TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Problem med lys!!!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #341634  av ThorT18

Hei!

Har en Celica st182 93 mod. Stort problem med lys. Når jeg skal slå av bilen, så vil ikke lysene gå av. Vrir jeg begge bryterne helt ned, så står enda kjørelys på bake og parklys framme. Vrir jeg den innerste et hakk opp, så kommer grøftelysene på(det skal de normalt ikke gjøre, før da må jeg skru den ytterste to hakk opp, og ikke bare et(normalt sett).

Bilen står ute nå med parklys og kjørelys bak på. Får de ikke av. Skal ut å kjøre snart, så orker ikke koble fra batteri. Har ikke tid til å feilsøke problemet nå.

Noen som har noen umiddelbare forslag, eller som har hatt lignende problemer??
 #341635  av mr2storbrua

Høres ut som omtrent samme problem min far hadde med en suzuki vitara. Den beholdt kjørelysa på selv om han stoppa bilen (det er automatisk kjørelys på denne). Han måtte koble fra batteriet for å få de av. Mener det var releet som måtte byttes for å fikse det. Men en litt enklere løsning enn å koble fra batteriet(midlertidig løsning vel og merke), er å ta ut sikringen. Da slipper du å bruke verktøy, og alt av elektroniske innstillinger vil fortsatt være riktige (f.eks. klokke og radio/cd-innstillinger).
 #341688  av ThorT18

Hvor er sikringen plassert da? Er det dyrt å bytte et slikt relè ?
 #341719  av mr2storbrua

Vet ikke hvor dyrt det er å bytte. Det kommer ann på hvor det er plassert.

Hvor sikringen er vet jeg ikke, det står vel i instruksjonsboka? Kikk etter en sikringsboks ved batteriet og nede ved beina i kupéen...
 #342482  av ThorT18

Snakket akkurat med Toyota i Bodø. Fyren fra verkstedet der mente at de måtte feildiagnosere lenge(dyrt) for å finne ut av en slik feil. Han kunne ikke si noe sikkert om hva som var årsaken til problemet. Han snakket noe om at spenning muligens "lå igjen" en plass slik at relèt ikke lukket seg, og mente at feilen nødvendigvis ikke lå i et lysrelè!? :?

Noen som har hatt et lignende problem tidligere, eller noen som har tips til måter man kan finne ut av dette på?
Har ikke lyst å sende bilen til feildiagnosering til flere tusenlapper enda :wink:
 #342483  av Mr_Storbrua

Skal si de har langåpent der oppe.. Døgnåpent der eller? :lol: :lol: :lol:
 #342484  av mr2storbrua

Fikk du vite prisen på nytt relé og hvor det ligger? Hvis det bare er snakk om et par hundrelapper, så ville jeg kanskje prøvd det før du sender bilen til feildiagnosering.

Skjer dette hele tiden, eller bare av og til?
 #342711  av ThorT18

Fyren fra Toyota sa at han det var flere relèer, og at han ikke var sikker på hvor de lå. Han virket så skråsikker på at problemet lå en annen plass, og at det ville ta tid å finne feilen :roll:

Dette skjer hele tiden, enten bilen er avskrudd/på/tenning på/av. så lenge begge polene på batteriet er koplet til, så er det umulig å få av lysene :p
 #345013  av ThorT18

Edit:

Nå fungerer plutselig lysene som normalt(etter 2 mnd hvor de ikke funker som normalt). Merket btw at når jeg har skrudd av tenninga(lysene av), så kommer bremselysene på bak om jeg trykker ned bremsepedalen. Er dette normalt når nøkkelen ikke er inni tenninga engang?
 #345034  av ArildM

Skjedde på en Volvo 142 i helga, tok å banket litt på "stedet hvor all elektronikk ligger" og så ble det greit.
Sannsynligvis rele som er gåent, mye enklere å skifte det enn å kjøre feilsøk på hele elnettet på bilen.
 #345054  av ThorT18

Hva heter dette relèt, og hvor ligger det? (er det flere relèer?) Noen som har peiling hvor mye det vil koste på verksted?:P
 #345066  av Daniel HS

ThorT18 skrev:Hva heter dette relèt, og hvor ligger det? (er det flere relèer?) Noen som har peiling hvor mye det vil koste på verksted?:P
Ligger et relè fremme i motorrommet, ved batteriet, et relè nede ved beina på passasjersiden, og lurer på om ikke det ligger et relè nede på fører siden også.

Letteste måten å finne ut hvor relène ligger er vel egentlig bare å ta ut og inn styrestrømssikringene og høre hvor det klikker, hvis det klikker... Evt er det å ta ut et og et relè til du ser lysene slukker...