TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Autopass Krøll!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #347597  av FireWalk

Dette gjelder ikke meg, men min bror. Men jeg håpte det kanskje var noen glupinger her inne som har litt mer greie pådette med tanke på regler og rettigheter osv.

Saken er, kort fortalt:

Min bror kjøpte seg en BMW i 2008. Han skaffet seg en autopass brikke, men denne ble aldri brukt. Han fylte aldri opp abbonementet. Så han regnet med den aldri ble aktivert. I Juni 2008 solgte han bilen, og kort tid etter har vedkommende kjørt gjennom autopass i trondheim med bilen. Da tas det bilde av bilen og nå, 2 år senere har min bror fått regning på turene som er brukt i Bergen, etter at han solgte bilen.

Etter å ha sendt gjentatte mailer og fremlagt info om at bilen var solgt, får han bare beskjed om at regningen MÅ betales!

Videre så stod faktisk ikke bilen på min bror engang, men på min far. Men det var vel min bror som hadde kjøpt autopass brikken.

Uansett. Jeg syntes dette høres helt hårreisende ut. De sier at systemet deres bare går 1 år tilbake i tid og siden dette var i 2008 så kan de ikke gjøre noe med det. Men å sende ut regning 2 år etterpå går visst helt fint!?...

Min bror sier han bare vil betale regninegn for å slippe inkasso. Men jeg syntes dette er helt høl i huet. De på sin side sier bare at det står i papirene som følger med brikken at det må gis beskjed om eierskifte av bil innen 3 dager etter at bilen har skiftet eier. Men hvem leser vel igjennom slike avtaler? :\ Jeg har iallefall aldri lest igjennom windows lisensen før jeg klikker OK f.eks.

Dette er jo en prinsippsak syntes jeg. Man skal ikke betale for noe som andre har benyttet seg av. Rett skal være rett. Derfor reagerer jeg litt pådette, selv om de muligens har retten på sin side juridisk sett? Eller har de det? jeg syntes det blir helt feil hele greia.
 #347598  av FireWalk

min bror har forøvrig sendt flere mailer til dem der han forklarer at han ikke ønsker at kravet skal slettes på noen som helst måte, bare at det skal sendes til riktig person, nemlig eieren av bilen, og personen som faktisk har brukt disse turene. Hvor vanskelig kan det være?!...
 #347602  av mr2storbrua

Har du noe mulighet til å lese reglene på avtalen? Mulig der står noe om hvor langt tilbake man får regning fra, og at den regningen som er kommet dermed er gått ut på dato...

Ble brikken bare glemt igjen i bilen? Kosta det ikke noe i depositum som han ville hatt tilbake?

Ellers så hadde vel ikke den nye eieren lov til å bruke den, det blir jo som å bruke penger som du har funnet på gata, men som du vet eieren til.
 #347605  av nlight

Brikken trenger ikke stå i bilen den er registrert på for at den skal bli brukt. Når man kjører igjennom autopass-feltet uten brikke, så tar de en sjekk på bilnummeret for å se om det er registrert brikke på det.
 #347611  av FireWalk

ja det er akkurat det som har skjedd. Han fylte aldri på noe penger på det abonementet, så han regnet med det aldri ble aktivert. Selve brikken hadde han selv, men ny eier har kjørt igjennom uten brikke mange ganger, og dermed tas det bilde av bilen, og de ser at den har auto pass registrert på seg. Så sender de regning til personen som har registrert abbonementet. Blir som om jeg kjører for fort forbi en foto boks i min nye vinter bil, også kommer boten til forige eier. Helt urimelig.. Her har noen syndet, og istedet for å få syndebukken til å betale er de bare interessert i å få inn pengene. Samme hvem som betaler. Så de bryr seg ikke med å ordne opp i krøllet. Bom stasjoner er et onde. Ingen tvil om det. Men de må da kunne klare å være litt serviceinstilte de også.også.
 #347613  av Sven

Hvis ikke brikka en gang er brukt så må de jo sende regning til eier av bilen.
Skal vedde for at det står i avtalen dems at brikken skal være i bilen for at avtalen skal gjelde. Bare henvis til det i tilfelle. Hvis ikke så skal ihvertfall jeg fjærne den stygge klumpen i vinduet.
 #347616  av ArildM

Foreldet sak?
Kan jo være lurt å høre med forbrukerombudet også?

Hadde en 4uker lang sak med Trygg Vesta for ikke så lenge siden, fikk krav på flere tusen for biler jeg ikke hadde forsikret hos dem lengre... Etter uendelig mange telefonsamtaler gikk jeg grundig gjennom forsikringssummene og fant ut at de var skyldig MEG 500,- spenn.

