TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Underskrifts kampanje mot Statens Vegvesen

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #347175  av Mr_Storbrua
 
En underskriftskampanje mot statens vegvesen sine strenger lover og regler for ombygging/modifisering av bil

http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=2555
 #347216  av Supramk3turbo
 
Done :)
 #347235  av lexusmann
 
Mulig jeg er noe grønn her, men hvor signerer man??fant ikke det noe sted på siden der... :oops:
 #347244  av ke25-toyoglide
 
For å være litt negativ her :wink:
Synes det burde vert informert litt mer om hva en egentlig signerer på, eller hva som er målet med aksjonen.
Viss det er for at en skal få lov til å importere/ modifisere normale/sikre biler, så er det greit.
Men viss det er for at "alt" skal være lov, så er eg imot.
Eg ønsker ikkje tilstander der en kan lage Cab med vinkelsliper, uten at det trengs å styrkeberegne/vises. Ei heller Corolla med 1000hk og originale bremser.
Eg er foreksempel for mer sex, men viss det er snakk om pedofili/nekrofili så er eg imot. :lol:
For å komme dere i forkjøpet som synes det er drøyt å sammenligne slikt, så er eg fullt klar over det, det er bare for å sette det på spissen.
 #347245  av Sven
 
Er enig med deg der toyoglide. Var en veldig diffus kampanje.
Lot faktisk være å skrive under.

Er reglene i Norge virkelig så strenge...? Eller er det mange folk i Vegvesenet som ikke gidder å sette seg inn i de og er vanskelige? Det siste stemmer nok dessverre mye. Det kommer faktisk mye an på hvem du treffer, og hvor i landet.
Hvis man er i dialog med Vegvesenet, bygger ordentlig og dokumenterer godt så kan man få godkjent ganske mye. Det finnes mye gromt som er godkjent. F.eks Escort MKI med 450hk, Kadett C m/Cosworth osv.
En stor del av problemet vårt er at Toyota er veldig lite villige til å hjelpe til med dokumentasjon v/ombygging. Og at Vegvesenet ønsker det skjønner jeg veldig godt.

Det jeg mener er at det sikkert er ting som kunne blitt bedre for oss som er bilinteresserte, men å klage generelt på reglene om ombygging blir litt tynt syns jeg.
 #347251  av lexusmann
 
jorgen20 skrev:rett under teksten rett over del med twitter og facebook

ca 995 stemmer allerede
1066 nå...men er enig med flere her, var en veldig diffus kampanje dette...ble i tvil om jeg skal signere...
 #347274  av sleeper
 
Sven skrev:Er enig med deg der toyoglide. Var en veldig diffus kampanje.
Lot faktisk være å skrive under.

Er reglene i Norge virkelig så strenge...? Eller er det mange folk i Vegvesenet som ikke gidder å sette seg inn i de og er vanskelige? Det siste stemmer nok dessverre mye. Det kommer faktisk mye an på hvem du treffer, og hvor i landet.
Hvis man er i dialog med Vegvesenet, bygger ordentlig og dokumenterer godt så kan man få godkjent ganske mye. Det finnes mye gromt som er godkjent. F.eks Escort MKI med 450hk, Kadett C m/Cosworth osv.
En stor del av problemet vårt er at Toyota er veldig lite villige til å hjelpe til med dokumentasjon v/ombygging. Og at Vegvesenet ønsker det skjønner jeg veldig godt.

Det jeg mener er at det sikkert er ting som kunne blitt bedre for oss som er bilinteresserte, men å klage generelt på reglene om ombygging blir litt tynt syns jeg.

Grunnet til at de er godkjennte er fordi det er veteran biler, og det er MYE lettere og godkjenne gamle bilen en 80-90 og 00 biler.. det er så og si umulig..
 #347277  av Sven
 
sleeper skrev: Grunnet til at de er godkjennte er fordi det er veteran biler, og det er MYE lettere og godkjenne gamle bilen en 80-90 og 00 biler.. det er så og si umulig..
Det stemmer jo bra, men reglene er jo de samme. Så det står nok dessverre mye på kunnskap og vilje til de ansatte på Biltrangsynet.
Og som nevnt dessverre også Toyota Norge.
 #347290  av ke25-toyoglide
 
Det stemmer nok at det er lettere å få godkjent ting som er eldre, for det regnes utifra datidens forskrifter. F.eks CO2 utslipp.
Men det er nyere mercedeser som er ombygd med Corvettemotor og 1000hk eller noe sånn, med skjering i torpedovegg++++.
Det er mye opp til hvor mye penger me er villig til å betale for dokumentasjon.
Men når en kommer til JDM biler så er det full stopp, uavhengig av dokumentasjon, (pga juks med TUV dokumentasjon) og der er eg enig i at det burde vert mulig å få ting godkjent, så lenge bilene er originale, sikre og dokumentasjon er på plass. så får en heller sjekke i hvert tilfelle at den stemmer.
Og at en kan sette på bedre bremser, og få det godkjent, så lenge en kan vise til at de er bedre enn originalt.
Men helt fritt må/bør det ikkje bli.