TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Previa

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #345165  av cinergy

Heisann.
har planer om å handle meg en Previa etterhvert men lurer på om det er registerreim eller kjede i disse bilene. Gamle typen hadde vel reim, men hva med neste generasjon som kom?hvis reim, hva er skiftintervallen på disse? Noe annet en bør passe på med disse bilene? hvordan er automatkassen feks?

Noen som kan si noe om vinteregenskapene på previa andre generasjonen? Har hatt Corolla 77 mod, Carina 81 mod Camry 87 mod. Og har avensis 99 mod, Knall biler hele hurven både sommer og vinter så er vel egentlig ikke redd for at det er kjelke jeg kjøper meg:) men greit om noen kan dele sine erfaringer:)

har ikke sett meg ut noen spesifikk ennå men 2001-2002 modeller bensiner med automat og minimum 7 seter er de som er mest aktuelle mht pris. Noe eldre previa enn det er ikke innteresant. Og nyere koster noen tusen mer en hva som jeg er villig til å betale.
 #345530  av junkern

heisann. er selv eier av en previa.min er av eldre type(94mod), alle disse kom med kun bensin motor kalt 2tz-fe. disse kom med registerkjede. uansett hvis du skal ha gammel eller ny type ville jeg absolutt gått for en med automat gir. den nye typen (00mod-)får du med bensin og automat,bensin og manuell(import) og diesel med manuell.besnin utgaven har den nye vvti motoren med registerkjede mens diesel motoren har register reim og må byttes på 120000km eller 5år, og det er dyrt. her ville jeg gått for bensin og automatgir her også. jeg har selv opplevd et utalie turboras på previa med diesel,det koster 35000kr å fikse på toyota,dessuten har begge manuell kassene problem med svinghjul og clutch som løsner i vulkinga,det koster også bortimot 30000 å fikse. bensin med automat har vi skjeldent inne med feil,som oftest bare slitasjedeler som bremseskiver ol. håper dette hjalp deg litt.

btw min er til salgs grunnet overgang til nyere modell.
 #345545  av cinergy

Heisann:)

Takker for utfyllende svar:) Har nettopp kjøpt meg Previa 01 modell. Veldig fornøyd med bilen. Kanskje inhabil siden jeg kun kjøper japanske biler og da først og fremst Toyota, men Previaen har imponert meg stort:) Var nære på å kjøpe Diesel med tanke på driftsutgifter men er veldig glad når jeg ser hva du skriver at det ble bensiner og Automat. Det jeg har lest på utenlanske forumsider er også det samme som du bekrefer. Veldig lite tull med preivaen. Stort sett slitedeler.

Har som sagt hatt en del Toyotaer tidligere deriblant en Camry 87 modell som har gått 400 000+ og har også en anvensis 99 modeli daglig driftl. Gått 300 000 og ikke ett feilslag den eller Camry, Så er Previaen i nærheten av dette så er jeg en veldig fornøyd mann:)
 #345591  av junkern

det er nok bare å sette seg i godstolen og kjøre av sted. hadde inne en taxi kjørt 01 mod previa i jula,den hadde runna 700000km og var god som ny. selv har jeg erfaring fra min onkels previa,den har blitt rævpiska med store hengere,tung last og høy fart( også01 mod) den har gått 300000km nå uten problem. er på utkikk etter en selv nå.
gratulerer med god bil
 #345596  av ErikG

Det jeg vet er gjengangere på Previa er :
AC rør bak i h. hjulbue ryker pga alu/stål reaksjon
H. motorfeste ryker
HÃ¥ndbrekkvaiere setter seg
Katalysator, oksygenfølere, ecu problem. Feilkode P0420 og P0430
MAF sensor

Ellers er det nok en god bil.