TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Godkjennings papirer pÃ¥ uk-spec MKIV

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #334253  av GtFreak

Hei, jeg har tenkt å importere en uk-spec Toyota supra MKIV fra england, er det noen her som kan si meg hvilke papirer jeg trenger for å få bilen på skilt her i landet?
Og er det kun front lyktene som må byttes/bygges om? :)
 #334267  av James

GtFreak skrev:Hei, jeg har tenkt å importere en uk-spec Toyota supra MKIV fra england, er det noen her som kan si meg hvilke papirer jeg trenger for å få bilen på skilt her i landet?
Og er det kun front lyktene som må byttes/bygges om? :)
En kompis (Tommis på forumet) importerte sin Supra mkiv fra england for et par år tilbake og er ganske så sikker på at det var den siste som var mulig å få på norske skilt med mindre reglene har endret seg nå nylig....
 #334277  av azt

tror ikke det skal være noe problem så lenge det er en UK spec og ikke en japan spec som er importert til england. trenger kun nye lykter og ta kontakt med toyota norge. de sender deg papirer for noen tusenlapper.

må nok måle vekta på bilen på biltilsynet så må ha orginal verktøy, reservehjul og full tank + div slik at den er på sin orginale egenvekt.
veit ikke om han bare var lat eller hva når han sjekka bilen min, men kontrollerte kun at lysbilde var riktig med venstrestyrt lykter og sjekka chassinr i motor rommet. måtte ikke på eu kontroll før 2 år etter dette engang
 #334278  av James

azt skrev:tror ikke det skal være noe problem så lenge det er en UK spec og ikke en japan spec som er importert til england. trenger kun nye lykter og ta kontakt med toyota norge. de sender deg papirer for noen tusenlapper.
Måtte være UK spec Supra ja, men mener ikke det går ann heller nå. Ville ha hørt med BT ,sånn just in case. De burde kunne svare på det.. Men for all del, reglene har muligens endret seg siden dette, så godt mulg jeg tar feil. Men var ihvertfall slik for ca. 2år siden da jeg selv var nære på å hente inn en Supra mkiv UK-spec...
 #334294  av bjornalf

skal ikke være noe problem... snakket med han som har med godkjenning hær i byen å han sa det skulle ikke være problemer.. MEN det er mulig ikke han vet alt.. så når han skal sette skilt på bilen så popper det plutselig opp i dataen at dette går ikke...

Men tror at det skal gå fint :)
 #334345  av GtFreak

Takker for svar folkens :D Får ta en telefon til BT å høre for sikkerhets skyld ja :wink:
 #334346  av GtFreak

azt skrev:tror ikke det skal være noe problem så lenge det er en UK spec og ikke en japan spec som er importert til england. trenger kun nye lykter og ta kontakt med toyota norge. de sender deg papirer for noen tusenlapper.

må nok måle vekta på bilen på biltilsynet så må ha orginal verktøy, reservehjul og full tank + div slik at den er på sin orginale egenvekt.
veit ikke om han bare var lat eller hva når han sjekka bilen min, men kontrollerte kun at lysbilde var riktig med venstrestyrt lykter og sjekka chassinr i motor rommet. måtte ikke på eu kontroll før 2 år etter dette engang

Det er sånne folk som er greie å treffe på når du skal skilte en slik bil :D
Er din en uk-spec? Er det samme papirer for å registrere en uk bil som en tysk importert? :)
 #334394  av azt

min er uk spec ja. er vel 2.5 år sia jeg tok skilter på min. veit ikke, men tror nok tyske er det samma opplegget. us-spec er vel litt værre mens japan er vel mer eller mindre umulig...
 #335208  av GtFreak

Da har jeg hatt times vis med telefoner til utallige statens-vegvesen distrikter, etter mye frem og tilbake ringte jeg Toyota Norge og fikk kjapt svar at så lenge det var en supra som var laget for england skulle det gå helt fint å få en UK-Spec supra på skilter her i norge :D
 #335243  av azt

finn en bil du er interessert i og be om å få chassi nr og modell nr så ringer du toyota, så kan de gi deg svar om de årner med papirer til akkurat den bilen eller ikke. også ville jeg gå på carfax og sjekke at bilen ikke har vært kræsjet eller stjælt. kjipt om den er stjælt og den bare blir tatt ifra deg og du setter der "noe" fattigere.... :p
 #335308  av GtFreak

Sikkert ikke dumt å få det sjekket nei :wink:
Takker for svar :D
 #337001  av GtFreak

Da nermer jeg meg englands tur å hente supra :D
Noen som vet nøyaktig hvilke papirer jeg må sørge for følger med bilen fra england?
Orginalt vognkort (v5) og dokument på at bilen er solgt ny i england følger med, men trenger jeg noen flere?
 #337042  av azt

må ha HELE vognkortet. jeg fikk bare med den nederste delen av vognkortet som dem river av i england når de selger en bil vidre. jeg måtte få det ettersendt.
hvordan har du tenkt å få den med hjem? henger? kjøre?
jeg tok båten til danmark og kjørte hjem med norske prøveskilter. da må du huske å kjøpe disse på forhånd. veit det går båt til bergen eller stanger og tror jeg. kommer helt ann på hvor i england du ska hente bilen da.
har 3 dager på deg å melde ifra at du har tatt med deg bilen over grensa med tanke på moms. jeg stoppet innom tollkontoret på svinesund i det jeg kjørte over. så må du ha kontrakt med kjøpssum så dem kan få regnet ut momsen.
først må du på tollkontoret i nærheten av deg for å betale moms
så må du på biltilsynet for å godkjenne og registrere bilen
...så må du tilbake til tollkontoret og betale tollen(engangsavgiften)
også tilbake IGJEN på biltilsynet for å få skiltene. husk kvitering!

så har du supra med hvite skilter :)

enkelt skal det ikke være ;)
 #337066  av GtFreak

Oki, så får jeg med hele vognkortet på bilen så skal det gå greit å skilte den? :D
Bilen står i London, så jeg bor selv i stavanger så planen var å ta fly over til london, så kjøre en time fra london til båten som går til esbjerg så kjøre til hirtshals å ta båten til stavanger:)
Vil tro det går med norske prøveskilter i danmark?