TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjennskap til Norsk Turbo Service??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #338485  av Ã¦len2

Er det noen som har brukt N T S til å overhale org turbo til 3sgte? Er de i tillfelle fornøyd med det?
Turboen min ble overhalt av dem i vår, etter det kjørte jeg 50mil. Så begynte turboen å lekke olje fra exos siden og inn i downpipen. Turboen ble da overhalt på nytt, og nå har samme symptomene begynt igjen!
Det ble byttet oljefilter, oljeretur og jeg byttet olje 3 ganger for å forsikre at det ikke var partikler i den. Før den ble påsatt gang nr 2.
Så lurer på om grunnen til at turboen lekker etter 50 60 mil er pga dårlig utstyr fra N T S, eller om det kan være motoren min som på noe vis klarer å drepe turboen?!?

Tengte å teste komp og oljetrykk på motoren i morgen for å vite at det er i orden.
Er det noen som har flere tips på hva som kan være årsaken til dette, eventuelt erfaringer fra N T S??
 #338492  av sleeper

Har overhalt turbo der før og den ble ivertfall som ny igjen den..
Jeg vil nok gjette på at det er noe med motoren din som gjør at dette kommer.. nekter og tru at det er noe de gjør feil..
Enten så får den ikke smøring som den skal eller så kan det også være mye trykk i veihuset ditt
Har du orginal veihusventilasjon? eller har du bygd det om på noen måte? ( eller montert catch tank til olja? )
 #338495  av Ã¦len2

Har catch tank, den har det ikke kommet noe unormalt mye i, og slangen fra toppdekselet puster tilsynelatende normalt.
Skal teste komp og oljetrykk i morgen. så vet litt mere da.
Har litt vankelig for å skjønne hvordan motoren min klarer å ødlegge nyoverhalte turboer på 50 mil også.
 #338504  av sleeper

ælen2 skrev:Har catch tank, den har det ikke kommet noe unormalt mye i, og slangen fra toppdekselet puster tilsynelatende normalt.
Skal teste komp og oljetrykk i morgen. så vet litt mere da.
Har litt vankelig for å skjønne hvordan motoren min klarer å ødlegge nyoverhalte turboer på 50 mil også.

hm.. kan jeg gjette på at du har en ebay catch tank med ca 6-8mm slangestusser innvendig?
Med tankte på at det orginalt er ca 16mm lufting på en 3sgte og den blir strupet ned til 6-8mm så puster veivhuset veldig mye dårligere.
Hvis du da i tilegg har lutt mye gjenomslag i motoren så kan det få trykket i veihuset veldig høyt, og dermet stoppe olja fra turboen i og gå tilbake i turboen som den skal, olja vil da renne ut via lager og inn i eksos eller trykksiden.

Prøv og fjern catch tanken og kjør med filter der, se om det blir bedre da..

foresten: er du sikker på at det er NORSK turboservice som har overhalt den? NORSK turboservice or turboservice er 2 forskjelige firmaer..
 #338545  av Ã¦len2

Norsk turboservice som har gjort det ja.
Catchtanken er ikke E bay, men den har som du sier en mindre stuss en slangen fra veivhuset mitt har!!
Ã… den vill fungere som en struping av den org veivhusslangen.
Tror du det er nokk til at turboen lekker olje på exossiden? Å i tillfelle, er tettingene på turboen ødelakt?
Takk for svaret ditt, hadde ikke tengt på det..

Viser det seg at det er catch tanken ser jeg meg nødt til å bruke innholdet i tanken som lubrikant, for deretter å erektalt innføre tanken opp i vedkommende som solgte meg den.
 #338548  av Supramk3turbo

Jeg tror nok også det er snakk om høyt trykk i veivhus her. Jeg hadde samme greia, satt åpne filter rett på veivhuset. Problem borte :D Tetningene er neppe ødelagt, det er snakk om stål tetninger, å de holder ikke tett når trykket blir for høyt. Retur olja skal renne lett ned i bunnpanna, når den får mot trykk vil noe olje bli presset ut gjennom tetningene. Dette vil nok skje uansett om turboen hadde vært helt ny ved trang veivhus ventilasjon.
 #338556  av sleeper

ælen2 skrev:Norsk turboservice som har gjort det ja.
Catchtanken er ikke E bay, men den har som du sier en mindre stuss en slangen fra veivhuset mitt har!!
Ã… den vill fungere som en struping av den org veivhusslangen.
Tror du det er nokk til at turboen lekker olje på exossiden? Å i tillfelle, er tettingene på turboen ødelakt?
Takk for svaret ditt, hadde ikke tengt på det..

