TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• TRD deler

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #338494  av MrControl

Er det slik at en bare kan gå til sin lokale toyota forhandler og bestille TRD deler?

Og krever det shimsing og mye arbeid og bytte til TRD diff? Gjelder forøvrig mk4 Supra.
 #338499  av bjornalf

om du kan gå til en forhandler vet jeg ikke men bør jo gå... diffen må shimses osv for å bli bra. MVP selger et kitt med alle lager og deler som bør byttes ved trd diff installasjon. hvis du skulle kjøpt dette kittet på toyota koster det ca 3-4000kr på mvp koster det 160 dollar tror jeg...
 #338500  av ErikG

TRD får du ikke hos Toyota, er bare TTE de skaffer. Fensport skaffer ihvertfall TRD deler.
 #338502  av Nikko Supra

Hvor mye bedre er trd diffen? Er ikke org diffen temmelig grei?
 #338513  av bjornalf

org diffen holder i massevis... meeen med mye hk så er det jo en gammel diff som kan ryke... og da låser et av hjulene seg som regel og du får raskt et problem med å hente inn denne slengen i 50km/h pluss :) jeg har hatt en trd diff liggende i boden som jeg ikke har skiftet enda... men nå må det vell gjøres i vinter ;) kjipt hvis den ryker å jeg smadrer bilen.. så hadde jeg en ny liggende.
 #338559  av MrControl

Hvor mye sperrevirkning har TRD diffen kontra den org diffen til supraen?

Org diffen er vel torsen om jeg ikke tar feil?
 #356210  av Christian

Jeg har en liggende. Sølv sider og sort senterplate. Om du kikker i prosjektråden min ser du blider av den.

2000kr?
 #356245  av avaasdf

bjornalf skrev:om du kan gå til en forhandler vet jeg ikke men bør jo gå... diffen må shimses osv for å bli bra. MVP selger et kitt med alle lager og deler som bør byttes ved trd diff installasjon. hvis du skulle kjøpt dette kittet på toyota koster det ca 3-4000kr på mvp koster det 160 dollar tror jeg...

mulig jeg har feil, men kittet du prater om er deler du trenger for og installere trd diffen, trd diffen må kjøpes separat og koster 6000 spenn.

men igjen, jeg har feil 5 av ti gangr.. :P
Sist redigert av avaasdf den 09 mai 2010 21:31, redigert 1 gang totalt.
 #356258  av FS-Styling.no

Har nettopp handla meg TRD diff.... blir installert straks :-)
 #367423  av JePe

Låner denne litt jeg og, holder på å bestille meg en TRD diff til min jeg også nå, men er det noen som vet om noen i oslo området som kan bytte denne for meg? Jeg har ikke akurat den beste plassen selv for å gjøre dette selv.. :?
 #367623  av JePe

Jeg vurderer å gjøre dette selv alikevel selv med dårlig plass å greier, men det må gå på et vis.. :)
Noen som vet om en "how to" på montering av disse, er det noe spesielt jeg må huske på? Eller er det bare ut med gammel og inn med ny..?
 #367666  av Radial

JePe skrev:Jeg vurderer å gjøre dette selv alikevel selv med dårlig plass å greier, men det må gå på et vis.. :)
Noen som vet om en "how to" på montering av disse, er det noe spesielt jeg må huske på? Eller er det bare ut med gammel og inn med ny..?
En diff må shimses...dvs kron og pinjonghjul må justeres etter etthvert diffbytte og lagerbytte (ingen diff/lagere er 100% lik hverandre). Shims er små skiver som monteres mellom lager og lagerhus ut på feks hver side. Dette krever da div shims så du kan justere den med tykkelsen på skivene (og slarken).

Vanskelig forklart, men det er faktisk ganske mye jobb. Lagerbytte på pinjong'en er ikke uvanlig å gjøre når diffen tas ut..
 #367810  av JePe

Radial skrev:
JePe skrev:Jeg vurderer å gjøre dette selv alikevel selv med dårlig plass å greier, men det må gå på et vis.. :)
En diff må shimses...dvs kron og pinjonghjul må justeres etter etthvert diffbytte og lagerbytte (ingen diff/lagere er 100% lik hverandre). Shims er små skiver som monteres mellom lager og lagerhus ut på feks hver side. Dette krever da div shims så du kan justere den med tykkelsen på skivene (og slarken).

Vanskelig forklart, men det er faktisk ganske mye jobb. Lagerbytte på pinjong'en er ikke uvanlig å gjøre når diffen tas ut..

Hmm.... ja, jeg regna med det var noe slik, hadde vel kansje vært bedre å sette bort jobben slik at det blir gjort skikkelig da kansje, men er det ingen her som vet om noen som tar på seg denne jobben i Oslo omegn?
 #367824  av Radial

ville seriøst hørt om ditt lokale Totoya-verksted kanskje var intr. i en sånn jobb jeg....det er en vanlig mekaniker-jobb egentlig.

Diff-huset kan du skru ut selv (løsne drivaksler, mellomaksel og 4 feite bolter til diffen) og levere diffhuset til Verkstedet med den Nye diffen og nytt "pinjong-lager" på siden.
Eventuell shimsing bør da de klare å ta seg av selv...Regner med shims fra feks Hiace også med lette tilpassinger vil passe en Supra-diff..og hiacer er det jo nok av i norge... =)