TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvor mye kommer engangsavgiften pÃ¥?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #339295  av giggel

Hei,

Lurte på om noen har en viss peiling på hva engangsavgiften kommer på på en mk4, 1993 mod, 2JZ GTE supra. er en Us specc.

Er også noe som heter alternativ engangsavgift som enn kan velge som kan både bli billigere eller dyrere ann vanlig engangsavgift, men haken med alternativ avgift er at hvis du velger denne og den blir dyrere ann den vanlige avgiften må du betale for den alternative.

har et eksempel på dette som en kompis av meg gjorde.
han to inn en mercedes 500sl, 97mod. han betalte først engangsavgiften og ba deretter dem om heller å få betale den alternative avgiften. det endte opp med at han fikk tilbake ca. 70 tusen kroner av engangsafgiften som han betalte. så ut fra dette gjorde han det veldigt bra med å velge dette.
så er jo spørsmålet om vi som har supra mk4 kan vinne noe ved å gjøre det samme.

er det noen som har prøvd dette? eller må jeg bli den første som vinner eller taper på dette. :) hehe

MVH
Tor Erik
 #339303  av azt

den "alternative avgiften"? hva er det? gå på toll.no så kan du regne ut engangsavgiften/tollen. min 93 uk spec kom på 145tusen for 2 år sia. tror den faller med 10 % hvert år.
 #339306  av giggel

hvis du går inn på toll.no, så ser du at det er noe som heter alternativ engangsavgift. sjønner ikke helt hvorfor de har det. men etter hva jeg har forstått så gåt de inn å beregner hva bilen vill ha kostet i norge som ny og hva det hadde blitt i sum ved dags dato etter å beregnet inflasjonsverdien på pengen nå. etter dette bregner de etter co2 utslipp og div, deretter trekkes d fra for hvor gammel bilen er. har ikke satt meg helt inn i dette, men vet det er en del penger å spare ved div. biler. men tingen er den at enn vet ikke sikkert om enn sparer eller taper penger på dette. vet bare at enn sparer penger på dette ved kjøp av en mercedes SL500 97mod, å det er langt ifra aktuelt for meg å importere. hehe. Men så er d om enn sparer penger på å velge d på supraen.

er jo latterlig at det går ann å ha 2 avgifter som en kan velge mellom.
 #339349  av Amund

For å finne den alternative avgifta, må du inn på ditt nermeste lokale tollkontor og sjå i listene deira. (nei du finner den ikkje andre steder).
Ein som eg jobber med importerte ein S4 på den regelen for ikkje lenge siden, og for å finne ut ca kor mykje han fekk igjen før han importerte bilen, troppa han opp på det lokale toll kontoret og såg i listene deira. Trur han sparte ca 50k på å bruke den alternative regelen.

Dersom du hadde lest teksten du hadde linka til, så hadde du lest dette: Prislistene er tilgjengelige ved tollstedene.
Som i grunn er samme svaret som eg har prøvd å gi deg :wink:
 #339394  av giggel

hehe, jo takker for svaret. da får jeg gjøre en research på det. kan jo hende d er noe å spare på d.

er ikke altid like lett å få med seg alt enn leser. :D
 #339400  av Roye

Har drevet å studert dette litt og har funnet ut av at CelicaSupra'en jeg har hadde kostet mellom 43000-45000kr uten "beregning av bruksfradrag". Bruksfradraget kom på 33000-37000kr som jeg ville ha fått igjen. Mao, ville jeg måtte betale 6000-12000kr for å få skilter med den alternative metoden.

Må bare spare opp 50000kr først :roll:

Definitivt verdt å prøve!
8)
 #339403  av sindrejl

Alternativ beregning kan være en fordel hvis bilen feks har ekstremt høy km.stand. Poenget med alternativ beregning er å beregne bilens faktiske verdi, for om du tar inn en som har kjørt 3-400.000km så er den ikke verdt like mye som en 50.000km, altså får man en del mindre i engangsavgift. Dog dette KAN slå begge veier siden man ikke kan klage på alternativ beregning. Var å sjekka med tollen for noen dager siden angående en bil jeg skal ta inn og de ville faktisk ikke gi meg quote før jeg kom med bilen og alle rette papirene. Så er ikke helt bare-bare, men skal du ha svar på det må du altså innom ditt lokale toll kontor :)

Edit: ser nå at noen har sagt det samme før ;)
 #339519  av FS-Styling.no

Da bør man få selger til og skru opp km-stand til det maximumme... for så å skru tilbake når bilen er regga :D
 #339563  av Roye

Slik jeg ser det er grunnen til "beregning av bruksfradrag" en ordning som skal få den totale summen du gir for bilen (kjøpssum og toll/ reg-avgifter) tilsvare hva en slik bil i lignende stand er verdt i Norge per dags dato.
Mens den ordinære beregningen er mer eller mindre for hva bilen kostet ny.
 #339567  av Amund

sindrejl skrev: Dog dette KAN slå begge veier siden man ikke kan klage på alternativ beregning.
Du KAN klage :wink:
Han som eg jobber med syns han fekk for lite igjen på den alternative måten, så han klagde, og fekk 20k ekstra igjen :roll:
Men du kan ikkje ombestemme deg underveis, så om du velger alternativ måte, er det ingen vei tilbake...
 #339568  av MrControl

Synes det er latterlig kommunistisk at man ikke kan gå tilbake på beregningsmetoden hvis man ønsker og sjekke om det er noe og hente på den alternative metoden.

Hvordan skal oss dødelige vite hva som lønner seg?