Viser det seg at det er catch tanken ser jeg meg nødt til å bruke innholdet i tanken som lubrikant, for deretter å erektalt innføre tanken opp i vedkommende som solgte meg den.

Ta og prøv, tetningene går i 99% av tilfellene ikke i stykker pga dette.
Men det kan skje ved at olja blir liggende i turboen for lenge og dermed koskser seg og tetter lagera, da vil lagera gå til dundas.. ( samme som hvis du ikke lar bilen kjøle seg ned etter hard kjøring.. )
 #338594  av Ã¦len2

Testet komp i motoren, sylinder 1 og 4 lå på 11,5-1 og 2 og 3 lå på 12,5 - 1.
Er dette innenfor rimelighetens grenser?
Bilen ryker forøvrig fortsatt blått.
Er det kunn slangen fra toppdekselet som er av ventilasjon på motoren?
Hvordan skal det kjennes ut vist du feks setter fingeren på den slangen?
Når jeg skrur av olje påfyllings toppa på motoren er det ingen "unormal" gjenomslag/utlufting...
Samenlignet dette med en RAV 4 som sto i garasjen, virket egentlig helt likt.
Er det direkte forbindelse mellom veivhuset og toppdekselet??
 #338598  av sleeper

ælen2 skrev:Testet komp i motoren, sylinder 1 og 4 lå på 11,5-1 og 2 og 3 lå på 12,5 - 1.
Er dette innenfor rimelighetens grenser?
Bilen ryker forøvrig fortsatt blått.
Er det kunn slangen fra toppdekselet som er av ventilasjon på motoren?
Hvordan skal det kjennes ut vist du feks setter fingeren på den slangen?
Når jeg skrur av olje påfyllings toppa på motoren er det ingen "unormal" gjenomslag/utlufting...
Samenlignet dette med en RAV 4 som sto i garasjen, virket egentlig helt likt.
Er det direkte forbindelse mellom veivhuset og toppdekselet??

Virker som en grei måling du har der.. skal vel egntlig ikek være mer en 1 i forskjell, men jeg hadde tatt det for god fisk.

På 2 gen så er det kun den slangen som er ventilasjon, og det går 3 stk store hul fra toppen og rett ned til veiva, så dert er det god flow.. :-)
Du skal kunne kjenne noe pulsing på tomgang, og det skal nesten forsvinne hvis du ruser den opp litt.. ( ca 2500rpm)
Men på full pådrag så blir det mer trykk, og hvis det ikek er flow nok i den catch tanken din så får du ikke ut trykket som kommer og så blir det trykk i motoren.. er en grunn til at toyota lagde den luftinga så stor som den er..
 #338601  av Ã¦len2

Bilen ryker fortsatt når catchtanken er fjernet.
Slangen fra veivhuset kjennes ut som du beskriver det.

Har ikke testet olje trykk enda. Tror ikke det skal være noe galt med det, men det må jo testes.
Bynner å gå tom for ideer...
 #338604  av Mr_Storbrua

Er ikke bare det at der er olje igjen i eksosen da? at det vil gå over etterhvert..?
 #338645  av Ã¦len2

Nei, å det ryker mye. Vist jeg skrur av downpipen ser jeg oljesikkel ut fra turboen og inn i dovnpipen.
Virke som det er værst vist jeg har latt den gå seg varm, stopper den, og så starter igjen 5 min senere.
Som om oljen har rent gjennom tettingen når turboen har stått stille.
 #338646  av Ã¦len2

Men er det realistisk å tro at det karnsje var catch tanken som var opphavet til hedenskapen...
Men turboen vil fortsette å lekke olje enda, selv om catchtanken er fjernet.
Pga at tettingene på exossiden er ødelakte av det høye veivhustrykket??
Jeg må ha en syndebukk før jeg setter på turbo nr 3 å muligens dreper den å!!
 #338650  av Supramk3turbo

Hva slags olje kjører du på??
 #338658  av ErikG

Rett meg om jeg tar feil, men det, er vel ståltetninger så skal godt gjøres å ødelegge dem