TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• ..

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

..

#348670  av Celica1996

.
Sist redigert av Celica1996 den 12 mai 2010 20:50, redigert 1 gang totalt.
 #348677  av mr2storbrua

Det er forskjell på å lekke olje og bruke olje.

Må du fortsatt fylle 1 liter i uka etter du stramma nippelen? Kan være greit med en motorvask og se om det drypper olje etter det. Hvis det gjør det, må du finne ut av hvor lekkasjen kommer fra, hvis ikke så er det noe som må byttes i motoren. Kan være stempelringer eller ventiltetninger f.eks. Kan prøve med sånn til å fylle på i olja for å gjør gummien myk igjen, hvis ikke må den åpnes opp...
 #350052  av K1ta

Heisann!

Har akkurat samme bil og den har bare gått litt lenger enn din. Opplevde akkurat det samme som du beskriver og må inrømme at jeg blei rimelig frustrert. Løsningen på problemet er nok ideelt sett å få en overhalling på motoren. Bytte stempelringer, tetninger osv, men seff er jo dette dyrt hvis man ikke kan gjøre det selv. For min egen del bytta jeg ventiltetninger og kjørte på med mineralolje. Oljeforbruket gikk betydelig ned, og jeg slipper å tenke på og peile hele tiden. Se om det ikke hjelper å bytte olje til en mer tyktflytende mineralolje som ikke "sklir like lett igjennom" og bare brenner ut i eksosen. Kan jo hende det funker på din bil og :wink:
 #350190  av Celica1996

K1ta skrev:Heisann!

Har akkurat samme bil og den har bare gått litt lenger enn din. Opplevde akkurat det samme som du beskriver og må inrømme at jeg blei rimelig frustrert. Løsningen på problemet er nok ideelt sett å få en overhalling på motoren. Bytte stempelringer, tetninger osv, men seff er jo dette dyrt hvis man ikke kan gjøre det selv. For min egen del bytta jeg ventiltetninger og kjørte på med mineralolje. Oljeforbruket gikk betydelig ned, og jeg slipper å tenke på og peile hele tiden. Se om det ikke hjelper å bytte olje til en mer tyktflytende mineralolje som ikke "sklir like lett igjennom" og bare brenner ut i eksosen. Kan jo hende det funker på din bil og :wink:

Har kjøpt 10-40W mineral olje nå , som jeg skal fylle på , samt at jeg har kjøpt innvendig motorvask som skal være bra for ventilene og ventiltetningene.

:)
 #351257  av AnaXyd

Desverre en gigantisk svakhet dette med oljeforbruk på 7A-FE. Jeg har ikke hørt om EN ærlig person som ikke har hatt dette problemet. En dyr reperasjon, men totally worth it! Da er motoren som ny! :)
 #351278  av lexusmann

Hadde en '96 1,8 t20 i nesten 5 år, hadde aldri oljeproblemer med den...gjorde aldri noe annet enn å bytte olje ved vanlige oljeskift...brukt lite olje.... :wink: gikk i Nord-Norge før, men ser den er flyttet sørpå til Nesodden nå...
Edit: når det er sagt, så var dette mens den ennå var relativt ny...det forklarer sikkert endel da... :wink:
Sist redigert av lexusmann den 31 mar 2010 17:32, redigert 1 gang totalt.
 #351754  av Celica1996

Tok innvendig motorvask som jeg kjøpte på Torshow , QMI tror jeg den het.

Byttet oljefilter og olje , byttet til 10-40w mineral , så får se om det hjelper.

Vet om 1 som har en celica 1.8 t20 som har gått 270 000km og den bruker ikke olje sa han !
 #352352  av AnaXyd

Ikke for å virke negativ, men jeg tror det er mye som skal til for å få stempelringene og ventiltetningene dine fine igjen. Tviler på at et "lurium" kan ordne 100% opp i det! Så jeg foreslår at du forhører deg med litt forskjellige verksteder rundt om, og finner et som kan gjøre det til en grei pris. Du kan eventuelt gjøre det selv, da det egentlig ikke er så vanskelig, bare tidkrevende.(Derfor en dyr operasjon) Det er en som har gjort det selv på forumet her, og virket som han fikk det til ihvertfall.

