TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Dumpventil til mr2 turbo

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #346419  av Jonas85

Noen som har peil på hva slags dumpventil som bør brukes til 1991 mr2 turbo og priser på dette?
Har dumpventil på nå, men fjæra er litt slapp så den suger luft fra jeg gir gass og mister da mye av trykket.. :?
Og når jeg evt setter på en ny, må denne justeres på?
 #346423  av mr2storbrua

På en 91-mod (altså 2.gen) er vel det beste en resirk-dumpventil, altså lik som den originale. Dette pga 2.gen har LMM og ikke MAP, slik at når overtrykket går ut i friluft tror fortsatt ECU-en at du har trykk i innsuget og gir bensin til den mengden luft den tror det er (altså mer bensin).

Allikevel er det mange som kjører med ikke-resirk-BOV på biler med LMM, og det blir vel sjelden store problemer ut av det. Dersom du vil unngå problemet du har med den BOV-en du har nå, i fremtiden, ville jeg gått for HKS SSQV (fås kjøpt hos f.eks. http://www.mvpmotorsport.com). Denne er bygd på samme måte som original, men slipper allikevel lufta ut i friluft slik at du får plystrelyden. Dette vil si at jo mer trykk du har i innsuget, jo mer vil den lukke seg. Er godt fornøyd med både kvalitet og lyd i min hvertfall.

Edit: Pris finner du dersom du følger linken, og det er ikke noe å justere.
 #359316  av TrustNo1

Hvilke problemer kan oppstå? Har selv 2.gen men har litt lyst på en annen ventil
med litt lyd :) men kvier meg litt for det dersom det fører til trøbbel. Finnes det andre resirk ventiler som lager mer lyd?
 #359348  av Jonas85

[quote="mr2storbrua"]På en 91-mod (altså 2.gen) er vel det beste en resirk-dumpventil, altså lik som den originale. Dette pga 2.gen har LMM og ikke MAP, slik at når overtrykket går ut i friluft tror fortsatt ECU-en at du har trykk i innsuget og gir bensin til den mengden luft den tror det er (altså mer bensin). quote]

Men det sitter en MAP på min usa turbo mod. Både LMM og MAP sitter i den. Har hatt fusk problemer og verkstedet fant ut at eneste som var mulighet før jeg får kjøpt ny MAP var å koble ut MAP og da gikk den fint :) men må jo kjøpe ny da.
men hva slags dumpventil bør jeg bruke da?
 #359356  av mr2storbrua

Ja, det sitter MAP-sensor på de andre også, men dette er så vidt jeg har skjønt bare slik at ECU'en vet når den skal fuel-cut'e.

Jeg fikk faktisk litt lyd ut av min originale dumpventil når jeg satte på åpent luftfilter, men ikke så mye som jeg har nå da :wink:

De færreste bryr seg om "feilen" som en ikke-resirk-dump gir, men det fører til fetere blanding, altså noe høyere bensinforbruk (ikke sikkert dette er merkbart, har ikke erfaring om dette selv), også kan det komme litt uanntent bensin i eksosen som gir ettertenning (smell i eksosen). Ettertenning er normalt ikke farlig, men det kan ødelegge noe (husker ikke helt hva det var, mulig det var turbinen i turboen eller eksosventilene...).

Den originale dumpen kan også lage lyd, men da blir det som å sette på en ikke-resirk-dump. Det man gjør er rett og slett å koble av den tykke slangen som går fra dumpen til luftfilteret. Bare husk å tette hullet til luftfilteret slik at det ikke kommer ufiltrert luft inn der :wink:
 #359387  av Jonas85

kanskje det er derfor bilen min bruker mye drivstoff. fjæra i dumpventilen er slapp så den suger luft hele tiden..
mister mye trykk. er jo ikke en drivstoffvennlig bil å bruke når man gir på, men jeg ser faktisk at bensinmåleren beveger seg når jeg drar på :?

men kan bytte av dumpventil føre til at check lampen lyser? er den originale koblet opp?
jeg skal bytte nå ventil nå snart. den hører ut som en bibliotekar som hysjer på deg hele tiden :lol:
 #359389  av mr2storbrua

Den vil jo gå ekstremt rikt dersom dumpventilen slipper ut trykk hele tiden. Ikke rart du bruker bensin da.

Motoren vil ikke merke at du bytter dumpventil på noen annen måte enn tidligere nevnt i denne tråden. Dersom check engine lyser så er det jo bare å ta diagnose, så ser du hva som er feil. Kan jo være lamda'en har tatt kvelden pga feit blanding f.eks.
 #359408  av stianøverland

jeg bruker hks ssqv, gamle typen, er storfornøyd med den ;) det har kommet en ny ssqv nå, men vet ikke om det er noe stor mekanisk forskjell på de.
 #359415  av mr2storbrua

Jeg bruker også SSQV, har heller ikke hatt noe problemer. Denne funker på samme måte som den originale, dvs. at jo større trykk det blir i innsuget, jo mer tetter den. På denne måten kan ikke fjøra bli slapp og slippe ut trykk under pådrag. Jeg har den nye typen. Eneste forskjellen så vidt jeg vet er at det ikke er mulig å stille noe på min. Du kan vel stille hardhet på din?
 #359425  av Jonas85

Takker :D Da vet jeg det :) da er å kjøpe ny dump som er neste steg.
Hvis det viser seg at lambdaen har gått, hvor mye koster denne? Pleier ikke de å være ganske dyre?
 #359487  av mr2storbrua

84 USD hos twosrus :wink:

Har du tatt diagnose på bilen? Den bruker å si ifra dersom lambda er gåen... Var det du som ikke fikk speedometersignal? Da begynner isåfall check engine å lyse etter ca 5 min med kjøring...
 #359503  av Jonas85

diagnose er tatt og den viser LMM og TPS etc. Tror den er litt rar.. :?
Har byttet disse nå og det hjalp lite, men koblet fra MAP enn så lenge og da går den fint :)
Så skal få tak i en MAP og.
Nei, jeg har ikke hatt noe problem med speedometeret.
Men check lampen begynner alltid å lyse etter 2 kjøretur etter at den er nullstilt.
 #359536  av predator

mr2storbrua skrev:84 USD hos twosrus :wink:

Har du tatt diagnose på bilen? Den bruker å si ifra dersom lambda er gåen... Var det du som ikke fikk speedometersignal? Da begynner isåfall check engine å lyse etter ca 5 min med kjøring...
Var meg det ...
 #359539  av mr2storbrua

predator skrev:
mr2storbrua skrev:84 USD hos twosrus :wink:

Var meg det ...
Ok, gikk litt i surr her :roll: :lol:
 #359643  av predator

Først må jeg si at jeg har null peiling på dette, men ser på ebay at man får kjøpt resirk sett til HKS SSQV-3 .
Der man tar av en del på selve huset, og setter på ett slags "adapter" som gjør at man kan koble på slangen. Fungerer slikt på mr2en?
Og dere som har HKS SSQV-3 på mr2, må man kjøpe noe for at dne skal passe på flensen?