TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Boltene pÃ¥ downpipe faller av

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #335659  av TrustNo1

I dag så begynnte det å bråke noe værre i eksosen igjen. Fanken tenkte jeg og var sikker på at downpipen som var sveiset hadde sprukket igjen.

Men når jeg kikker bak så ser jeg at omtrent alle boltene på downpipen har falt av. Visste ikke helt om jeg skulle være lettet eller frustrert. Når jeg festet disse så strammet jeg så hardt jeg overhode klarte, kjørte meg en tur, deretter etterstrammet i kryss. Men det var tydligvis ikke tilstrekkelig. Disse boltene er klin umulig å få til å sitte sikkelig fast.
Så her må det vel antageligvis til noe locktight.

Det jeg lurer på er hvordan det er å få disse boltene løs igjen dersom jeg bruker locktight, er det eventuellt noen spesiell type jeg bør bruke her? For alle som har skrudd av og på denne downpipen noen ganger, så vet de hvor møkkajobb dette er, og jeg vil ikke gjøre det enda værre og få den av dersom den skulle sprekke igjen.

Mutterne som sitter der er ikke akkurat billig heller. Rundt 70,- pr stk på toyota, så kjedelig å kjøpe nye hele tiden :P
 #335686  av Master

Prøv Nord Lock skiver. Dem fås på Wurth og er spesialdesignet for å bite seg fast spesielt på ting som rister løs pga vibrasjoner.

Tviler på locktight vil funke, siden det er såpass varmt baki der og alt flytende stoff vil bare dunste bort.
 #335692  av TrustNo1

De så jo smarte ut. Spørs om jeg skulle fått kjøpt noen slike.
 #335721  av TrustNo1

Master skrev:Ja dem løste samme problemet for meg :)

Ok, godt å høre at jeg ikke er alene om problemet :P
Har ikke tall på hvor mange muttere jeg har mistet, og hvor ofte jeg har etterstrammet disse.
 #335722  av hmsilset

bra denne tråden kom opp.Må sveise min downpipe også.Skulle forrige helg,men nederste skruen mot bakdelen på bilen kom jeg ikke til på.Er en boks med stor mutter oppå som er i veien.Noen som vet hva det er og om den kan fjernes??
 #335730  av johnnie_W75

Har samma problemet jeg oxo og har satt på låseskiver nå, men det holder vel ikke lenge det heller.. :(
 #335733  av TrustNo1

hmsilset skrev:bra denne tråden kom opp.Må sveise min downpipe også.Skulle forrige helg,men nederste skruen mot bakdelen på bilen kom jeg ikke til på.Er en boks med stor mutter oppå som er i veien.Noen som vet hva det er og om den kan fjernes??

Hadde jeg hatt bedre hukommelse så skulle jeg ha hjulpet deg litt bedre. Har gjort dette noen ganger, og er like helvete hver gang :evil:

Tenker du på den nedere bolten som du skrur ut på oversiden? Altså den nedre av de to som står sammen?
Om du har ett bilde kunne jeg kanskje hjulpet deg litt bedre, men det skal ikke være noe du trenger å demontere for å få av downpipen, men å ta av oljefilteret kan være en fordel. (husk å tett igjen med papir eller noe, så du ikke får noe grums inn i olja)

Men for å få ut downpipen så skal du være klar over at du må skru ut noen av gjengeboltene , ikke bare løsne mutterene. Er ikke alle du trenger å ha ut, men den nederste av de to som er samlet tror jeg du må ha ut.
 #335734  av hmsilset

ja,stemmer.nederste skrue på den delen festet inn mot turbo og det der :) Har ikke bilde.Snakker du om gti nå siden du nevner å skru ut oljefilder?? :D Oljefilter er ikke i veien på 3gen ihvertfall.
 #335738  av lasse

hmsilset skrev:ja,stemmer.nederste skrue på den delen festet inn mot turbo og det der :) Har ikke bilde.Snakker du om gti nå siden du nevner å skru ut oljefilder?? :D Oljefilter er ikke i veien på 3gen ihvertfall.

Den mutteren der er skikkelig vrien, må bare bruke en fastnøkkel og ha god tid, får skrudd ca et par mm om gangen...
 #335798  av TrustNo1

hmsilset skrev:ja,stemmer.nederste skrue på den delen festet inn mot turbo og det der :) Har ikke bilde.Snakker du om gti nå siden du nevner å skru ut oljefilder?? :D Oljefilter er ikke i veien på 3gen ihvertfall.
Oljefilteret er i veien når du skal prøve å lirke ting på plass igjen :)

Går uten å fjerne det, men det er litt enklere om du tar det av. Men mulig det ser litt anderledes ut på 3gen
 #335801  av hmsilset

lasse skrev:

Den mutteren der er skikkelig vrien, må bare bruke en fastnøkkel og ha god tid, får skrudd ca et par mm om gangen...
Ser ikke frem til å gjøre detta aleine, men går lett om jeg får vekk den store mutteren oppå en boks der.Finner ikke bilder eller hva det er for noe den greia er..
 #335831  av lasse

TrustNo1 skrev:
Oljefilteret er i veien når du skal prøve å lirke ting på plass igjen :)

Går uten å fjerne det, men det er litt enklere om du tar det av. Men mulig det ser litt anderledes ut på 3gen

Oljefilteret sitter på undersida på 3gen :wink: Er ikke i veien i det hele tatt.
 #335846  av TrustNo1

Aha, det var jeg ikke klar over :)

Forøvrig ringte jeg Toyota og bestillte nye bolter og muttere i dag. Det var vissnok noen skiver som hørte til her som jeg ikke har kjøpt tidligere. Bestillte disse siden de ikke kostet stort.

Noen som aner hva slags skiver dette er, eller om jeg bare bør gå for de nordlock skivene isteden?