacktop som midlertidig løsning.
Dette fungerer ganske bra, så da blir det nok megasquirt til vinteren, slik at vi heller tar oss litt god tid på å legge alt opp, slik at det da blir pent!

Og ang. lakk osv, så har jeg gjort det på den andre måten før, altså begynt på finish før funksjon, og det ble lissom aldri ferdig, hehe.
Selv om ting har tatt litt tid med prosjektet, så får jeg i allefall kjørt litt før sesongen er over! :)
 #334038  av Vision

Kult prosjekt :-)

Hadde ingen anelse om at bilen var såpass påkostet når jeg så deg på SMAK her om dagen, men bilen vakte interessen min. Satt å spiste Calzone med et annet medlem på forumet her faktisk. Vi kjørte min sølvfargede mr2 mk3, mulig du så oss.

Ta med bilen på Toyotatreffet i fjordparken til neste helg, så får vi sett nærmere på den :-)
 #334060  av iden

Nei, dette er en liten sleeper :)
Hadde det ikke vært for eksosen, så tror jeg ganske mange hadde fått seg en overraskelse, hehe..

SMAK ja, hmm, jeg har vært der et par ganger i det siste, så det kan jeg ikke huske, eller jeg husker at det var et par som spiste Calzone uten å ha sett noe bil, hehe.

Treff i parkelakken neste søndag ja, hmm, ja det er jo ikke umulig! :)
 #334075  av ArildM

David: Har Silvertop med M/T ECU.

Holder på å prøve å spleise ledningsnettet med AW11 nettet. Tenkte å spleise ledningsnettet inn i Mr2 nettet, og la det levere strøm, mens selve ECU koblingene osv blir beholdt intakt. Vet ikke om det vil fungere, men får se.

Hvis ikke vi får til noe blir vel Phoenix tuning i USA siste utvei, de mekker komplett ledningsnett tilpasset den ECU du ønsker å bruke.
Er ingen ledningsnettmekaniker på bil har jeg funnet ut, "ledningsnettet" på KE25'ern er avansert nok for min del. Får gi lyd fra dere om dere har en billig Blacktop ecu å selge meg :wink:

Evt er jeg så lei av 20v motoren nå at jeg gjerne bytter den i en bra vanlig 4AGE.
 #334121  av David

ArildM skrev:David: Har Silvertop med M/T ECU.

Holder på å prøve å spleise ledningsnettet med AW11 nettet. Tenkte å spleise ledningsnettet inn i Mr2 nettet, og la det levere strøm, mens selve ECU koblingene osv blir beholdt intakt. Vet ikke om det vil fungere, men får se.

Hvis ikke vi får til noe blir vel Phoenix tuning i USA siste utvei, de mekker komplett ledningsnett tilpasset den ECU du ønsker å bruke.
Er ingen ledningsnettmekaniker på bil har jeg funnet ut, "ledningsnettet" på KE25'ern er avansert nok for min del. Får gi lyd fra dere om dere har en billig Blacktop ecu å selge meg :wink:

Evt er jeg så lei av 20v motoren nå at jeg gjerne bytter den i en bra vanlig 4AGE.
har dessverre ingen blacktop ECU til salgs, men det finner du på ebay

siden mr2'n din har hatt 4A-GE fra før er det bare å ta strøm fra de riktige stedene og koble det til 20v ledningsnettet, du trenger ikke koble til noe på "motor" siden av ledningsnettet, kun "ECU" siden

er litt mer komplisert på KE70 siden den har forgassermotor så måtte lage alt fra scratch
du kan kontakte meg på PM hvis du sitter fast med mr2'en din
 #334125  av Supramk3turbo

He he. Fet bil :D Bør ikke være så vanskelig å kjenne igjen denne i drammen :D
 #334129  av ArildM

David: Tenkte bare dere fikk en til overs om dere skal bygge om til megasquirt etter hvert ;) Da høres det ut som at vår plan med ledningsnett vil fungere, blir bare litt lei siden mekanikeren min har hatt ferie og vært mye bortreist. All stillgang i et prosjekt er dønn kjedelig. Jaja, nok OT snakk nå :wink:
 #334140  av iden

Supramk3turbo skrev:He he. Fet bil :D Bør ikke være så vanskelig å kjenne igjen denne i drammen :D
Takk for det:)
Bilen går litt i Vestfold om dagen også, da vi bytter til 4AGE 16v i stasjonsvogna til David..

ArildM:
Går bra med litt OT, iom at det har med dette bygget å gjøre, er litt derfor jeg registrerte meg og la ut prosjektet her.
Slik at folk kan se hva vi har gjort osv.

Har ihvertfall ikke skjedd så mye med bilen i det siste, kun bytta dempere bak fra originale punkterte til noen KYB-dempere David hadde på stasjonsvogna.
Ellers så skal nye klosser, skiver bak, calipere foran, spacere og lengre bolter til bakakselen bestilles..
Og så burde jeg vel være klar for kjøring på Rudskogen 8. og 9. august :)
Må få prøvd meg litt på drifting, hihi!