TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjølevannslekkasje under MR2'en

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #344404  av john_e

Hei, startet opp bilen i går for å kjøre meg en tur, men da så jeg til min store forskrekkelse at det kom to store dammer under bilen min! :shock: (på høyre og venstre side under motoren). Jeg kjente på hva det var, og det viste seg å være kjølevann.
Jeg bøyde meg ned for å se under bilen, der det fosset ut, men det stoppet opp etter et halvt minutt :)
Tok å kjørte meg en tur for å se om det fortsatte (ok vanntemp. og ingen problemer) Da jeg hadde vært å hentet en kamerat i byen, gikk vi ut av bilen for å se om det var noe vann under bilen, men der var det helt tørt og fint :) Leverte bilen på eu-kontroll, og fikk etterhvert beskjed om at den var blitt godkjent, men at det var en vannlekkasje under bilen :?
Hentet bilen, jekket den opp og så etter vann... Der så jeg spor etter vann nedover girkassa og på kanten av bunnpanna på motsatt side.
Kjørte enda en tur senere, og når jeg kom hjem dampet det litt fra motorrommet, men fant ut at det måtte være fra noen dammer rundt om på motoren fra før på dagen.

Er det noen her som har hatt samme problemet, eller noen som kan hjelpe meg med med å identifisere feilen? :)
 #344458  av john_e

mr2storbrua skrev:Vannpumpebytte er omtrent samme kostnad som å bytte regreim. Det er derfor de fleste bytter vannpumpe samtidig som regreim...
Regreima ble byttet rett før jeg kjøpte den, så jeg aner ikke hvorfor den gamle vannpumpa ble stående.
Blir vel sånn at jeg lar Toyota gjøre jobben... Er jo så kaldt å gjøre det selv uten en skikkelig garasje nå :)
 #344459  av lasse

Mener jeg betalte 6500 for vannpumpeskift hos toyota, men det er vel fort en 4-5 år siden...
 #344477  av john_e

lasse skrev:Mener jeg betalte 6500 for vannpumpeskift hos toyota, men det er vel fort en 4-5 år siden...
Hadde vært godt å sluppet unna med 6500 :) Har sett priser på rundt 10.000kr for regreimsskifte, men har ny reim og nye hjul fra før, så kanskje det blir litt billigere uten alle delene :)

Tenker litt på å gjøre det selv, men lurer på om det går raskere å senke ned hele bak-opphenget med motoren på, enn å ta ut motoren på vanlig måte :?:
 #344498  av -magnus-

Trenger ikke å ta ut motoren. Demonterer kun det høyre motorfestet, og setter en jekk under bunnpanna. Du må senke og heve motoren litt men det er mer enn nok plass å gå på ;) Det som kan være litt vrient er å få løsnet stjerneskruen på vannpumpen :P
 #344720  av john_e

-magnus- skrev:Trenger ikke å ta ut motoren. Demonterer kun det høyre motorfestet, og setter en jekk under bunnpanna. Du må senke og heve motoren litt men det er mer enn nok plass å gå på ;) Det som kan være litt vrient er å få løsnet stjerneskruen på vannpumpen :P
Har kjøpt låseverktøy for kamdrev og bestilt ny vannpumpe. Skal begynne å bytte på onsdag eller torsdag :D

Noen som vet om en bildeguide på vannpumpebytte i mk2? :)
 #344740  av mr2storbrua

Vær så god: http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... system.htm :)

Edit: Her er how to bytte registerreim med litt mer bilder..: http://www.mrtwo.net/mr2modproject/mr2modproject.htm
 #344936  av john_e

cteigen skrev:hvis ingen kan finne en guide kan ikke du ta bilder og lage en? :)
Kanskje, hvis jeg får tid :)
mr2storbrua skrev:Vær så god: http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... system.htm :)

Edit: Her er how to bytte registerreim med litt mer bilder..: http://www.mrtwo.net/mr2modproject/mr2modproject.htm
Takk for linkene :D
Skal begynne seinere i dag, satte opp arbeidsplassen i går kveld :)
 #345214  av john_e

Gammel vannpumpe er fjernet, nå er den nye på vei inn :D Prøver å få opp noen bilder til forumet :) men har problemer med å få over bildene på pc'n, minnekortet blir ikke lest skikkelig av pc'n :?
 #345900  av john_e

mr292 skrev:Da ser det ut som om bilen er klar til våren :)
Ja det er den :) Den blir nok luftet på vinterhjul noen ganger i løpet av vinteren, jeg klarer jo ikke å la bilen være i ro helt til våren :D