TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vannskader

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #339814  av inzane2012

Madammen kjøpte i slutten av mars en Audi A6 96mod som nå har tatt kvelden...
Har vert litt problemer med at det kom inn litt vann på gulvet bak på høyre siden, tenkte kanskje at dette kom av en dårlig pakning en plass, men neida... her får en måned siden så streika hele bilen, var ikkje mulig å få start på den, starteren gikk og gikk med fikk ikkje tenning, så vi sendte bilen på det lokale verkstedet der den ble stående ute i en måned der demmers konklusjon var gåen coil...

Når vi henta bilen var det vann helt opp til dørkanten over hele gulvet og alt inni var begynt å mygle...

Fikk tilslutt ett skikkelig verksted til å se på saken og di konkluderte rimelig kjapt med at det ECU'n var totalt ødelagt, hele greia var gjennom eira...

Har vert i kontakt med forbruker rådet der vi fikk beskjed om at vi hadde en ganske sterk sak mot selgeren her da skadene beløper seg på over 20k for ny ecu, så kommer jo rens av setene på noen tusen og...

Var ikke noen tegn til vann i bilen når vi kjøpte den, og merket ikke noe til det før etter ett par måner da vi plutselig begynte å bli våte på beina når vi var ute å kjørte..

Noen andre her inne som har erfaringer med sånne skader eller har kjøpt bruktbiler der skjulte ting plutselig har dukket opp og forårsaket store skader??
 #339824  av ke25-toyoglide

Har du kjøpt av forhandler står du mye sterkere. Ellers kan andre få snakke om sine erfaringer.
 #339826  av Pgus

Er jo enkelte her inne som har blitt skrudd skikkelig av urimelig kravstore kjøpere.

Blant annet var det en som i følge et innlegg her måtte betale for ny clutch +++, ett år etter at han hadde solgt bilen..

Så jo, du har rettigheter selv om du har kjøpt av en privatperson.

EDIT: Mente ikke å påstå at de feilene du har funnet er urimlige...
 #339836  av inzane2012

er kjøpt av privat person ja...
men han som måtte legge ut for den clutsjen var jo helt på trynet da, retten la jo mer vekt på en naf-test som var tatt over ett halvt år etter han kjøpte bilen og ikke den naf testen som var tatt rett før kjøpet...

men for å ta audien her da, så er det snakk om såppas stor skade på ecu'en (som ligger under dashbordet på passasjersiden) at han på verkstedet var sikker på at det har komt vann inn der over en MYE lenger periode enn det vi har hatt bilen i, han sa han har sett MYE forskjellige skader på ecu, men han har ALDRI sett en som var så ødelagt av vann og irring som den vi kom med, han var overraska over at den ikke hadde tatt kvelden tidligere...
 #339899  av 2r-e-rik

dette er et kjent problem på disse vag bilene. broren min har jobbet med vw og skoda. og dem har en bil i uka med vannlekasjer.
er som oftest front eller bakrute som lekker eventuelt dreneringen av vannet nedenfor frontruten.
det koster ca 15 tusen og reparere og tørke bilen hos forhandler.

men irr i ecu? det er et annet vanlig problem med di bilene. grunnen er for dårlig kobber i ledningene så da blir det irr i styreenhetene.
men bilen din burde jo ha vært inne på reklamasjon for å bytte elnett. eller. det kan hende den har vært på reklamasjon men det kommer igjen..

håper virkelig ikke at den bilen din har 2.5 v6 tdi. for da fortsette problemene med den bilen... den motoren sliter kammer.. i seg selv er ikke det så ille.. men når pakningene i dieselpumpa ryker så han spyler olje i dysene og diesel i bunnpanna da er det slutt..

kan jeg få spørre hvorfor du kjøpte deg masse problemer iform av en tysk bil? er du ikke toyota mann?
 #339901  av 2r-e-rik

forresten så har jeg et godt tips for å få vekk vannet..
på sjefen min sin vw sharan så løftet jeg opp gummimatta og borra ett 10mm hull...
 #339951  av inzane2012

vannet ser ut til å komme inn gjennom luftekanalen fremme, og er jo der styreenheten ligger, så den har nok ligget å plasket i vann ganske lenge...

nei, det er en a6 1.8l bensin dette...

og det er ikke min bil, men fruen sin ;) jeg har alltid sagt at hu burde helle kjøpe en toyota, men det var det ikke snakk om at ho vile ha...
 #340003  av 2r-e-rik

jeg tror ikke du kommer spesielt langt med å kreve selger for noe av reperasjonen. dette er i utgangpuntet en konstruksjonsfeil ifra fabrikken.
du kan jo høre med forhandler om hva di syntes.. men vis bilen er import eller ikke fulgt service hefte så er det bare å spare seg for samtalen.

sida hun mener det så er det bare å gi henne et klippekort hos falken å så si at hun mer enn gjerne kan sitte på en toyota hver gang den nazibrakka er på verksted..
 #340006  av ke25-toyoglide

