TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• HÃ¥ndbrekk hengt seg opp ( MK2 )

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #43788  av hovik

Håndbrekket på mk2'n min har hengt seg opp litt strammere enn helt slakk.

Dvs, håndbrekket er helt løst, i starten, og strammer på vanlig måte etter hvert. Noen som vet hvor det pleier å henge seg opp ?

Skivene bak blir noe varme, men funker på korte turer.

#43799  av hobnob

når min hang seg opp, så hang den seg opp bak ved venstre skive.. byttet da vaieren som gikk ifra venstre skive og frem til et fordelingspunkt hvor vaieren ifra brekket kom

bak ved skivene er den en plasthylse som strekkes ut og presser seg sammen ettersom om du har brekket på, min hadde det blitt hull i og så kom det vann nedi vaieren og den blei veldig vanskelig og strekke ut

VELDIG enkelt og gjøre selv så lenge man har en bukk eller en grav å stå i

#43804  av PÃ¥l

Hmm lurer på om det kan være årsaken til at min venstre kloss bak henger seg opp... uansett har jeg slitt klossen helt ned nå, og skal få hjelp til å bytte klosser pluss ny skive ikveld..

#43821  av Vaulen

Bytt ut de to håndbrekkwirene.
Er de først blitt som beskrevet er det slik jeg ser det best å kjøpe nye.

Hadde samme problemet selv på begge hjul.
Dersom du ikke bytter risikerer du:
1) Å bli stående med låste bakhjul (spesielt om vinteren)
2) Å måtte bytte bremseklosser og skiver.
3) Likevel å måtte bytte wirer da du har blitt forbanna over at forsøket du gjorde på å smøre dem opp ikke funka.

Been there, done that.

#44335  av PÃ¥l

Jeg skal bytte begge håndbrekkvaierene. Bytta klossser på begge sider bak og skive på venstre side bak på lørdag. Veldig enkelt når man vet åssen det gjøres. Fikk hjelp av en som har litt peil. Den "armen som vaieren skal dra til" er nesten umulig å rikke på, får se om det blir noe bedre etter at jeg har bytta vaier... i mellomtida lar jeg være å bruke brekket. Bremsesylinderen hadde nesten rusta fast på høyre side, men var bra på venstre. Bør jeg kjøpe et "repsett" fra Toyota, har de alt jeg trenger til å smøre opp disse? hva er det egentlig disse repsettene inneholder? prøvde med en midliertidig løsning, en slags blå pasta som blir brukt til å smøre opp propeller på påhengsmotorer. beregna for saltvann, så det burde være rimelig bra, eller ?? husker ikke merke, det var kompisen min som hadde pastaen.

#44497  av Vaulen

"Armen" som du sier skal ikke være umulig å bevege.
Trolig så har calipperstempelet hengt seg opp/rusta litt.

Selv så byttet jeg calippere og betalte 4500 for begge.
(Litt seinere fant jeg ut av at det fantes rep.sett)

Rep.sett som jeg fikk vite om i etterkant inneholder det du trenger bortsett fra verktøy. (Pakninger og smørning)

Koster vel en 3-400 kroner om jeg ikke husker helt feil.