Sakling_krangling, trusler om forbrukerombud, negativ tv omtale +++ hjelper.
 #347628  av FireWalk

CelicaST205 skrev:etter 2Ã¥r er saken foreldet
han solgte vel bilen i mai eller juni om jeg ikke husker feil. Så da mangler det vel 4-5 måneder på at saken er foreldet.. :\ Uansett.. Sykt å sende ut regning SÅ lenge etterpå! Og forlange at det betales når de er blitt informert om at bilen har hatt ny eier i over 1,5 år og at det ikke er motakeren av regningen som har stått for bruken.

Det irriterer meg at han sier han bare vil betale den for å få saken ut av verden. Hadde det vært meg hadde jeg sikkert endt opp med å fysisk oppsøke kontoret deres og lage en scene utenom det vanlige...
 #347631  av FireWalk

Nå har jeg faktisk hatt å gjøre med dette samme selskapet å gjøre for noen år siden selv. Litt morsom historie.

Jeg kjørte igjennom bommen, og trykte på "betal senere" knappen. Fikk da en kvitering med konto nr og instruksjoner om hvordan jeg skulle sette inn pengene. Denne ble så klart glemt igjen i bilen og regningen ble dermed aldri betalt. Tiden gikk og plutselig fikk jeg en regning på 380 kroner, for noe som opprinnelig kostet 30 kr..

På samme tid hadde det stått noen oppslag i lokalavisen om at folk som hadde betalt hadde fått ettersendt regning, selv om de hadde kvitering på at de hadde betalt. Åpenbart var det noe kluss med softwaren til den automatiserte stasjonen.

Mulig jeg kjedet meg veldig, men jeg er veldig imot bomstasjoner og syntes at å gå fra 30 til 380 kr var litt vel drøyt.

Dermed sendte jeg et 4 sider langt brev til dem der jeg sa at jeg nå har betalt regningen, men at jeg har kvitering på at jeg har betalt den aktuelle turen de mener jeg ikke har betalt, og truet med advokat, inlegg i lokal-avisen og det ene og det andre. Jeg sa klart og tydelig at jeg er en rettferdig mann og rett skal være rett, og dette er grov urett, og dermed blir dette en prinsipp sak som jeg er mer enn villig til å bruke store pengesummer på å vinne.

Jeg skriver videre at jeg forlanger at de leier inn de beste programmererene som kan kjøpes for penger og setter dem til å gå igjennom kildekoden linje for linje intil de finner bugen som forårsaker dette problemet. For det er helt uakseptabelt at folk skal bli plaget med dette og måtte bruke sin dyrebare tid og resusser på dette rotet deres. Og når folk atpåtil urettmessig må betale dobbelt opp blir det eksepsjonelt uholdbart.

Jeg sa derfor at om ikke pengene var tilbakebetalt til mitt konto nr 6550******* innen 3 dager etter mottak av dette brev, vil det neste de hører fra meg bli formidlet fra min advokat.

Det gikk ikke mange dagene før jeg fikk rekomandert brev tilbake der det stod: Vi beklager så mye det intruffede. Pengene er tilbakeført til deres konto.

Den syntes jeg var litt morsom. Spesielt med tanke på at jeg faktisk ikke hadde betalt i utgangspunktet. Men som nevnt over også, det hjelper å gjøre seg vanskelig. :mrgreen: :twisted:
 #347645  av ke25-toyoglide

[quote="FireWalk"]
Uansett. Jeg syntes dette høres helt hårreisende ut. De sier at systemet deres bare går 1 år tilbake i tid og siden dette var i 2008 så kan de ikke gjøre noe med det. Men å sende ut regning 2 år etterpå går visst helt fint!?quote]
Her har du hele løsningen.
Når de ikkje kan gå lengre tilbake itid, så kan de heller ikkje bevise at du har kjørt igjennom bomen, kan ikkje vinne en slik sak.
Du har brikken, og viss noen andre har kjørt igjennom bomen uten å betale så kan du forlange å se bilde slik at du kan se hvem det er og ihvertfall ikkje en dsansk eller polsk bil med samme skiltnr.
De kan ikkje vise bilde, du nekter å betale. de henlegger saken pga bevisets stilling og de har ikkje lyst til å tape en slik sak i retten for då lager den presedens for lignende saker.
 #347646  av Mr_Storbrua

Kan han ikke ringe nye eieren av bilen da? Ã… be han betale?
 #347649  av ke25-toyoglide

Ja han har ikkje gjort noe gale.
han har kjørt igjennom og ventet på regning i posten og glemt hele greia.
Men viss en mann hadde ringt meg og bedt om at eg betalte noe som var flere år tilbake i tid, så ville eg bedt om rimelig god dokumentasjon.
I verste fall så har vedkomende allerede betalt for passerringene, men de fakturerer deg likevel.
 #347651  av FireWalk

Mr_Storbrua skrev:Kan han ikke ringe nye eieren av bilen da? Ã… be han betale?
Jo han ville gjøre det, men er jo ikke sikkert vedkommende er så villig.