TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• kjøp pÃ¥ ebay? toll og slikt

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #348957  av stianøverland

har handlet litt på ebay nå for ca 1600 kr, og har fult med på www.posten.no hvor pakken er. nå har den endelig kommet til norge og det står at "pakken har gjennomgått fortolling og sortering"

vil det si at jeg må betale toll på pakka ? og hvor mye vil det være av 1600kr

takk!

Sendingen er ferdig tollbehandlet og overlevert sortering 02.03.2010 12:34 2061 GARDERMOEN
Sendingen er til importvurdering 02.03.2010 10:14 2061 GARDERMOEN
Sendingen er ankommet mottakerlandet 02.03.2010 10:14 2061 GARDERMOEN
Sendingen er sendt fra avsenderland 21.02.2010 07:35
Sendingen er sendt fra avsenderland 18.02.2010 23:34
Ankommet til eksportbehandling 18.02.2010 23:33
Sendingen er innhentet 17.02.2010 13:29
 #348960  av ErikG

Veldig forskjellig når du handler på ebay om du må betale moms eller ikke. Noen ganger går dem gjennom uten noe ekstra, andre ganger må du betale.
 #348963  av Stiansen

Du må betale 400kr i moms (25% av 1600 er 400) pluss 108 kr for selve fortollingen.. Altså 508kr tenker jeg.
Når du handler på ebay så lønner det seg å sende mail til selger å få dem til å skrive ned verdien eller "Send as gift", da slipper du unna.. Noen gjør det, andre nekter.
 #348964  av Daniel HS

Stiansen skrev:Du må betale 400kr i moms (25% av 1600 er 400) pluss 108 kr for selve fortollingen.. Altså 508kr tenker jeg.
Når du handler på ebay så lønner det seg å sende mail til selger å få dem til å skrive ned verdien eller "Send as gift", da slipper du unna.. Noen gjør det, andre nekter.
Tror de 108kr har steget en del, mener å huske det fra når eg fikk polyforingene, var snakk om noen hundrelapper faktisk da...
 #348966  av Audun F

Har handlet nesten alle delene mine på ebay nå, i alle fall fra utlandet - og som man har sagt tidligere; sjekk om du kan få senderen til å skrive "gift" på pakka og sette ned verdien på varen. Det hjelper i de fleste tilfeller, men om ting sendes med DHL fra f.eks. Bongous eller Jetpak er det full pakke ;)
 #348989  av Andreazz

Man betaler INGEN toll på bildeler.
Det man skal betale er 25% moms og et "forenklet tollgebyr" som det så pent heter. Det er penger post-fjompene (staten) skal ha for at de har sjekket varen å funnet ut at den ikke er toll pliktig.
Men som noen skriver her, så er det ikke bestandig man trenger å betale noen ting som helst. Ivertfall hvis man får selger til å sende varen som gave.
Jeg bruker også å spørre om selger kan sette ned verdien på pakken. Da blir momsen deretter også.. Dette anbefales ikke på dyre ting, da forsikringssummen ikke stemmer med det du egentlig betalte for varen.

Buy it now sier jeg bare 8)
 #348998  av celicat23

Andreazz skrev:Dette anbefales ikke på dyre ting, da forsikringssummen ikke stemmer med det du egentlig betalte for varen.
Ekstra forsikring utover transportøren sine standard tariffer er veldig lite brukt. Problemet er mer at en vare har en sannsynlig verdi. Og når du får noe som avviker veldig fra hva som er sannsynlig verdi for noe, så kan speditør og/eller tollvesenet reagere med å kreve dokumentasjon. Posten har fortollet sin del av bildeler til å kunne forstå at f.eks ett sett med 20" felger ikke er verdt 200 dollar.
 #349013  av Andreazz

celicat23 skrev:
Andreazz skrev:Dette anbefales ikke på dyre ting, da forsikringssummen ikke stemmer med det du egentlig betalte for varen.
Ekstra forsikring utover transportøren sine standard tariffer er veldig lite brukt. Problemet er mer at en vare har en sannsynlig verdi. Og når du får noe som avviker veldig fra hva som er sannsynlig verdi for noe, så kan speditør og/eller tollvesenet reagere med å kreve dokumentasjon. Posten har fortollet sin del av bildeler til å kunne forstå at f.eks ett sett med 20" felger ikke er verdt 200 dollar.
Joda, det skjønner jeg. Mener ikke man skal skrive av 90% etc.

Handlet noen carbon deler til motorsykkelen fra USA, der skrev selger ned verdien veldig mye. Å der trur jeg ikke posten spekulerte, de hadde nok heller lurt hvis de så va delene egentlig kostet. De hadde vell hentet inn narkohund for å sniffe etter kokain i pakken da :lol:

Men f.eks å skrive ned verdien tilsvarende man betaler i frakt er greit. Så slipper man å betale moms for den ivertfall..