Servicer er ikkje en betingelse for å få dekket disse skadene.
Det er ikkje en skade som er komt pga dårlig vedlikehold :!:
Viss du klarer å finne noen som har hatt samme problem og fått det dekka på garanti så er saken din mye sterkere.
NAF medlem :?: isåfall har kanskje de værrt borti noen med samme feil.
Men å få problemer på en 13 år gammel bil på garanti er ikkje lett, ei heller å få forrige eiger til å betale.
Viss du klarer å bevise at det er konstruksjonsfeil, eller viss du klarer å bevise at forrige eiger visste om det (f.eks gjentatte veghjelp, eller at han har prøvd å få det på garanti) då har du en mulighet.
 #340011  av inzane2012

forbrukerrådet mente hvertfall at ho hadde en god sjangs fordi dette var noe som di mente at selgeren måtte ha vist om under salget og med full viten tilbakeholdt i håp om at problemet ikke ville dukke opp...
og det er jo ikke så veldig lurt å med full viten tilbakeholde informasjon om feil og mangler på en bil når du selger den, og ordtaket "selges som den står" hjelper ikke noe som helst...
 #340024  av inzane2012

her skal dere få noen bilder siden folk her er så glad i det ;)
så kan dere selv se hvordan bilen såg ut etter en måned på verksted der dem ikke fant ut en dritt...
Vedlegg
02092009060.jpg
02092009060.jpg (58.6 kiB) Vist 1774 ganger
GetAttachment4.jpg
GetAttachment4.jpg (64.47 kiB) Vist 1774 ganger
GetAttachment10.jpg
GetAttachment10.jpg (55.57 kiB) Vist 1774 ganger
GetAttachment11.jpg
GetAttachment11.jpg (52.95 kiB) Vist 1774 ganger
GetAttachment14.jpg
GetAttachment14.jpg (54.25 kiB) Vist 1774 ganger
 #340025  av inzane2012

det hadde til og med begynt å mygle på vinylen på dashbordet...
og dere ser det kanskje ikkje så godt, men det var vann nesten helt opp til dørkanten...
 #340026  av 2r-e-rik

ke25-toyoglide skrev:Servicer er ikkje en betingelse for å få dekket disse skadene.
det er jeg enig men desverre så vet jeg at dette er fakta med flere tyske bilmerker.
på jobben så lakkerer vi for en ford forhandler. det er ganske mye rust garranti jobber.
på ford dekker di rust inntil 10 år. men vis du ikke har vært på ford å hatt service så får du en kald skulder med beskjed om at dette hadde di oppdaget på service hos FORD. øvrige verksteder er ikke godkjente til å finne denne rusten.

ellers så går det meste greit og jo bedre bilen ser ut jo mere lakkering får kunden.. dvs er bilen bulkete å ripete er det kun innvendig lakk. er bilen strøken blir det utvendig også.

når det gjelder vag.
vis du følger service hos merkeforhandler så får du mobilitetsgaranti. altså alt som skjer mellom servise som burde vært utbedret ved forrige service blir dekket ved problemer. en annen grunn er at vag utbedrer reklamasjoner når bilen er inne på service.
dette kaller møller for en aksjon. bilen skal egentlig kalles inn men vis det ikke er fare for liv og helse så blir det bare utbedret ved neste service.
derfor så fra sier du deg all garranti om du ikke overholder service.
for eksempel denne a6'en vanlige steder den lekker på er ved front, bak rute og torpedo. spesielt pollenfilter boksen er det problem. den hadde en aksjon føste gang i 98. da ble alle bilene utbedret foruten om brukt importerte biler for di er ikke dekket av garranti i norge..

så vi som liker toyota får holde oss til deg og le av alle andre som kjøper seg tyske problem biler..
jeg har vært borti di fleste bilmerker å kan med hånda på hjertet si at hyundai har bedre kvalitet enn mercedes benz..
 #340032  av inzane2012

[quote="2r-e-rik] for eksempel denne a6'en vanlige steder den lekker på er ved front, bak rute og torpedo. spesielt pollenfilter boksen er det problem. [/quote]

ja, jeg tror det hovesynderen er at dreneringen i bilen til madammen fremme er tett, vannet skal dreneres ut i hjulbuene, men jeg tror det er blir ledet inn til der luftekanalene ligger og flyter over der og inn i bilen, for har merket ett par ganger etter perioder med mye regn, så blir jeg plutselig våt på føttene, såg det og når jeg tok vekk teppet fra styreenheten at vannet har rent rett ned over den...

fikk forresten ikke med noe service hefte eller håndbok på bilen, men den er ikke brukt importert, er førstegangs regga i norge i 96...
så saken med denne blir hvor vidt lekasjen er noe som selger med full viten holdt tilbake fra oss når vi kjøpte den, for sånne opplysninger er selger pliktig til å opplyse om...
fikk og vite idag at irringen i styreenheten med all sannsynlighet har spredd seg videre ut i lednings nett, så vi ble nesten annbefalt å enten selge bilen som delebil eller sende den på vraken...
 #340055  av Xlr8

er problem vist drenerignen i batterikassen tetter seg kan du få problem med vannlekasje.
kan og vere ved en annen drenerings slange som kan ha jort dette.
kan og lekke inn på baksiden av dørtrekker vist de har vert av og di ikke har satt plast beskyttelsen riktig på plass.

men når du ser de er vann i gulvet på en audi. som desverre er veldi normalt.
så må du ta tak i dette med en gang siden "alt" av komfort moduler samt airbag sensorer ligger utsatt da.

men du kan jo ikke kreve sist eier for og rette skader etter det har gått så langt?
du ser en vannskade du veit jo hva som sjer med vannskader i hus? gulvet på kjøkken har 2cm med vann og lar de gå 2månder for og så kreve erstattning av rørleggeren som instalerte ny vask 2får 3månder siden?
Men i dette tilfelle er de jo et inkompitent verksted som har satt en bil som lekker vann UTE og lar den stå og forfalle så mye må jo vere noen Premie idioter som har sett på bilen?

alle verksteder som er borti audi kjenner disse problema.

er ikke meninga og bli ufin eller noe slikt, prøver bare og se saken i fra selgers syn og.