Lykke til! Bruk tykk olje ihvertfall, det hjelper på litt!
 #352653  av Celica1996

AnaXyd skrev:Ikke for å virke negativ, men jeg tror det er mye som skal til for å få stempelringene og ventiltetningene dine fine igjen. Tviler på at et "lurium" kan ordne 100% opp i det! Så jeg foreslår at du forhører deg med litt forskjellige verksteder rundt om, og finner et som kan gjøre det til en grei pris. Du kan eventuelt gjøre det selv, da det egentlig ikke er så vanskelig, bare tidkrevende.(Derfor en dyr operasjon) Det er en som har gjort det selv på forumet her, og virket som han fikk det til ihvertfall.

Lykke til! Bruk tykk olje ihvertfall, det hjelper på litt!

Takker :) vet du om hvordan olje jeg kunne brukt :) ?
 #352656  av AnaXyd

Jeg husker jeg brukte en olje som het Delvac etterlannet. 4l kanne som er svart, og med bilde av en lastebil tror jeg. Om det er riktig olje vet jeg ikke, bare at det var en av de tykkeste oljene jeg fant! :)
 #352806  av Celica1996

AnaXyd skrev:Jeg husker jeg brukte en olje som het Delvac etterlannet. 4l kanne som er svart, og med bilde av en lastebil tror jeg. Om det er riktig olje vet jeg ikke, bare at det var en av de tykkeste oljene jeg fant! :)

Brukte den olje etter du fylte tykkere olje ? :)
 #352919  av AnaXyd

Selvfølgelig brukte den olje! Den brukte veldig mye, men litt mindre ettersom olja er litt tykkere og den ikke blir forbrent like fort. Du må uansett utføre den dyre reperasjonen for å unngå dette forbruket! Og tenk etter litt matematisk, du vil tjene på det i det lengre løp. Jeg måtte fylle olje nesten hver uke husker jeg, og det var rundt 2-3l hver gang! Om vi sier at olja koster 150kr literen x 2l x 52uker = 15600kr i året på bare olje!

Så løp og bestill time du! :D
 #353110  av Celica1996

AnaXyd skrev:Selvfølgelig brukte den olje! Den brukte veldig mye, men litt mindre ettersom olja er litt tykkere og den ikke blir forbrent like fort. Du må uansett utføre den dyre reperasjonen for å unngå dette forbruket! Og tenk etter litt matematisk, du vil tjene på det i det lengre løp. Jeg måtte fylle olje nesten hver uke husker jeg, og det var rundt 2-3l hver gang! Om vi sier at olja koster 150kr literen x 2l x 52uker = 15600kr i året på bare olje!

Så løp og bestill time du! :D

Veit :( vi får se, syns det er litt leit å reparere for 5-6 tusen på den motoren , får jeg tak i en lik motor som har gått mindre hadde det vært bra :) !
 #362823  av xXxTRONDERNxXx

Hei ;)
Ta den reparasjonen du før det er for sent...
Jeg hadde samme problemet, men med min gikk det for lang tid til jeg gjorde noe.
Min brukte til slutt rundt 2-3l bensin pr mil og ca 0.4-0.5 l olje pr mil noe som er brultal...
Måtte fylle på daglig for å unngå motorhavari med en gang og den startet som sagt som rolig når jeg kjøpte bilen og den ble bare verre og verre.
Den ene sylinderen røyk vel ved 200 000 og jeg skiftet motoren i en annen motor fra japan som hadde gått cq 110-115 000.
Motoren går ufattelig dårlig når den går på 3 sylindre å jeg prøvde å skifte plugger, men det ble litt dyrt når jeg måtte skifte et par plugger om dagen...
I tilegg så røykla jeg en god del bak meg så folk som kjørte bak måtte stoppe fordi de ikke så noe :P
Gamlemotoren gikk på fellekjøpsolje ganske kjapt siden den 10 litern er ganske billig...

SÃ¥... Ta den reppen du eller bytt motor :P

Mvh
Daniel