TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Dugg i hovedlykter

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #339124  av Thomassen

Plages med dugg i hovedlyktene på min 2003 Avensis.. Bilen er en importbil, så den kom ikke under den utvidede garantien fra Toyota, så de fikk jeg ikke byttet gratis. Nye lykter koster 9000 kr pr stk, så å kjøpe nye lykter er ikke aktuelt i det hele tatt.. Duggen er borte en liten stund etter at jeg har hatt bilen inne i varmen, men etter ett par dager, så kommer den tilbake.. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan bli kvitt problemet mitt??
 #339137  av Ã¸xseth

Thomassen skrev:Plages med dugg i hovedlyktene på min 2003 Avensis.. Bilen er en importbil, så den kom ikke under den utvidede garantien fra Toyota, så de fikk jeg ikke byttet gratis. Nye lykter koster 9000 kr pr stk, så å kjøpe nye lykter er ikke aktuelt i det hele tatt.. Duggen er borte en liten stund etter at jeg har hatt bilen inne i varmen, men etter ett par dager, så kommer den tilbake.. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan bli kvitt problemet mitt??

det enkleste du kan gjøre er å borre et lite hull (3-4mm bor) i gummipakningen o.l. slik det blir tilgang til luft, det virket fint hos meg.
 #339194  av Thomassen

Det er jo ikke helt tett rundt gummipakningen siden jeg har satt Xenon i fjernlysene, så luft nok skulle det vel være.. Tenkte kanskje det kunne komme inn vann der, men skjønner ikke helt hvordan det skal gå til.. Er ganske irriterende med denne duggen..
 #339541  av Carina_E

Jeg også hadde samme problem på 04 avensisen jeg hadde.
Men er det Xenon lamper du har eller er det ettermontert kitt du har satt inn?
Jeg hadde min på Toyota og de bytta den ene lykta for meg, men det komm ikke på litt under 4000,- for lykt og montering.
Dette var noe han jeg kjøpte bilen av som betalt siden den også var importbil.
9000,- pr lykt var en sinnsyk pris da.
 #339647  av Thomassen

Det er xenon originalt i hovedlyktene, å jeg har ettermontert i fjernlysene.. Fikk tilbud fra Toyota på 22000 for å bytte begge lyktene.. Begge lyktene koster 9000 pr stk, å arbeidet gjør jeg selv på en halvtime..
 #339723  av Thomassen

Sjekket med Autospar, men de lyktene passet visst ikke til min bil.. Jeg må ha lykter med automatisk høydejustering.. Original delenr 81130-05212 og 81170-05212
 #339732  av apehest

Mmm. Grunnen til at xenonlyktene er så dyre er i all hovedsak transformatoren som sitter festet på undersiden. Xenon kjører vanligvis på 40 eller 80 volt vekselstrøm.
 #340422  av Svalbard

noen som vet om det er mulig å få tak i uorginale xenon-lykter? var jo en sinnsyk pris på de orginale :? :( :?
 #340639  av Thomassen

Har leitet som en gal etter nye uoriginale lykter til min bil, men det virker som det er umulig å finne.. Tok ca 1 dag fra sist gang jeg hadde lyktene ute å tørket de skikkelig til det rant vann på innsiden av glasset...
 #340642  av apehest

Det er nok ingen billig quickfix ettersom toyota faktisk bytter hele lykta, og gjerne spanderer et par pærer til noen tusenlapper i tillegg. Hadde det vært en billig og samtidig god måte å fikse det så hadde vi nok gjort det.
Jaja, du er iallefall ikke alene om å sitte med skjegget i postkassa etter å ha kjøpt importbil. Det er mange som ender opp med å tape mye penger på å spare litt på å kjøpe en utenlandsk bil. de som importerer bilene er jo hverken villige eller bundet til å ta ansvar for kjerra i 5 år.
 #340886  av Thomassen

Ser ut som at jeg får leve med problemet.. Er ikke interessert i å betale 18000 for nye lykter, men jeg synes problemet har blitt verre i det siste, å den ene lykten er merkbart verre enn den andre.. Klarer ikke å finne ut hvor fyktigheten kommer inn heller.. Får vet bare tørke de helt og gå ammok med silikontuben å tette overalt..
 #341457  av Thomassen

Etter å ha gådd amok med silikontuben for en uke siden har jeg ikke dugg i lyktene nå.. Har vasket bilen 2 ganger å kjørt i regnvær, så det er bare å håpe at jeg er kvitt det verste problemet ihvertfall.. :)
 #342456  av Ezo

Husk at det er EU-feil, så før eller siden må du gjøre noe med det.